بلینکن: نشانه‌ای از بهبود رفتار با زنان ایران نیست

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که استفاده از خشونت برای سرکوب معترضان نشانه ضعف است نه قدرت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دو روز پس از ادعای دادستان کل جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برچیده شدن گشت ارشاد تاکید کرد که نشانه‌ای از بهبود رفتار با زنان ایرانی به‌چشم نمی‌خورد.

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره حذف گشت ارشاد منتشر شده است اما بسیاری از تحلیلگران و فعالان مدنی بر این باورند که این سناریویی برای منحرف کردن روند خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی است که برای سومین ماه متوالی ادامه دارد.

مردم ایران یک روز پس از ادعای دادستان کل در پاسخ به فراخوان اعتصابات و اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذرماه در ده‌ها شهر ایران به خیابان آمدند و با اعتصاب شهرها را به تعطیلی کشاندند. به باور بسیاری از تحلیلگران، معترضان اصل نظام و سرنگونی جمهوری اسلامی را خواستارند و اصلاحات نمایشی و سناریوهای تکراری کاربرد خود را در خاموش کردن صدای مردم از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و باوجود سرکوب گسترده که به کشته شدن صدها نفر و بازداشت هزاران نفر منجر شده است، همچنان با قدرت ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در حاشیه گفت‌و‌گو‌های تجاری با اتحادیه اروپا در واشینگتن، ادعاها درباره گشت ارشاد را ناشفاف توصیف کرد و گفت معترضان ایرانی به‌طور غیرقابل باوری شجاع‌اند.

بلینکن گفت: دقیقا نمی‌دانم اوضاع چطور پیش می‌رود اما مساله اصلی انگیزه مردم ایران است.

بلینکن تاکید کرد که استفاده از خشونت برای سرکوب معترضان نشانه ضعف است نه قدرت.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش‌تر گفته بود که نشانه‌ای مبنی بر توقف خشونت‌ها علیه زنان و بهبود رفتار با آنها دیده نمی‌شود.

این درحالی است که آمریکا از کشورهای اصلی است که روند اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را دنبال می‌کند. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز یکشنبه گفته بود که حکومت ایران نباید عضو این کمیسیون باشد.