زن افغان‌تبار در ایالت کالیفرنیا سناتور شد

عایشه وهاب در توییتر نوشت: «این رویای آمریکایی است؛ همه‌چیز ممکن است»

وهاب می‌گوید نخستین زن افغان–آمریکایی است که به‌عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا انتخاب شده است-twitter.com/aishabbwahab

عایشه وهاب، شهروند افغان-آمریکایی، اعلام کرد که کارش را به‌عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا آغاز کرده است.

او روز سه‌شنبه، ۱۵ آذر (ششم دسامبر) در حساب توییتر خود نوشت افتخار می‌کند که از یک خانواده مهاجر افغان نماینده شورای شهر هیوارد بوده و اکنون به‌عنوان سناتور انتخاب شده است. وهاب در این توییت خاطرنشان کرد که با سخت‌کوشی زیاد به این مسند رسیده و امیدوار است بتواند به جامعه آمریکا خدمت کند: «این رویای آمریکایی است؛ همه‌چیز ممکن است.»

وهاب می‌گوید نخستین زن افغان–آمریکایی است که سناتور ایالت کالیفرنیا شده است.

عایشه وهاب در زمان رقابت‌های انتخاباتی، به لزوم زمینه‌سازی برای تسهیلات مسکن به‌صرفه، حمایت از مشاغل کوچک و بیمه قابل‌دسترس برای تمام شهروندان آمریکا اشاره کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت افغان‌‌تبارهای ساکن ایالت کالیفرنیای آمریکا زیاد است. عایشه وهاب در شورای شهر هیوراد در منطقه سانفرانسیسکو، به‌عنوان نماینده اکثریت آسیایی‌تباران و لاتین‌تبارها کار می‌کرد.

حدود نیم قرن جنگ و خشونت در افغانستان باعث شده است که میلیون‎‌ها شهروند این کشور مهاجرت را انتخاب کنند. بخشی از جامعه مهاجر افغانستان توانستند به مدرسه و دانشگاه بروند و در کشورهای میزبان، در مشاغل دولتی و خصوصی کار کنند. در حالی که این زن افغان‌تبار توانسته است رویایش را محقق کند، با روی کار آمدن طالبان در کشور زادگاهش، دختران بالای کلاس ششم از رفتن به مدرسه محروم‌اند و بخش زیادی از زنان هم از کار‌ بیکار و خانه‌نشین شده‌اند. طالبان تجمع‌ها و راهپیمایی‌های زنان معترض را که شعار «نان، کار و آزادی» سر می‌دهند، سرکوب و شماری از این زنان را بازداشت و شکنجه می‌کنند و از اعتراف‌های اجباری آنان ویدیو می‌گیرند.

طالبان با ادعای به پایبندی به «شریعت اسلامی»، روز‌به‌روز محدودیت‌های سختگیرانه‌تری برای زنان وضع می‌کنند. این گروه اخیرا اعلام کرد که زنان در افغانستان اجازه ندارند به پارک‌های تفریحی، حمام عمومی و سالن‌های ورزشی بروند.

دولت پیشین افغانستان که تحت حمایت کشورهای غربی قرار داشت، در اوت ۲۰۲۱ ساقط شد و طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفتند؛ اما تاکنون هیچ کشوری در جهان دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

صدها هزار شهروند افغان از ترس طالبان به کشورهای همسایه، اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند و این روند گریز مردم از زندگی در کشوری تحت حاکمیت طالبان همچنان ادامه دارد.

بیشتر از جهان