هشدار کمیته بین‌المللی المپیک به طالبان؛ شرط شرکت در المپیک حضور زنان است

کمیته بین‌المللی المپیک: در تیم‌های اعزامی افغانستان به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، باید ورزشکاران زن هم حضور داشته باشند

هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در مورد وضعیت زنان ورزشکار در افغانستان ابراز نگرانی کرد- 

LAURENT GILLIERON / POOL / AFP

کمیته‌ بین‌المللی المپیک روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، پس از برگزاری نشست هیئت اجرایی این کمیته در لوزان سوییس، با صدور بیانیه‌ای به طالبان هشدار داد که اگر دسترسی امن و آزاد زنان به ورزش در افغانستان تامین نشود، این کشور اجازه نخواهد داشت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کند.

در حالی که از دیدگاه طالبان ورزش برای زنان نه ضروری و نه مناسب است، کمیته بین‌المللی المپیک حضور زنان در تیم‌های ورزشی افغانستان را یکی از شروط اساسی شرکت این کشور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ تعیین کرده است. بر اساس این بیانیه، «شرکت هیئت‌ها و تیم‌های ورزشی افغانستان در المپیک پاریس به پیشرفت‌های حاصل‌شده در خصوص دسترسی ایمن زنان و دختران جوان به ورزش در این کشور بستگی دارد.»

کمیته بین‌المللی المپیک در عین حال اعلام کرد که همچنان به حمایت مالی از ورزشکاران کمیته المپیک افغانستان ادامه می‌دهد تا آن‌ها را برای مسابقات المپیک آماده کند؛ اما از طالبان خواست تا زمان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۴، فضا را برای شرکت زنان در ورزش آماده و زمینه بازگشت زنان به میدان‌های ورزشی را فراهم کنند.

هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در این بیانیه اعلام کرد: «در تیم‌های اعزامی از افغانستان ورزشکاران زن هم باید حضور داشته باشند؛ چه آن‌ها که در افغانستان‌اند و چه آن‌ها که خارج از این کشور زندگی می‌کنند. زنان باید در سازمان‌های حکومتی و اداری نیز حضور داشته باشند.»

این کمیته همچنین خبر داد که درباره وضعیت زنان ورزشکار افغان، گزارش‌هایی «به‌شدت نگران‌کننده» دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر در روز دوشنبه، یک روز پیش از برگزاری نشست هیئت اجرایی کمیته‌ بین‌المللی المپیک در لوزان، با انتشار بیانیه‌ای، از این اعضای این هیئت خواست مانند سال ۱۹۹۹، عضویت افغانستان را به حالت تعلیق درآورند و تا زمانی که دختران و زنان افغان اجازه نیافته‌اند آزادانه ورزش کنند، اجازه ندهند تیم‌های مردان افغانستان در بازی‌های بین‌المللی شرکت کنند.

طالبان تاکنون به این هشدارها واکنشی نشان نداده‌اند. این گروه از زمان بازگشت قدرت، بلافاصله زنان را از عرصه ورزش حذف و تیم‌های ملی زنان را منحل کردند و اجازه هیچ گونه فعالیت ورزشی رسمی به زنان ندادند. با این حال تا یک ماه گذشته، زنان به طور غیررسمی به ورزشگاه‌های ویژه زنان می‌رفتند و در آنجا، ورزش‌‌های ساده و بدنسازی انجام می‌دادند؛ اما طالبان اواسط آبان، با صدور دستوری جدید، ورود زنان به ورزشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی را هم ممنوع کردند.

اینک ممانعت از تحصیل، کار، ورزش، تفریح و حضور بیرون از خانه، به زنجیرهایی آهنینی بر دست‌وپای زنان افغانستان تبدیل شده‌اند و آنان را به‌تدریج به پستوی خانه‌ها عقب نشانده‌اند.

بیشتر از ورزش