ارتش نیجریه؛ تحمیل سقط جنین به زنان قربانی بوکوحرام

زنان و دخترانی که در برابر این سقط‌جنین اجباری مقاومت می‌کردند، هدف ضرب‌و‌شتم قرار گرفته‌اند، با اسلحه تهدید شده‌اند، یا به آن‌ها مواد مخدر داده شده است

Kola Sulaimon / AFP

تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که ارتش نیجریه دست‌کم از سال ۲۰۱۳ یک برنامه سقط‌جنین مخفی، نظام‌مند و غیرقانونی را در شمال شرق این کشور به اجرا گذاشته است. 
در این برنامه سقط جنین مخفی، به دست‌کم ۱۰هزار بارداری در میان زنان و دختران پایان داده شده است. بسیاری از این زنان و دختران را ستیزه‌جویان اسلام‌گرای بوکوحرام ربوده و به آنان تجاوز کرده بودند. شاهدان می‌گویند زنان و دخترانی که در برابر این سقط‌جنین اجباری مقاومت می‌کردند، هدف ضرب‌و‌شتم قرار گرفته‌اند، با اسلحه تهدید شده‌اند، یا به آن‌ها مواد مخدر داده شده است. 

شهادت «فاطی»، از قربانیان بوکوحرام و ارتش نیجریه
«فاطی» (نام مستعار)، از شاهدانی است که می‌گوید بیش از یک سال اسیر شورشیان بوکوحرام بوده و به اجبار ازدواج کرده، و مکرر هدف ضرب‌و‌شتم و تجاوز قرار گرفته که به بارداری او منجر شده است. او می‌گوید وقتی سربازان ارتش، روستایی را در کنار جزیره دریاچه چاد محاصره کردند و شورشیان را شکست دادند، او نجات یافت. «فاطی» خوشحال و سپاسگزار از سربازان، به یک پایگاه نظامی در «مایدوگوری» مرکز ایالت منتقل شد. او می‌گوید در اتاقی کوچک و کم‌نور نگهداری می‌شد و شاهد بود که مردان یونیفرم‌پوش به او و پنج زن دیگر آمپول‌ها و قرص‌های مرموزی می‌دادند. 

«فاطی» که در آن زمان چهارماهه باردار بود، می‌گوید پس از آن درد شدیدی در شکم خود احساس کرد و خون تیره‌ای از بدنش خارج شد. زنان دیگر نیز دچار خونریزی شدند و روی زمین به خود می‌پیچیدند. «فاطی» می‌گوید، فکر می‌کرده که سربازها می‌خواهند آن‌ها را بکشند. او می‌گوید: «سربازان بدون اینکه از ما بپرسند یا حتی به ما بگویند، باعث سقط‌جنین ما شدند.» او می‌گوید سربازان آن‌ها را تهدید کردند که اگر درباره این موضوع به کسی چیزی بگویند، به شدت کتک خواهند خورد. 

رویترز می‌نویسد که به گزارش شاهدان، سقط‌جنین‌ها عمدتا بدون رضایت شخص و اغلب بدون اطلاع قبلی آن‌ها انجام شده است. مصاحبه‌ها و سوابق بررسی‌شده نشان‌ می‌دهد که این زنان و دختران از چند هفته تا هشت‌ماهه باردار بودند و برخی از آن‌ها فقط ۱۲ سال سن داشتند. 
این تحقیقات بر اساس مصاحبه با ۳۳ زن و دختر انجام شده است که می‌گویند در دوره بازداشتشان به دست ارتش نیجریه، سقط‌جنین کرده‌اند. فقط یکی از آن‌ها گفته‌ است که آزادانه به این کار رضایت داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاران همچنین با پنج کارمند غیرنظامی مراقبت‌های بهداشتی و ۹ پرسنل امنیتی درگیر در این برنامه، از جمله سربازان و سایر کارمندان دولت، مانند نگهبانان مسلح که زنان باردار را به مکان‌های سقط‌جنین می‌بردند، مصاحبه کرده‌اند. علاوه بر این، رویترز کپی اسناد نظامی و سوابق بیمارستان‌های غیرنظامی را که روش‌های سقط‌جنین در آن‌ها ثبت شده بود، بررسی کرده است. 

