شامگاه ۱۶ آذر؛ اعتراض در تهران و شهرهای دیگر، ادامه سرکوب در شهرهای کردنشین

یکی از وقایع مهم شامگاه چهارشنبه، تظاهرات اعتراضی مردم شهر اردکان بود که نخستین تجمع اعتراضی این شهر در ۸۰ روز گذشته به‌حساب می‌آید

در سومین روز از فراخوان‌های سراسری مربوط به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های چهاردهم تا شانزدهم آذر ۱۴۰۱، دانشگاه‌ها و همچنین برخی خیابان‌های شهرهای ایران در روز چهارشنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱، صحنه تجمع مردم معترض علیه جمهوری اسلامی بود. 

ایندیپندنت فارسی پیش از این با انتشار گزارشی به بررسی بخشی از مراسم برگزار شده به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های ایران و همچنین برگزاری مراسم حکومتی به مناسبت این روز پرداخت. 

اما در ساعات اخیر تصاویر و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و ابعاد واقعی‌تری از مراسم‌های مختلف روز دانشجو در ایران را روشن کرد. 

به‌عنوان مثال حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر با انتشار مجموعه‌ای از تصاویر و ویدئوها نشان داد که شماری از شهرهای ایران صحنه تظاهرات خیابانی مردم علیه نظام جمهوری اسلامی بود. بر پایه این تصاویر و ویدئوها مردم ساکن شهرهای تهران، نجف‌آباد، اردکان، قروه و اصفهان به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهای ضد حکومتی، مخالفت‌شان را با نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. 

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» نیروهای سرکوب به کسبه و مغازه‌داران پاساژ پایتخت، واقع در منطقه میردادماد تهران، که مغازه‌های خود را به نشان اعتراض بسته بودند حمله کردند و بر پایه برخی تصاویر منتشر شده از این واقعه، نیروهای انتظامی در داخل این پاساژ به شلیک گاز اشک‌آور مبادرت کرده‌اند.

در ویدئویی دیگر گروهی از معترضان دیده می‌شوند که همگی لباس سیاه به تن دارند و در شامگاه چهارشنبه، در پیاده‌روی خیابان انقلابِ تهران به سمت خیابان شانزده آذر تظاهرات می‌کنند. 

خیابان آزادی نیز جزو مکان‌هایی در شهر تهران بود که مردم معترض در برخی از نقاط آن دست به تظاهرات زدند. در یکی از ویدئوهای منتشر شد متعلق به شامگاه چهارشنبه، گروهی از مردم سیاه‌پوش دیده می‌شوند که با صورت‌هایی پوشیده، عرض خیابان آزادی را رد می‌کنند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، سر می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با مجموعه تظاهرات برگزار شده در غرب تهران، می‌توان به تجمع اعتراضی دیگری اشاره کرد که چهارشنبه شب در پایانه مسافربری آزادی برگزار شد. به این ترتیب برخی ویدئوها تجمع گروه‌هایی از مردم معترض در این مکان را نشان می‌دهد که علیه اعضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و علی خامنه‌ای شعارهایی سر می‌دهند.

با تمامی این اوصاف، در لحظه نگارش این گزارش ویدئویی تازه منتشر شده است که نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی را در حال حمله به مردم معترض نشان می‌دهد. بر پایه تصاویر موجود در این ویدئو مردم معترض، در حالی که در تعقیب‌وگریز با سرکوبگران به‌سر می‌برند، آنها را «بی‌شرف» خطاب می‌کنند. 

به همین ترتیب تصاویر و ویدئوهایی نیز از تظاهرات مردم در شهرهای دیگر ایران نیز منتشر شده است. به‌عنوان مثال ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که گروهی از مردم معترض نجف‌آباد نشان می دهد که در یکی از خیابان‌های این شهر تجمع کرده‌اند و خطاب به دیگر مردم حاضر در خیابان می‌گویند:«ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید.»

یکی دیگر از رویدادهای چشمگیر روز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ نیز به تظاهرات سکوت مردم شهر قروه، واقع در استان کردستان، تعلق داشت. در ویدئوهای مربوط به تظاهراتِ سکوت مردم قروه، گروهی از مردم ساکن این شهر دیده می‌شوند که بدون سر دادن هیچگونه شعاری در یکی از خیابان‌های اصلی این شهر راهپیمایی می‌کنند. با این‌وجود شاهدان میدانی می‌گویند اگرچه معترضان هیچ شعاری سر نداده‌ بودند، اما نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی به این تظاهرات کاملا مسالمت‌آمیز مردم حمله کردند و افراد حاضر در آن را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. 

اما مردم معترض ایران در روز چهارشنبه بدعت تازه دیگری نیز گذاشتند. بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، مردم شهر اردکان، واقع در استان یزد، تجمعی ضد حکومتی را سازمان دادند. در یکی از ویدئوهای مخابره شده درباره این تظاهرات مسالمت‌آمیز، برخی شاهدان میدانی می‌گویند از زمان آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تجمع روز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در شهر اردکان نخستین تظاهرات ضد حکومتی مردم ساکن این شهر به‌حساب می‌آید.

در همین حال برخی منابع خبری، از جمله سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ادامه سرکوب مردم شهرهای کردنشین ایران خبر می‌دهند. این سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار ویدئویی مرتبط نوشت «نیروهای سرکوبگر»، در شامگاه چهارشنبه، با هجوم به منزل یکی از معترضان در محله حسن‌آباد شهر سنندج دو شهروند ایرانی با نام‌های محمدصدیق محمودیان و ناصر خسروی را ربوده‌اند. 

هه‌نگاو همچنین در ارتباط با ادامه تظاهرات‌ ضدحکومتی در شهرهای کردنشین ایران مدعی شد مردم «شهرهای دره‌شهر، سنندج، سقز و بوکان» به خیابان‌ها آمدند، اما نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی به سوی آنها تیراندازی کرده‌اند – ادعایی که هنوز تصویر یا ویدئویی در اثبات آن منتشر نشده است.

پیش از این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار توییتی در ارتباط با تلاش نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در مقابله با کارگران و بازاریان شهرهای کردنشین ایران، که در سه روز گذشته دست به اعتصاب زدند، چنین نوشت:«هه‌نگاو مطلع شده نیروهای امنیتی متعاقب فشار بر بازاریان و کسبه در سنندج، پاوه و کرمانشاه جهت بازگشایی مغازه‌ها به‌صورت غیرقانونی مبادرت به مسدود کردن حساب بانکی شمار قابل توجهی از کسبه و بازاریان کرده‌اند.»

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر سرعت اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران پایین است و بسیار احتمال دارد ویدئوهای منتشر شده در رابطه با وقایع اعتراضی روز چهارشنبه تصویر کامل اعتراض‌های این روز را منعکس نکرده باشد و در ساعات آینده بتوان اطلاعات تازه‌ای در مورد ابعاد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مربوط به روز دانشجو را به‌روزرسانی کرد.