جوانگرایی، ماموریت اجتناب‌ناپذیر سرمربی تیم ملی ایران

سایت ای‌اس‌پی‌ان نوشت که تیم ملی ایران برای جام جهانی بعدی به تغییر نسل نیاز دارد

زنگ خطر درباره کهولت تیم ملی پیش از شروع جام جهانی به صدا در آمد- FADEL SENNA/ AFP

بیشتر تیم‌های کناررفته از جام جهانی ۲۰۲۲ خیلی زود تکلیف نیمکتشان را مشخص کردند. فدراسیون فوتبال آلمان حکم به ابقای هانسی فلیک داد، اسپانیا ترجیح داد دلافوئنته را جانشین انریکه کند و پائولو بنتو هم جدایی‌اش از تیم ملی کره جنوبی را اعلام کرد؛ اما نیمکت تیم ملی ایران هنوز وضعیت مبهمی دارد.

کارلوس کی‌روش بدون مذاکره جدی با مهدی تاج، تهران را ترک کرد و اعضای هیئت‌رئیسه مخالفتشان را با ابقای مربی پرتغالی اعلام کرده‌اند. با این حال راجر دسا، دستیار کی‌روش، خبر داده است که مذاکرات برای تمدید قرارداد از ماه ژانویه شروع خواهد شد.

انتخاب سرمربی تیم ملی مثل دوره‌های قبلی می‌تواند یک روند طولانی و ملال‌آور باشد، ولی کی‌روش یا هر مربی دیگری که روی این نیمکت بنشیند، وظیفه اصلی‌اش تغییر نسل بازیکنان فعلی و جوانگرایی خواهد بود. اکثر بازیکنان حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ در دوره مربیگری اولیه کی‌روش به تیم ملی اضافه شدند و شاگردان او محسوب می‌شوند، ولی تعدادی از آن‌ها به‌دلیل بالا رفتن سن، کارایی‌شان را از دست داده‌اند و قطعا در جام جهانی ۲۰۲۶ نمی‌توانند مهره مفیدی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنگ خطر درباره کهولت تیم ملی پیش از شروع جام جهانی به صدا در‌آمد و اعلام شد که ایران مسن‌ترین تیم حاضر در رقابت‌ها است. توجیه کی‌روش برای اصرار روی این بازیکنان، فرصت کم برای آماده‌سازی بود، ولی بازی‌های مهم بعدی، جام ملت‌های آسیا، یک سال دیگر برگزار می‌شود و سرمربی تیم ملی محکوم به جوانگرایی است.

وب‌سایت «ای‌اس‌پی‌ان» (ESPN) هم در گزارشی وضعیت احتمالی نمایندگان آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ را بررسی کرده و مدعی است که ایران به تغییر نسل نیاز دارد: «این بهترین فرصت نسل طلایی ایران برای شکستن سد مرحله حذفی جام جهانی بود، ولی آن‌ها در این هدف ناکام شدند. تنها پنج بازیکن تیم فعلی در جام جهانی بعدی ۳۰ سال یا کمتر از آن خواهند داشت و سعید عزت‌اللهی و مجید حسینی همچنان می‌توانند در ترکیب اصلی باشند. سردار آزمون در ۳۱سالگی می‌تواند مهره ارزشمندی باشد، ولی بازیکنانی مثل طارمی، جهانبخش و پورعلی‌گنجی ممکن است در سراشیبی دوران فوتبالشان باشند.»

نویسنده این گزارش درباره بازیکنان آینده‌دار فوتبال ایران هم نوشت: «تیم ملی خط تولید مستمری از بازیکنان مستعد دارد و ورود بازیکنانی مثل ابوالفضل جلالی، الله‌یار صیادمنش و مهدی قایدی به ترکیب تیم، الزامی به نظر می‌رسد.»

با چنین دورنمایی، انتخاب سرمربی تیم ملی ماموریت بسیار حساسی برای فدراسیون فوتبال است. کی‌روش از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ در این کار کاملا موفق بود، ولی انتخاب اشتباهی مثل ویلموتس می‌تواند سرنوشت تلخی برای تیم ملی رقم بزند. جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد که تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و حتی عربستان سعودی در حال سبقت‌گرفتن از تیم ملی ایران‌اند و یک انتخاب اشتباه می‌تواند این فاصله را تا چند سال دست‌نیافتنی کند.

بیشتر از فوتبال