آمریکا ۴۲۵ ميليون دلار اسلحه به تایوان می‌فروشد 

قانون روابط تایوان آمریکا را ملزم می‌کند که برای دفاع از خود به تایوان اسلحه بفروشد، اما در صورت حمله چین، واشینگتن از نظر قانونی مجبور به دفاع از این جزیره نیست

وزارت امور خارجه آمريکا فروش و تامين قطعات یدکی هواپيما و ديگر سيستم‌های تسلیحاتی به تايوان را تایید کردـ Sam Yeh / AFP

دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمريکا، فروش جداگانه دو محموله اسلحه به تايوان به ارزش بيش از ۴۲۵ ميليون دلار را تصويب کرد. این تصمیم آمریکا در حالی است که چين تهديدهای خود علیه اين جزيره خودمختار را افزايش داده است. 

وزارت امور خارجه آمريکا فروش و تامين قطعات یدکی هواپيما برای حمايت از جنگنده‌های اف-۱۶، هواپيماهای حمل و نقل سی-۱۳۰ و ديگر سيستم‌های تسلیحاتی به تايوان را تایید کرد.

نشریه هیل گزارش داد که مجموع این معامله شامل قطعات و تجهیزاتی به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار و تجهیزات و لوازم جانبی و لجستیک دیگری به ارزش ۹۸ میلیون دلار است. وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «این فروش، با حمایت از تلاش‌های خریدار برای حفظ توانایی دفاعی معتبر خود، به منافع ملی، اقتصادی و امنیتی آمریکا کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن به‌رغم اختلاف‌های واشنگتن و پکن بر سر تایوان، ماه گذشته در اجلاس گروه ۲۰ در بالی اندونزی با شی جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چين، ملاقات کرد. این دیدار اولين نشست رودررو این دو رهبر در طول رياست‌جمهوری بايدن بوده است. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از این نشست گفته بود قصد دارد شي جین‌پینگ را در مورد رفتار چین با تایوان و تعهدهای آمریکا در قبال دفاع از این جزیره تحت فشار بگذارد.

چين تايوان را بخشی از خاک کشورش می‌داند و قصد دارد که اتحاد مجدد تایوان و چین به‌زودی اتفاق بیفتد. چین همچنین  در ماه‌های اخير، بارها تايوان را به حمله تهديد کرده است. اصرار بر پیوستن تایوان به چین، علاوه بر اینکه بخشی از قوانین چین است، در ماه‌های گذشته، با تاکید بیشتری از طرف شی جین‌پینگ پیگیری شده است که در کنگره اخیر حزب کمونیست چین، سومین دوره رهبری او بر حزب و کشور مورد تایید قرار گرفت. تنش‌‎‌ها بین چین و آمریکا هنگامی بالا گرفت که نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان آمریکا، به این جزيره خودگردان در ماه اوت سفر کرد. پس از آن، چین مجموعه‌ای از تمرین‌های نظامی را در نزديکی تایوان انجام داد.

دولت چین گفت اقدام آمریکا به فروش اسلحه به تایوان، سیاست «یک چین» آمریکا را نقض می‌کند. بر اساس این سیاست، آمریکا دیدگاه جمهوری خلق چین در مورد تایوان را به رسمیت می‌شناسد، اما با توجه به ناآرام بودن وضعیت، آمریکا سیاست «ابهام استراتژیک» را دنبال می‌کند. قانون روابط تایوان آمریکا را ملزم می‌کند که برای دفاع از خود به تایوان اسلحه بفروشد، اما در صورت حمله چین، واشینگتن از نظر قانونی مجبور به دفاع از این جزیره نیست.

بیشتر از جهان