خیزش سراسری؛ شروع اعتصاب در ۳۷ شهر و تداوم اعتراض‌های دانشجویی

در دومین روز از فراخوان آذر، اعتصاب سراسری و اعتراض‌های دانشجویی ادامه دارند

در دومین روز از اعتصاب‌های سراسری مردم ایران، خبر می‌رسد که تا ظهر سه‌شنبه ۱۵ آذرماه، کسبه نزدیک به ۳۷ شهر ایران اعتصاب کرده‌اند. پیش از این و در اولین روز از اعتصاب‌های سراسری آذر، ۷۴ شهر ایران به این اعتصاب‌ها پیوسته بودند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ کسبه خیابان نواب صفوی اصفهان که در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران مغازه‌هایشان را تعطیل کرده بودند، با هجوم نیروهای امنیتی به دکان‌هایشان مواجه شدند. لباس‌شخصی‌ها در این منطقه کسبه را وادار کرده‌اند مغازه‌هایشان باز کنند و کوشیده‌اند تا از گسترش اعتصاب‌ها در این شهر جلوگیری کنند.

کسبه ملک شهر اصفهان نیز روز سه‌شنبه ۱۵ آذر مغازه‌هایشان را تعطیل کردند. سرکوبگران دوشنبه شب با اسپری، روی کرکره مغازه‌هایی که در حمایت از خیزش سراسری در اعتصاب بودند، واژه‌هایی چون «تحت نظر» و «مرگ بر منافق» نوشتند.

کاسبان محلات چهارباغ پایین، حکیم‌نظامی اصفهان و نیز گزبرخوار، فولادشهر و شاهین‌شهر در این استان نیز در اعتصاب به سر می‌برند.

کارگران ذوب آهن اصفهان هم برای دومین روز پیاپی، با شعار «وعده ما هر روزه، فکر نکنید یه روزه» اعتصاب خود را ادامه دادند. اتحادیه آزاد کارگران ایران پیش‌تر، دلیل اعتصاب دوباره این کارگران را تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان اعلام کرده بود.

گزارش می‌رسد اعتصاب کارگران پتروشیمی سنندج هم برای دومین روز متوالی ادامه یافته است و کارگران این پتروشیمی با وجود فشارها، باز هم دست از کار کشید‌ه‌ و با اعتصاب‌های سراسری همراه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تهران، اصناف خیابان سعدی شمالی با خیزش سراسری همراه شده‌اند و اکثر کاسبان این منطقه مغازه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. کسبه بازار زرگرها، کوچه حمام‌چال، سهروردی، بازار بزرگ تهران و... نیز در محل کارشان حاضر نشدند و به اعتصاب‌های سراسری پیوستند.

بازارها در شهرهای شیراز، بندرعباس، اراک، ابهر، بوشهر، لاهیجان، بجنورد، بروجن، مرودشت، یزد، ارومیه، اردبیل، اراک، نجف‌آباد، کازرون و زرقان نیز برای دومین روز از اعتصابات سراسری آذرماه حمایت کرده‌اند.

منابع شبکه حقوق بشر کردستان در شهرهای ایلام، سرابله، اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه، جوانرود، پاوه، روانسر، کامیاران، مریوان، سنندج، دهگلان، دیواندره، سقز، بانه، بوکان و مهاباد هم از اعتصاب کسبه و بازاریان این شهرها برای دومین روز متوالی خبر می‌دهند.

اعتراض‌های دانشجویی و تحریم کلاس‌ دانشگاه‌ها نیز کماکان ادامه دارد و دانشگاه تبریز با اعتصاب کامل دانشجویان و استادان مواجه است.

از طرفی، دانشجویان تعلیقی دانشگاه علامه که صبح سه‌شنبه قصد داشتند به دانشگاه وارد شوند، بار درهای بسته و ممانعت حراست روبرو شدند. پس از این اتفاق، دانشجویان داخل دانشگاه به حمایت از دانشجویان تعلیقی برخاستند و مقابل درهای دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «سپاهی، بسیجی، داعش ما شمایید» سر دادند. دانشجویان دانشگاه علامه همچنین در تابلوهای اعلانات این دانشگاه تصاویری از مهسا امینی و نیکا شاکرمی نصب کردند و نوشته‌هایی با شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان‌های مختلف قرار دادند.

دانشگاه فنی دخترانه سنندج نیز در اعتصاب کامل به سر می‌برد و استادان و دانشجویان از حضور در کلاس‌های درس سر باز زده‌اند.

دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر تهران نیز به استقبال ۱۶ آذر رفته‌اند و در این دانشگاه، تجمع اعتراضی بر پا کرده‌اند.