تایم: زنان ایران در پی آزادی و حکومت قانون‌اند

مجله تایم می‌نویسد نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در مقابل جنبش «زن، زندگی، آزادی» به «لکنت» افتاده است

مجله تایم در گزارشی با عنوان «زنان ایران: قهرمان‌های سال جاری» به تقدیر از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران پرداخت. این گزارش که روز چهارشنبه، ۷ دسامبر ۲۰۲۲، منتشر شد ریشه‌های این جنبش سیاسی – مدنی را در مبارزه زنان ایران در سال‌های گذشته علیه قوانین تبعیض‌آمیز جمهوری اسلامی می‌داند و به‌طور مشخص از حرکت موسوم به «دختران خیابان انقلاب» اشاره می‌کند که در دی ماه ۱۳۹۶ شکل گرفت و شماری از زنان ایرانی با کشف حجاب در ملاءعام علیه حجاب اجباری در نظام جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

 تایم نوشت که این گروه از زنان ایران در حال حاضر در خیابان‌ها حضور دارند و رهبری جنبش «زن، زندگی، آزادی» را گروه‌های لیبرال‌مسلک و تحصیلکرده‌ای بر عهده دارند که در پی تحقق مطالباتی‌اند از جنس «حاکمیت قانون»، آزادی پوشش و ایفای نقش معنادار در میدان سیاست ایران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تایم تاکید کرد که با وجود گذشت بیش از سه ماه از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» این جنبش سیاسی – مدنی همچنان به حیات خود در اماکن عمومی شهرهای ایران، از جمله پردیس دانشگاه‌های سراسر کشور، ادامه می‌دهد و توانسته است گروه‌های مختلف اجتماعی، از جمله تیم ملی فوتبال ایران که در نخستین بازی خود در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از خواندن سرود جمهوری اسلامی پرهیز کرد و بازیکنانش به یاد جانباختگان مچ‌بند سیاه به دست کردند را با خود همراه کند. 

همراهی دانش‌آموزان با جنبش «زن، زندگی، آزادی» یکی دیگر از نکاتی است که تایم بر آن تاکید دارد. زندگی این نسل ایرانیان، که از آنها با نام «نسل زد» (Gen Z) یاد می‌کند، اسیر تبلیغات مذهبی و سیاسی دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی است و بی‌کفایتی مقام‌های جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی و به‌تبع آن انزوای اقتصادی ایران، عرصه را برای این نسل جوان ایران تنگ کرده است. 

تایم می‌نویسد بحران‌های عدیده ای که جمهوری اسلامی با آن روبرو است و همچنین ناتوانی مقام‌های حکومت ایران از تامین ساده‌ترین نیازهای مردم یکی از مهمترین دلایلی به‌حساب می‌آید که حکومت اسلامگرای حاکم بر ایران را در برابر اعتراض‌های خیابانی مردم به «لکنت» انداخته و توان مقابله موثر با جنبش «زن، زندگی، آزادی» را از نیروهای سرکوب گرفته است.