کشف مومیایی‌ با زبان‌ طلایی در مصر

به جای زبان، تراشه طلا دارند تا مرده بتواند با خدای مردگان مصر باستان صحبت کند

متخصصان بر این باورند که زبان واقعی مومیایی‌ها در حین فرایند مومیایی‌سازی برداشته شده است - Egyptian Ministry of Tourism

باستان‌شناسان در مصر چندین مقبره باستانی حاوی مومیایی‌هایی با زبان‌ طلایی در دهان کشف کردند.

این مومیایی‌ها در گورستان باستانی قویسنا در حدود ۶۴.۳ کیلومتری شمال قاهره پیدا شدند که از ۳۰۰ سال قبل از میلاد تا ۶۴۰ سال بعد از میلاد قدمت دارند.

هیئت باستان‌شناسی مصر که از طرف شورای عالی باستان‌شناسی در منطقه قویسنا در استان منوفیا ماموریت دارد، گستره‌ای از گورستان را که شامل مقبره‌های باستانی است و قدمت آن‌ها به دوره‌های مختلفی می‌رسد، کشف کرد.

محققان در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) در این مکان جمجمه‌ای را با زیوری به شکل زبان در دهانش کشف کردند. همچنین در پایان سال ۲۰۲۱ مومیایی یک مرد، یک زن و یک کودک با زبان‌های طلایی پیدا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی باستان‌شناسی، گفت: «در این کاوش تعدادی تراشه طلا به شکل زبان انسان در دهان برخی از مومیایی‌ها که چندان سالم نمانده‌اند، کشف شد.»

چندین مومیایی نیز با استخوان‌های روکش شده با طلا که درست زیر پوشش کتانشان قرار داشت، کشف شد.

باستان‌شناسان همچنین تراشه‌هایی از طلا به شکل سوسک سرگین‌غلتان و گل‌ نیلوفر آبی به همراه چندین زیورآلات مخصوص تدفین و ظروف سفالی‌ که احتمالا در فرآیند مومیایی‌سازی از آن‌ها استفاده شده بود، پیدا کردند.

متخصصان بر این باورند که زبان واقعی مومیایی‌ها در حین فرایند مومیایی‌سازی برداشته شده است و تراشه طلا به جای آن قرار داده‌اند تا فرد متوفی بتواند با خدای مصر باستان، اوزیریس (Osiris) «خدای دنیای زیرین» صحبت کند.

دکتر ایمن عشماوی، رئیس بخش باستان‌شناسی مصر در شورای عالی باستان‌شناسی، گفت کاوش‌های داخل گورستان نشان داد [این گورستان] در سه دوره زمانی مختلف استفاده شده است.

باستان‌شناسان دریافتند که آداب تدفین در هر مرحله با یکدیگر تفاوت داشتند، و جهت‌های دفن و شیوه‌های قراردهی مومیایی‌ها متفاوت بودند.

این محل اولین بار در سال ۱۹۸۹ کشف شد، حفاری‌هایی که در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ صورت گرفت سازه‌های دوران بطلمیوس و روم را آشکار کرد که از سال‌های حدود ۳۰۰ قبل از میلاد تا ۶۴۰ پس از میلاد را شامل می‌شود.

 

© The Independent

بیشتر از علوم