الیور استون: حکومت ایران با زنان می جنگد اما عربستان در حال اصلاحات است

«جوانان، این امتیاز را دارند که هر کاری که ما انجام دادیم را دیده‌اند»

الیور استون در جشنواره فیلم دریای سرخ: باید برگردم و ۱۰ فیلم دیگر بسازم- Red sea film festival

الیور استون نقش خود به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم دریای سرخ در عربستان سعودی را جدی می‌گیرد. او این جشنواره را فرصتی برای کاوش در سینمای منطقه‌ای از جهان می‌داند که از نظر او قربانی سوءبرداشت شده است: «این فرصتی است که واقعا به سینمای بسیار جذاب آسیا و آفریقا بپردازیم. تغییرات بزرگ زیادی در حال وقوع‌اند. یک دنیای کاملا جدید وجود دارد و آن‌ها دارند یاد می‌گیرند چگونه برای روایت داستان‌های خود از فیلم استفاده کنند.»

استون در سخنان خود در مراسم افتتاحیه، به این تغییرها اشاره کرد: «شما تغییراتی را که اینجا در راه‌اند، اصلاحات را، می‌بینید. فکر می‌کنم افراد خیلی سختگیر هم باید بیایند و از این مکان دیدن کنند و خودشان ببینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگردان «جوخه» (Platoon) و «جی‌اف‌کی/ جان اف‌ کندی» (JFK) گفت: «الان در ایران درباره زنان جدل می‌کنند؟ اینجا چطور؟ آن‌ها در حال اجرای اصلاحاتی فوق‌العاده‌ برای زنان‌اند.»

استون درباره بازگشت به فیلمسازی و اینکه چگونه سینمای جدید را الهام‌بخش می‌یابد، نیز صحبت کرد: «مطمئنا این به من دلیلی می‌دهد که بگویم دلم برای حرفه‌ام تنگ شده است. باید برگردم و ۱۰ فیلم دیگر بسازم. احساس وحشتناکی دارم. می‌خواهم چندتایی از این داستان‌های متفاوت را بسازم؛ اما شاید تنها برای یک فیلم دیگر زمان برایم باقی مانده باشد. من الان ۷۶ ساله‌ام، درست است؟ پس بله. فیلم‌های جدید از بسیاری جهات پیچیده‌تر شده‌اند، تصاویر بهتری دارند. این بچه‌های جوان، جوانان، این امتیاز را دارند که هر کاری که ما انجام دادیم را دیده‌اند. بنابراین طبیعتا پیشرفت‌ها و تغییراتی وجود دارد. سوال این است که چه چیزی در محیط تغییر می‌کند؟ آیا تغییر محتوا وجود دارد؟ آیا نسل جوان بدبین‌ترند؟ این‌ها سوالات درستی‌اند... تجارت فیلم به نوعی وحشتناک است، درست است؟ هرگز در وضعیتی بدتر از این نبوده است.»

آیا «جی‌اف‌کی» می‌توانست امروز ساخته شود؟ استون اصرار دارد: «حتی نمی‌شد نزدیکش هم بشویم. باید کمی جرات می‌داشتی. خیلی از فیلمسازان این را به شما خواهند گفت اما این حقیقت دارد. شما برای ساختن آن به جرات زیادی نیاز داشتید و برادران وارنر در این زمینه موفق شد. ما انتقادهای تشکیلاتی زیادی دریافت کردیم اما تری سمل و باب دالی، آن‌ها به فیلم پایبند ماندند. گفتند فیلم خوبی است.»

استون در حال کار روی جلد دوم کتاب خاطرات خود با عنوان «در جستجوی نور» (Chasing the Light) است. یکی از نقاط قوت جلد اول این کتاب خاطرات فوق‌العاده تمایل استون به اعتراف به اشتباهاتش در گذشته است؛ اینکه فقط بر موفقیت‌هایش تاکید نمی‌کند: «نکته‌اش همین بود. شکست هم یک فرایند یادگیری است. میزان عظیمی از شکست... و در تجارت سینما هم برای من فرقی نمی‌کند. مردم در مورد موفقیت‌ها می‌شنوند اما در مورد شکست‌ها نه.»

بیشتر از فیلم