هشتادودومین روز خیزش سراسری ایرانیان، طلوع شراره‌های خورشید آزادی

حکومت ایران مانند آلمان نازی به علامت‌گذاری مغازه‌های معترضان متوسل شده است

در هشتادودومین روز خیزش سراسری ایرانیان، بسیاری از بازاریان و مغازه‌داران شهرهای مختلف ایران کسب‌وکارشان را تعطیل کردند و به اعتصاب‌های عمومی پیوستند. مراسم سوگواری کشته‌شدگان خیزش سراسری در برخی شهرها نیز به صحنه رویارویی مردم با عوامل امنیتی حکومت تبدیل شد. برگزاری تجمع‌های اعتراضی شبانه در مناطق و محلات هم طبق روال گذشته ادامه یافت.

روز سه‌شنبه ۱۵ آذرماه، در دومین روز اعتصاب سراسری ایرانیان، ویدیوهایی از شهرهای مختلف ایران منتشر شد که تعطیلی کامل بازارها و مغازه‌ها در بیشتر شهرها از جمله تهران، تبریز، بوشهر، ایلام، کرمان، رشت، اصفهان، بروجن، بروجرد، شیراز، قزوین، اراک، کیش، اسلام‌آباد غرب، مرودشت، گرمسار، پاوه، مریوان، کرمانشاه، سنندج، جوانرود و دیگر شهرهای کردنشین ایران نشان می‌داد.

تعطیلی کامل واحدهای صنفی در حمایت از اعتصاب‌ سراسری در حالی انجام شد که نهادهای امنیتی بازاریان و مغازه‌داران را به برخورد و پلمب تهدید کرده‌اند. منابع حقوق بشری در شهرهای کردستان نیز خبر داده‌اند که با دستور دادستان، مغازه‌هایی که به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند، پلمب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از روز دوشنبه ۱۴ آذرماه تا شامگاه سه‌شنبه، ویدیوهای متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که آشکار می‌کرد نیروهای بسیجی و سرکوبگر مغازه‌های بسته را علامت‌گذاری کرده‌ و روی کرکره‌های آن‌ها عبارت‌های توهین‌آمیزی مانند «مرگ بر وطن‌فروش» نوشته‌اند. بسیاری از کاربران این اقدام را با علامت‌گذاری خانه‌های یهودیان در دوران آلمان نازی مقایسه کردند و آن را نشانه‌ای از پایان کار «دیکتاتور» دانستند.

گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از قطعی و اختلال شدید اینترنت است و کاربران می‌گویند حتی پیام‌های متنی را نیز به دشواری ارسال می‌کنند. با وجود تهدیدها و برخوردهای امنیتی، روز سه‌شنبه نیز در ادامه خیزش سراسری ایرانیان، تجمع‌های اعتراضی در تهران و شهرهای مختلف برگزار شد؛ مردم تهران در مناطق ستارخان، مجیدیه‌ جنوبی، اکباتان، شریعتی و چیتگر به خیابان آمدند و شعارهایی مانند «حسین حسین شعارشون، جنایت افتخارشون»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سر دادند.

مراسم چهلم کبری شیخ‌سقا، مسعود احمدزاده، اسماعیل مولودی، شاهو خضری، زانیار ابوبکری و فرشته احمدی، شش تن از جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر در مهاباد، با حضور گسترده اهالی این شهر و سر دادن شعارهایی علیه حکومت برگزار شد.

مردم معترض در مراسم چهلم فریدون فرجی در بانه نیز علیه جمهوری اسلامی ایران شعار دادند. فریدون فرجی ۲۸ سال داشت و روز پنجم آبان کشته شد.

ویدیویی که از سوگواری مادر علی فاضلی در مراسم چهلم او منتشر شد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت. علی فاضلی جوان ۲۹ ساله اهل آمل، هم روز پنجم آبان با شلیک مستقیم نیروهای سرکوب کشته شد.

در مراسم هفتم مهران سماک، جوان ۲۷ ساله‌ ساکن انزلی که با گلوله ساچمه‌ای کشته شد، ماموران به سوی مردم گاز اشک‌آور پرتاب کردند و با وجود تلاش‌های ماموران حکومتی برای ممانعت از برگزاری مراسم سوگواری مهران سماک، جمعیت زیادی در این مراسم حضور داشتند.

مجید احمدی، وکیل اولیای دم مهران سماک، روز سه‌شنبه از بازداشت موقت جعفر جوانمردی، فرمانده منطقه انتظامی بندر انزلی، در ارتباط با پرونده قتل مهران سماک خبر داد. به گفته این وکیل دادگستری، اتهام فرمانده منطقه انتظامی بندر انزلی «رعایت نکردن قانون نحوه به‌کارگیری سلاح منجر به قتل عمد مهران سماک» است. دادستان بندرانزلی نیز پیش‌تر تایید کرده‌ بود که مهران سماک با گلوله ساچمه‌ای کشته شده است.

با وجود اینکه سازمان‌های حقوق بشری جان‌ باختن بیش از ۴۰۰ شهروند را مستند کرده‌اند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی ادعا کرد که در ایران «هیچ‌کس بر اثر شلیک پلیس یا برخورد پلیس یا نیروهای امنیتی کشته نشده است».

از طرفی، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، هم روز سه‌شنبه از صدور رای اعدام برای پنج نفر از جمله یک پزشک در ارتباط با اعتراض‌ها در مراسم چهلم حدیث نجفی خبر داد. او اذعان کرد که در این پرونده، سه کودک زیر ۱۸ سال نیز به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

با وجود تهدید نهادهای امنیتی و مقام‌های جمهوری اسلامی، تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب‌های عمومی در ایران همچنان ادامه دارند. جوانان محلات تهران عصر سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که ۱۶ آذر (روز دانشجو) می‌تواند «نقطه عطف جنبش انقلابی» باشد. این گروه از عموم مردم تهران دعوت کرد از ساعت ۱۵ چهارشنبه از سمت دانشگاه صنعتی شریف به سمت شرق و از سمت دانشگاه امیرکبیر به سمت غرب حرکت کنند تا جمعیت معترض حوالی مرکز شهر به یکدیگر ملحق شوند. گروه جوانان محلات تهران صبح چهارشنبه نیز در بیانیه‌ای کوتاهی تاکید کرد: «تهران آزادشدنی‌ است؛ کافی است اول پیاده‌روهایش را فتح کنیم.»

یکی از اتفاق‌های شبانه‌روز منتهی به صبح چهارشنبه ۱۶ آذرماه، نامه امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف، از زندان اوین بود. این دو برنده المپیادی در پیامی به مناسبت روز دانشجو، اعلام کردند کنار دانشجویان معترض و دوشادوش مردم می‌ایستند تا آخرین سطرهای «تاریک‌ترین صفحه از تاریخ ایران» را بنویسند. علی یونسی و امیرحسین مرادی همچنین گفتند که از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین، «شراره‌های خورشید آزادی» را می‌بینند.

برمبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون ۴۷۳ شهروند معترض از جمله ۶۴ کودک در ایران کشته شده‌ و نهادهای امنیتی بیش از ۱۸ هزار تن از جمله ۵۹۱ دانشجو را بازداشت کرد‌ه‌اند؛ با این حال ۱۵۹ شهر و ۱۴۳ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند.