اوکراین از پیشنهاد روسیه برای اعزام کارشناس ویژه سرکوب به ایران خبر داد

از دو سه هفته پیش، ذخایر پهپادهای ایرانی روسیه تمام شده است و روس‌ها در انتظار تحویل و تامین پهپادهای تازه‌اند

در بحبوحه ادامه حمله‌های هوایی روسیه علیه مراکز نظامی و غیرنظامی اوکراین، یک مقام ارشد اوکراینی گفت روس‌ها ذخایر پهپادهای ایرانی را تمام کرده‌اند و گفت‌وگوها بر سر تحویل موشک‌های بالستیک نیز هنوز به‌نتیجه نهایی نرسیده است.

به‌گفته این مقام اوکراینی، روس‌ها در میانه مذاکرات موشکی با حکومت ایران، پیشنهاد دادند می‌توانند مشاوران و کارشناسان ویژه خود را برای چگونگی سرکوب خیزش سراسری در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند.

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش اختصاصی چهارشنبه هفتم دسامبر (۱۶آذرماه)  به‌نقل از این مقام ارشد اوکراینی نوشت: «مقام‌های جمهوری اسلامی دارند کنترل خود بر جامعه ایران را از دست می‌دهند و فرصتی برای نهایی کردن معامله با روسیه ندارند و در اولویتشان نیست.»

به‌گفته مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین، هرچند مذاکرات میان مقام‌های روسیه و ایران برای تامین موشک‌های بالستیک کماکان ادامه دارد، اما حکومت ایران تاکنون از تحویل این موشک‌ها به روسیه خودداری کرده است.

به‌‌گفته این مقام ارشد دولت اوکراین، خودداری حکومت ایران از تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه ممکن است به‌دلیل فشارهای بین‌المللی و همزمانی با اعتراض‌ها و ناآرامی‌های داخلی ایران باشد.

مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین در ادامه صحبت‌هایش با گاردین گفت: «حکومت ایران زیر فشار دیپلماتیک زیادی قرار دارد و اعتراض‌های داخلی هم این فشارهای بین‌المللی را تشدید کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین در همین گزارش به‌نقل از یک مقام غربی، بدون ذکر نام، نوشت: از دو سه هفته پیش، ذخایر پهپادهای ایرانی روسیه تمام شده است و روس‌ها در انتظار تحویل و تامین پهپادهای تازه‌اند.

در جریان سفر ماه گذشته نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به تهران و دیدارش با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، دو طرف بر سر خرید موشک گفت‌وگو کردند، اما این گفت‌وگو‌ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

به‌گفته مشاور رئيس‌جمهوری اوکراین، روسیه در حال حاضر تنها برای دو یا سه حمله هوایی، موشک کروز کافی در اختیار دارد.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت ایران در ابتدا ۲۴۰۰ پهپاد تهاجمی در اختیار روسیه قرار داد که عمدتا در حمله‌های مرگبار به‌ کی‌یف و زاپروژیا استفاده شد.

به‌گفته منابع اوکراینی، فناوری نظامی ساخت پهپادهای تهاجمی ایران، به روسیه منتقل شده است. بنابریان به خود کرملین بستگی دارد که تا چه اندازه بخواهد پهپاد‌های تهاجمی ایرانی تولید کند.

بیشتر از جهان