یوتل‌ست پخش برنامه‌های پرس تی‌وی را متوقف کرد

شرکت فرانسوی یوتل‌ست در روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از ارزیابی تبعات تحریم اتحادیه اروپا علیه پرس‌ تی‌وی، تصمیم به توقف پخش برنامه‌های این شبکه گرفت

مدیران پرس‌ تی‌وی نوشتند این نخستین‌ مرتبه نیست که پخش برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در کشورهای غربی ممنوع می‌شود -- منبع خبر: PressTV

در پی اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس‌ تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، اپراتور ماهواره‌ای اروپایی، یوتل‌ست، در روز چهارشنبه، ۷ دسامبر ۲۰۲۲، اعلام کرد از پخش‌کننده‌ها خواسته است تا پخش برنامه‌های پرس‌ تی‌وی را متوقف کنند – خبری که از سوی وبسایت پرس‌ تی‌وی و خبرگزاری فرانسه نیز تایید شده است.

اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه ۲۹ شخص و سه نهاد وابسته به جمهوری اسلامی، از جمله پرس تی‌وی، را اعمال کرد. مقامات اتحادیه اروپا در آن زمان اعلام کردند علت تحریم این شبکه انگلیسی زبان حکومت ایران این است که پرس تی‌وی در پخش اعتراف‌های اجباری معترضان بازداشت شده نقشی مهم ایفا کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر برخی اسناد منتشر شده از سوی گروه هکری «بلک‌ریوارد» نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند تا از طریق پرس‌ تی‌وی هویت مخالف‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور را شناسایی کنند. به‌عنوان مثال یکی از این اسناد به نامه‌ای تعلق دارد که مدیران پرس تی‌وی به مقامات قضایی استکهلم، پایتخت سوئد، نوشته‌اند و در آن از آنها خواسته‌اند تا هویت افرادی که برای استماع جلسات محاکمه حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و از عوامل موثر کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، را به آنها ارائه دهند؛ افرادی که نام آنها در کیفرخواست صادر شده علیه نوری نیامده و جزو شاکیان یا شاهدان دادگاه استکهلم هم نبوده‌اند. 

در عین‌حال همزمان با تصمیم جدید یوتل‌ست در مورد ممنوعیت پخش برنامه‌های پرس تی‌وی از این اپراتور ماهواره‌ای، وبسایت پرس‌ تی‌وی نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. در متنی که این شبکه انگلیسی‌زبان وابسته به صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه منتشر کرده، این تصمیم تلاشی توصیف شده است به‌منظور «خاموش کردن صدای افراد بی‌صدا.»

این مطلب همچنین از قول مدیران پرس‌ تی‌وی می‌نویسد این نخستین‌ مرتبه نیست که پخش برنامه‌های این شبکه تلویزیونی در کشورهای غربی ممنوع می‌شود. 

از سوی دیگر ممنوعیت پخش برنامه‌های پرس تی‌وی در یوتل‌ست، یکی از اخباری بود که خبرگزاری فرانسه نیز به آن پرداخت. این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود نوشت شرکت فرانسوی یوتل‌ست پس از ارزیابی تبعات تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پرس‌ تی‌وی، که در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ اعمال شد، این تصمیم را اتخاذ کرد.