رویا پیرایی در گفت‌وگو با آنجلینا جولی: «در جمهوری اسلامی هیچکس زندگی عادی ندارد»

«مرگ مادرم مثل طوفان همه چیز را با خود برد. رویای پیش از آن از دست رفته و گمان می‌کنم همراهش دفن شده‌ام»

مجله تایم با انتشار مطلبی در روز چهارشنبه، ۷ دسامبر ۲۰۲۲، سرنوشت رویا پیرایی، که نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» مادرش را به‌قتل رساندند، تشریح کرد. 

آنجلینا جولی، بازیگر بنام هالیوود و نویسنده این مطلب مجله تایم، می‌نویسد رویا پیرایی پس از مراسم تشییع پیکر مادرش، مینو مجیدی، به‌دلایل امنیتی ایران را ترک کرد و در حال حاضر در فرانسه زندگی می کند. جولی در بخشی از این مطلب از قول پیرایی چنین می‌نویسد:«[مرگ مادرم] مثل طوفان بود و همه چیز را با خود برد. رویای پیش از مرگ مادرم از دست رفته است و گمان می‌کنم همراه با او دفن شده‌ام.»

رویا پیرایی به آنجلینا جولی می‌گوید با وجود آنکه زخم ناشی از دست دادن مادرش هر روز تازه‌تر می‌شود، اما گمان می‌کند باید به پایداری ادامه دهد و صدای او و سایر جانباختگان را پژواک دهد. او در فرازی از گفتگو با جولی تاکید می کند که مادرش جان خود را در راهی گذاشت که به آن باور داشت؛ راهی که به تعبیر پیرایی چیزی نبود مگر خواست «آزادی و عدالت برای مهسا و همه نسل جوان.»

به‌گفته پیرایی «کسی زیرنظر جمهوری اسلامی یک زندگی عادی ندارد»، اما خانواده‌اش این فرصت را به او دادند تا به آنچه دوست دارد فکر کند و زندگی‌اش را نیز بر همان اساس جلو ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیرایی به جولی می‌گوید مرگ مهسا امینی در حکم جرقه‌ای بود تا مردم ایران علیه تمام ستم‌هایی که بر آنها اعمال شده است برخیزند. او در فرازی از سخنانش می‌گوید جمهوری اسلامی، در همه زمینه‌ها، نظامی فاسد است: از سازمان‌های دولتی تا نظام آموزشی و از سیاست و اقتصاد تا فرهنگ و مدیریت کشور. 

با این‌حال او در ادامه این بخش از اظهاراتش می‌گوید:«اکنون همه قومیت‌های [ساکن] جای‌جای ایران متحد شده‌اند. همه مردم می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند. مردان و زنان در کنار یکدیگر می‌جنگند و این امری سترگ است. چون همه می‌دانند خواست آزادی زنان به آزادی تمام جامعه می‌انجامد.»

به‌گفته پیرایی، از یک‌سو در میان مخالفان جمهوری اسلامی ایرانیان «شایسته و تحصیلکرده» بسیاری وجود دارد و از سوی دیگر نسل زی (Gen Z) نیز از توان بالقوه بالایی برخوردار است و همین دو امر باعث می‌شود تا بتوان به آینده ایرانِ بدون جمهوری اسلامی امیدوار بود. 

رویا پیرایی در تکمیل توضیحات این بخش از سخنانش به آنجلینا جولی چنین می‌گوید:«همه آنچه می‌توانم بگویم این است که به مردمم ایمان دارم.» 

به‌گفته پیرایی مردم ایران متوجه شده‌اند که جمهوری اسلامی ظرفیت اصلاح شدن ندارد. از این‌رو او گمان می‌کند «انقلاب» ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه پیدا خواهد کرد و مردم معترض «به‌ ظلمت» باز نخواهند گشت. 

با این‌حال پیرایی در گفتگو با آنجلینا جولی بر نقش کشورهای جهان آزاد در حمایت از جنبش فعلی مردم ایران نیز تاکید می‌کند و، به‌نقل از مخالفان حکومت ایران، چنین می‌گوید:«جمهوری اسلامی باید منزوی شود.»

مجله تایم روز چهارشنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) زنان ایران را در مقام مبارزان راه آزادی، به‌عنوان قهرمانان سال ۲۰۲۲ جهان معرفی کرد.
زنان ایران در کنار ۹ شخصیت دیگر نامزد انتخاب چهره سال این مجله معتبر بودند. با این حال، ولودیمر زلنسکی و «روح اوکراین» را برای مقاومت در برابر روسیه به‌عنوان چهره سال برگزید.