سازمان ملل درباره پهپادهای ایرانی حاضر در جنگ روسیه تحقیق می‌کند

دو مقام آگاه در ایالات متحده و سازمان ملل می‌گویند روسیه قصد دارد پهپادهای بیشتری از ایران بگیرد

آمریکا و اروپا از سازمان ملل خواسته‌اند کارشناسان خود را به مناطق جنگی در اوکراین اعزام کند. AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که این سازمان تحقیقات درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را آغاز می کند.

اوکراین، کشورهای اروپایی و ایالات متحده جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که پهپادهای شاهد ساخت ایران را در اختیار ارتش روسیه قرار داده؛ پهپادهایی که در هفته‌های اخیر به‌طور گسترده از آن‌ها استفاده شده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، می‌گویند جمهوری اسلامی با صدور سلاح به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و کشورهای اروپایی هفته گذشته از سازمان ملل خواستند برای بررسی موضوع «پهپادهای ایرانی که روسیه در جنگ اوکراین به‌ کار می‌برد» کارشناسان خود را به مناطق جنگی اعزام کند.

تهران بارها ارسال پهپاد به مسکو را انکار کرده و ارتش روسیه نیز استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نپذیرفته است.

در صورت اثبات حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، دبیرخانه سازمان ملل آن را به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع می‌دهد تا این شورا درباره آن اقدام کند.

تحقیقات سازمان ملل در حالی آغاز می‌شوند که دو مقام آگاه ادعا کرده‌اند روسیه در تلاش است پهپادها و موشک‌های جدیدی از ایران خریداری کند. یک مقام ارشد شورای امنیت ملی ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که کاخ سفید درباره این امکان که روسیه سلاح‌های متعارف پیشرفته بیشتری از ایران بخرد، نگرانی‌های زیادی دارد. این مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود،به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ارتش روسیه به جز پهپاد، تلاش می‌کند موشک‌های زمین‌به‌زمین هم از تهران تحویل بگیرد.

هم‌زمان، یک دیپلمات سازمان ملل هم روز چهارشنبه گفت که تهران برای فروش صدها فروند موشک و پهپاد به روسیه برنامه‌های جدیدی دارد.