بلومبرگ: بخش‌های زیادی از شهرهای ایران در اعتصاب است

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد اعتصاب‌های روز دوشنبه در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که حکومت هزینه پیوستن به اعتصاب را بالا برده است

همزمان با انتشار خبر اعتصابات گسترده روز دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۴۰۱، در داخل ایران، خبرگزاری بلومبرگ نیز با انتشار گزارشی این اقدام سیاسی مردم ایران را بازتاب داد. 

بلومبرگ در گزارش روز دوشنبه خود نوشت، اعتصاب‌ها «بخشی از تظاهرات ضد دولتی» در ایران به‌حساب می‌آیند و در ادامه برای مخاطبانش توضیح داد در شرایطی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست به‌کار صدور احکامی سنگین، از جمله حکم اعدام، علیه مردم معترض است، گروه‌هایی که اعتصاب کرده‌اند در واقع دارند اقدامی خطیر انجام می‌دهند.

در بخشی از گزارش بلومبرگ چنین آمده است:«فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کل مراکز خرید در بخش‌هایی از پایتخت (تهران)، اراک، بوشهر، کرمانشاه، شیراز و اصفهان بسته‌اند.»

این گزارش در ادامه به گفته‌های تهدیدآمیز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در روز دوشنبه نیز اشاره می‌کند. اژه‌ای در بخشی از صحبت‌های خود گفت افرادی وجود دارند که با تهدید و ارعاب کسبه و بازاریان می‌کوشند تا آنها را وادار به اعتصاب کنند. به‌گفته اژه‌ای این دست اقدامات مصداق «آزار رساندن به مردم» است و از مقامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواست تا «به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند.»

به‌گزارش میزان، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اژه‌ای همچنین بار دیگر وعده داد تا افرادی که مقام‌های حکومت ایران از آنها با عنوان «اغتشاشگر» یاد می‌کند در اسرع وقت محاکمه شوند و برای آنها «مجازات‌های بازدارنده» تعیین شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلومبرگ در مورد این گفته‌های محسنی‌اژه‌ای نوشت که نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، در طی هفته‌های گذشته این رویکرد قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه معترضان را محکوم کرده و نسبت به سرنوشت بازداشت‌شدگان نگران‌اند؛ خاصه آنکه دستگاه قضایی حکومت ایران در روز یکشنبه اعلام کرد چهار فردی که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی آنها را به ارتباط با موساد متهم کرده بودند را به جوخه اعدام سپرده است. 

بلومبرگ در فراز پایانی گزارش روز دوشنبه خود نوشت اگرچه اعتراضات سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در دو هفته گذشته به‌شکل چشمگیری فروکش کرده است، اما نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به حکومت ایران همچنان به سرکوب مردم معترض، به‌ویژه در شهرهای کردنشین و استان سیستان‌وبلوچستان، ادامه می‌دهند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر افرادی که به‌صورت علنی از اعتصابات سراسری حمایت می‌کنند، فشار آورده و کسب‌وکارهای آنها را تعطیل کرده‌اند. نویسنده این گزارش در توضیح این رویکرد به پلمپ شدن رستوران و جواهرفروشی متعلق به علی دایی، بازیکن نامدار فوتبال ایران، در روز دوشنبه اشاره می‌کند.