سناتور تام کاتن:‌ شایعه انحلال گشت ارشاد در ایران کذب است

«‌رییس‌جمهوری آمریکا باید با صدای بلند از ایرانیان شجاعی که خواستار آزادی‌اند، حمایت کند»

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ششم دسامبر، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفت که شایعه انحلال پلیس اخلاقی (گشت ارشاد) به‌ دست حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران کذب است.

او افزود کاری که رییس‌جمهوری آمریکا بایدن باید انجام دهد این است که با افتخار و با صدای بلند از ایرانیان شجاعی که خواستار آزادی‌اند و جانشان را برای اعتراض به دیکتاتوری مذهبی به خطر می‌اندازند، حمایت کند. 

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز شنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر)، اعلام کرد که گشت ارشاد تعطیل شده است. معترضان ایرانی از زمانی که خبر تعطیلی گشت ارشاد منتشر شد، آن را اقدامی تاکتیکی و بی‌اهمیت تلقی کردند و بر فراخوان‌های خود برای اعتصاب و اعتراض سه‌روزه از ۱۴ تا ۱۶ آذرماه «برای انتقام ۷۳ روز جنایت» تاکید کردند. 

سناتور کاتن همچنین در این مصاحبه گفت: «آیت‌الله‌ها هرگز پلیس اخلاقی (گشت ارشاد) را تعطیل نمی‌کنند، زیرا این پلیس برای آنچه آن‌ها انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند، نقش اساسی دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزا، همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا باید به «مذاکرات مضحک» با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش پایان دهد. او افزود: «ما باید دوباره تحریم‌هایی را اعمال کنیم که ایران را از دریافت میلیاردها دلاری که برای گسترش تروریسم و همچنین، تهیه و ارسال پهپاد به روسیه برای حمله به غیرنظامیان بی‌گناه در اوکراین نیاز دارد، محروم کند.»  

تام کاتن همچنین در بخشی از مصاحبه با فاکس نیوز حکومت ایران را «یک رژیم سرکش و یاغی» خواند و گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم به این رژیم اعتماد کنیم و باید هرکاری که می‌توانیم برای حمایت از ایرانیان شجاعی که دست به اعتراض علیه این رژیم می‌زنند، انجام دهیم.»  

وزارت خارجه آمریکا پیش از این در واکنش به خبر انحلال گشت ارشاد گفت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رهبری ایران رفتار خود را با زنان و دختران بهتر کرده باشد، یا خشونتی را که بر معترضانی که اعتراض مسالمت‌آمیز می‌کنند اعمال می‌کند، متوقف کرده باشد.»

دستگیری مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد و سپس قتل او در دوران بازداشت، خشم مردم ایران را از گشت ارشاد و رژیم جمهوری اسلامی برانگیخت و جرقه هفته‌ها اعتراض‌های سراسری در ایران را روشن کرد. معترضان بیش از دو ماه است که علیه رژیم جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنند و خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی‌اند. 

به گزارش خبرگزاری هرانا در جریان بیش از دو ماه اعتراض‌های سراسری در ایران، دست‌کم ۴۷۰ نفر در اثر اقدامات خشن و شلیک گلوله نیروهای امنیتی و انتظامی جان‌ باختنه‌اند که دست‌کم ۶۰ نفر آن‌ها کودک‌ بودند. همچنین، بیش از ۱۸ هزار نفر از معترضان تاکنون دستگیر شده‌اند.