کشته شدن ۱۲ تن از جمله سه کودک در انفجار کابل

به گفته مقامات، این انفجار یک شرکت امنیتی کانادایی را هدف قرار داده بود

حضور نیروهای امنیتی در محل حادثه در کابل، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹- STR / AFP

روز چهار‌شنبه، 22 آبان، حوالی ساعت 7:25 دقیقه‌ صبح، در اثر انفجار یک خود‌روی بمب‌گذاری شده در حوزه پانزدهم شهر کابل، ۱۲ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

وزارت کشور افغانستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد که سه کودک در میان کشته شدگان هستند. طبق گفته‌ها، چند شهروند خارجی شرکت امنیتی کانادایی «گراداورلد» نیز در میان کشته‌شدگان بودند.

به گفته مسئولان وزارت کشور افغانستان، هدف این خود‌روی بمب‌گذاری شده، موتورهای شرکت امنیتی «گراداورلد» بوده است.

تاکنون مسئولیت این حادثه را هیچ فرد و یا گروهی به گردن نگرفته و گروه طالبان نیز در این مورد تاکنون از خود هیچ واکنشی نشان نداده است.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با محکوم کردن این حمله، آن را «جنایت علیه بشریت» خوانده و تاکید کرده است که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح با این حملات خدشه‌دار نخواهد شد.

ریاست اجرایی افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای این حادثه را با شدید‌ترین الفاظ محکوم کرده است.

عکس از محل حادثه- فرهاد نوری

اولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز با محکوم کردن این حمله گفته است: «ما فکر می‌کردیم که با آزادی زندانیان شناخته شده طالبان، آتش‌بس رخ خواهد داد نه انفجاری که باعث کشته شدن غیرنظامیان و کودکان بشود».

آقای کوبیا افزود: «ما نگران کشته شدن کودکان هستیم و از تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهیم که از وارد کردن تلفات به غیرنظامیان خودداری کنند».

حاجی نادر، یکی از مغازه‌دارن شهر کابل که در نزدیکی این حادثه بود به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما در گذشته، یعنی بیست سال پیش در جنگ‌های داخلی عزیز‌ترین کسان خود را از دست دادیم و حالا به نام مبارزه با تروریسم، همه چیز را از دست دادیم و می‌دهیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «شب من همراه با فامیل یک جا جنازه دو کودک بیگناه و معصوم را دیدیم... چرا ما و برای چه کشته می‌شویم و چرا کسی نیست که از ما بپرسد؟ از رئیس جمهور گرفته تا پایین‌ترین شخص حکومتی، مشغلو پرکردن جیب‌هایشان هستند… بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین طالب را همین حکومت رها کرد اما تحفه آنها برای ما انفجار و کشتن مردم بیگناه ما بود و بس.»

نوریه سادات، از دیگر ساکنین شهر کابل نیز می‌گوید: «۲۵ سال پیاپی است که 40 کشور خارجی با تمام نیروهای اطلاعاتی‌اش برای نابودی یک حلقه کوچک به نام طالب در افغانستان حضور دارند اما نتوانستند این گروه را نابود کنند و این گروه را روز به روز قوی‌تر و مجهز‌تر کردند.»

این انفجار در حالی آرامش شهروندان کابل را برهم می‌زند که روز سه‌شنبه، 21 آبان، 1398 خورشیدی، محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که «حکومت افغانستان همراه با همکاران بین المللی خود، تصمیم گرفته است که انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید، سه عضوی برجسته گروه طالبان را برای آغاز مذاکرات صلح رو در رو با طالبان از زندان رها کنند.» 

او همچنین تاکید کرد که «رهایی این سه عضوی گروه طالبان هیچ تاثیر مثبت بر حملات این گروه نخواهد داشت». با این‌حال یک روز پس از رهایی این سه عضو برجسته‌ی گروه طالبان، کابل شاهد این حمله انفجاری مرگبار بود.

بیشتر از