به نوشته رویترز، کارزار ارتش نیجریه بر فریب و زور فیزیکی علیه زنانی استوار بود که روزها یا هفته‌ها در بازداشتگاه نظامی بودند. آن‌ها به زنان اطمینان می‌دادند که قرص‌ها و تزریق‌ها برای سلامت‌ ‌آن‌ها و مبارزه با بیماری‌هایی مانند مالاریا است. در برخی موارد که زنان مقاومت می‌کردند، با چوب‌دستی کتک می‌خوردند. 

شهادت «بینتو ابراهیم»
«بینتو ابراهیم» که اینک در اواخر دهه ۲۰ زندگی خود است، می‌گوید که بدون رضایت به او دو آمپول زدند. وقتی دچار خونریزی شد و درد وحشتناکی حس کرد، فهمید که او و بقیه دارند سقط‌جنین‌ می‌کنند. او می‌گوید که زنان اعتراض کردند و خواستند دلیل این کار را بدانند، اما سربازان آن‌ها را به مرگ تهدید کردند.«بینتو ابراهیم» که روایتش را یکی از اسیران سابق تایید می‌کند، گفت: «اگر آن‌ها مرا با بچه رها می‌کردند، من آن بچه را می‌خواستم.»

در این مراکز نظامی یا در روستاها، برخی از سقط جنین‌ها کشنده بوده‌اند، اما رویترز نتوانسته است دامنه مرگ‌و‌میرها را در جریان ۱۰ سال اجرای این برنامه مشخص کند. چهار سرباز و یک افسر امنیتی گفتند که شاهد مرگ زنان بر اثر سقط‌جنین بوده‌اند، یا اجساد آن‌ها را پس از مرگ دیده‌اند. 

«بینتو ابراهیم» می‌گوید که شاهد مرگ یک زن پس از تزریق آمپول در زمان سقط‌جنین در نزدیکی یک روستای کوچک بوده است. او می‌افزاید: «آن زن شش یا هفت‌ماهه حامله بود. گریه می‌کرد، فریاد می‌زد، به خودش می‌پیچید و در نهایت بی‌حرکت شد و سپس جان سپرد. آن‌ها فقط یک چاله حفر کردند، شن روی او ریختند و دفنش کردند.»

رویترز نتوانست مشخص کند چه کسی برنامه سقط‌جنین را طراحی کرده یا چه کسی در ارتش یا دولت آن را به اجرا گذاشته است. رهبران ارتش نیجریه وجود چنین برنامه‌ای را انکار کردند و گفتند که گزارش رویترز بخشی از تلاش خارجی برای تضعیف مبارزه این کشور علیه شورشیان بوکوحرام است. سرلشکر جیمی آکپور از ارتش نیجریه، گفته است که انگیزه رویترز از انتشار این گزارش «شرارت» و ناشی از یک ذهنیت «قلدرمآبانه» است. او گزارش رویترز را «سری داستان‌های ساختگی» خواند که «توهین به مردم و فرهنگ نیجریه» است.

به نوشته رویترز، محور برنامه سقط‌جنین ارتش نیجریه، تصوری است که به طرز گسترده‌ای در ارتش و در میان برخی از غیرنظامیان در شمال شرق کشور رایج است و بر اساس آن، پنداشته می‌شود که فرزندان شورشیان، با خونی که در رگ‌هایشان است، روزی علیه دولت و جامعه نیجریه اسلحه به دست می‌گیرند. 

چهار سرباز و یک نگهبان گفتند که مافوق آن‌ها گفته است که این برنامه برای نابود کردن جنگجویان شورشی قبل از تولد آنان، ضروری است. یک کارمند خدمات بهداشتی هم گفته است که «این درست مانند پاکسازی جامعه است».

در گزارش رویترز همچنین آمده است که برنامه سقط‌جنین دست‌کم در پنج مرکز نظامی و پنج بیمارستان غیرنظامی در منطقه انجام شده است. 

جنبش بنیادگرا-اسلامگرای بوکوحرام، دو دهه پیش در شمال شرق نیجریه متولد شد. ارتش نیجریه از سال ۲۰۱۳ مبارزه با بوکوحرام را آغاز کرد با این حال، این گروه همچنان در شمال شرق نیجریه فعال است.

بیشتر از جهان