آمریکا با دستکاری در موشک‌اندازهایی که به اوکراین داده، مانع حمله به روسیه می‌شود

روسیه به ایالات متحده هشدار داده بود به اوکراین موشک‌های دوربرد ندهد

روسیه هشدار داده است که از نظر کرملین، دادن موشک‌های دوربرد به اوکراین تحریک عمدی به شمار می‌آید - AFP

ایالات متحده سامانه موشک‌انداز قدرتمندی را که به ارتش اوکراین داده، پنهانی دستکاری کرده است تا از شلیک موشک‌ها به داخل خاک روسیه و بدتر شدن وضعیت این مناقشه حدودا یک‌ساله ممانعت کند.

پس از آغاز این جنگ در ماه فوریه، ایالات متحده ارسال تعداد فزاینده‌ای تجهیزات نظامی به هم‌پیمان خود اوکراین را آغاز کرد تا به دفع حمله روسیه، کشوری که بسیار بزرگ‌تر و مجهزتر بود، کمک کند.

این انتقال تسلیحات در نهایت شامل ۲۰ سامانه موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا «هیمارس» (High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS)) بود؛ موشک‌های قابل هدایت با ماهواره که از روی کامیون‌های نظامی شلیک می‌شوند.

طبق گزارش ایندیپندنت، هیمارس‌‌ها در عملیات دفاعی جبهه جنگ تاثیر زیادی داشتند و یکی از مقام‌های ارشد دفاعی ایالات متحده آن‌ها را به دلیل کارامدی در مختل کردن عملیات روس‌ها، «لازم‌ترین چیز در کل اوکراین» خواند.

هیمارس‌ها در ضدحملات علیه یورش روس‌ها مفیدند؛ زیرا تحرک بالایی دارند، به‌راحتی پنهان می‌شوند و برد نوعی که در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفت، حدود ۸۰ کیلومتر است.

با این حال به گزارش وال‌استریت ژورنال، ایالات متحده این سامانه‌های موشکی را طوری دستکاری کرده است که نتوانند به داخل خاک خود روسیه موشک دوربرد شلیک کنند؛ به این امید که از مناقشه‌ای وسیع‌تر جلوگیری کند یا این تصور را پیش نیاورد که ایالات متحده خود یکی از طرف‌های فعال درگیر در این جنگ است. این دستکاری باعث شد این کامیون‌های موشک‌انداز نتوانند موشک‌های دوربرد ارتش آمریکا موسوم به ای‌تی‌ای‌سی‌ام (ATACM) را پرتاب کنند و راه استفاده اوکراین از سایر سامانه‌های تسلیحاتی دوربردی را که ممکن است از کشورها یا شرکت‌های دیگر بگیرد، نیز بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اوکراین و پنتاگون از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کردند.

سرتیپ نیروی هوایی جن پتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: «به دلیل ملاحظات امنیت عملیاتی، در مورد تنظیم‌ سامانه‌‌هایی که در اختیار هم‌پیمانان و شرکایمان گذاشته‌ایم اظهارنظر عمومی نمی‌کنیم. ایالات متحده همچنان به تامین ظرفیت‌های مورد نیاز اوکراین برای مقابله با حمله روسیه متعهد است.»

ایالات متحده از فوریه تاکنون انواع مختلفی از تسلیحات- موشک‌های استینگر، توپخانه‌های هویتزر ام۷۷۷، موشک‌های دوش‌پرتاب ضدتانک زوبین- را در اختیار اوکراین گذاشته؛ اما تاکنون از فراهم کردن [تسلیحات دارای] قابلیت‌های دوربرد خودداری کرده است.

روسیه هشدار داده است که از نظر کرملین، دادن موشک‌های دوربرد به اوکراین تحریک عمدی به شمار می‌آید.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در ماه سپتامبر گفت: «اگر واشنگتن تصمیم بگیرد برای کی‌یف موشک‌های دوربرد تامین کند، این عبور از خط قرمز و شرکت مستقیم در جنگ خواهد بود.»

با این حال ایالات متحده می‌گوید هیمارس به به تغییر وضعیت جنگ کمک کرده است.

یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده در ماه ژوییه به ایندیپندنت، گفت: «اوکراینی‌ها خوب عمل کرده‌اند. آن‌ها اکنون بر توانایی روسیه در اجرای عملیات واقعا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای اثر می‌گذارند.»

او افزود: «اوکراینی‌ها قسمت اعظم تلاش خود را بر (حمله به) قابلیت‌های فرماندهی و کنترلی روسیه، حوزه‌های تامین و تدارکات آن‌ها شامل تمام انواع رده‌های تدارکات به ویژه مهمات متمرکز کرده‌اند.»

و موشک‌های نصب‌شده بر کامیون به آن‌ها امکان داده است دقیقا همین کار را انجام دهند.

رهبران تمامی طرف‌ها نگران‌اند مبادا نبرد در اوکراین به جنگی تمام‌عیار بین ناتو و روسیه تبدیل شود.

در ماه نوامبر، هم‌زمان با موشک‌باران بسیار بی‌رحمانه روسیه در اوکراین، دو نفر بر اثر انفجاری در لهستان کشته شدند و این نگرانی به وجود آمد که روسیه به یک کشور عضو ناتو حمله کرده است.

با این حال، روسیه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرد و لهستان هم گفت که طبق شواهد اولیه، این انفجار سانحه‌ای بود که بر اثر اشتباه سامانه موشکی ضدهوایی اوکراین رخ داد.

© The Independent

بیشتر از جهان