سازمان حفاظت محیط‌ زیست: توله‌یوزهای ماده دیگر نمی‌توانند به طبیعت بازگردند

نگهداری یوزها در شرایط نامناسب اسارت حیات آنان را با خطر بیشتری مواجه کرده است

تعداد قطعی یوزپلنگ‌های آسیایی در حال حاضر، ۱۳ قلاده است- رکنا

حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست، می‌گوید دو توله‌یوز ماده که به‌تازگی در پارک ملی توران پیدا شدند، دیگر نمی‌توانند به طبیعت بازگردند و احتمالا به تهران منتقل می‌شوند. با اعلام این خبر، نگرانی‌ها از اینکه دو توله‌یوز جدید هم به سرنوشت «پیروز» دچار شوند، افزایش یافته است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست ماجرای پیدا شدن این دو توله‌یوز ماده را چنین روایت کرد: «پنجشنبه هفته گذشته یک چوپان در حوالی مرز جنوب شرقی پارک ملی توران، دو توله یوزپلنگ ماده را از طبیعت جدا می‌کند و آن‌ها را به کلبه دامداری خود می‌برد. طبق اظهارات چوپان، او توله‌ها را در یک بیشه‌زار مشاهده می‌کند و چون می‌ترسد که سگ‌ها توله‌ها را شکار کنند، آن‌ها را به منزل می‌برد.»

به گفته اکبری، مرد چوپان صبح جمعه موضوع را به محیط‌بانی منطقه اطلاع می‌دهد و آن‌ها توله‌ها را به محلی که زنده‌گیری شده بودند، بازمی‌گردانند و با فاصله زیاد از آن محل به کمین می‌نشینند تا یوزپلنگ مادر به محل بازگردد اما این اتفاق نمی‌افتد و در نهایت، توله‌ها به پاسگاه محیط‌ بانی بازگردانده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست به خبرگزاری ایلنا گفت که بازگشت توله‌ها به طبیعت عملا ممکن نیست زیرا وقتی دست انسان به توله‌‌یوزپلنگ‌های تازه‌ متولدشده می‌خورد، مادر دیگر آن‌ها را نمی‌پذیرد. از طرف دیگر، خود توله‌ها هم مدت‌ زیادی است که کنار انسان حضور داشته‌اند و دیگر نمی‌توانند به طبیعت بازگردند.

اکبری تولد توله‌ها در فصل سرما را «اتفاقی نادر» توصیف کرد و گفت که این توله‌ها بسیار کوچک‌اند و به نگهداری ویژه نیاز دارند؛ به همین دلیل از توران خارج و به تهران منتقل می‌شوند.

این مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیش‌تر درباره پیروز، توله‌یوز ایران، گفته بود که دیگر نمی‌توانیم برای او هزینه و انرژی صرف کنیم و او را به زیستگاه ملی توران منتقل می‌کنیم. حسن اکبری در حالی این ادعا را مطرح کرد که پیروز از هنگام تولد، پرستار انسان داشته و به گواهی کارشناسان، مانند گربه‌ای دست‌آموز تربیت شده است. خود معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در مصاحبه‌اش با خبرگزاری ایسنا اذعان کرد امکان اینکه پیروز خوی وحشی‌گری پیدا کند، تقریبا ناممکن است؛ زیرا وابستگی زیادی به انسان دارد. در چنین شرایطی، انتقال پیروز به زیستگاه توران، می‌تواند به تلف شدن او منجر شود؛ با این حال حسن اکبری می‌گوید بیش از این نمی‌توان وقت و بودجه سازمان حفاظت محیط‌ زیست را برای پیروز هزینه کرد.

حالا انتقال دو توله‌یوز ماده از زیستگاه توران به تهران و نگهداری آنان با مراقبت انسانی، این نگرانی را در پی دارد که این دو توله نیز مانند پیروز همچون گربه‌ای دست‌آموز تربیت شوند.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست مدعی است که برای بقا و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در شرایط اسارت تلاش می‌کند اما نگهداری یوزها در شرایط نامناسب اسارت حیات آنان را با خطر بیشتری مواجه کرده است.

انجمن یوزپلنگ ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بود که تعداد قطعی یوزپلنگ‌های آسیایی در حال حاضر ۱۳ قلاده است و با احتساب یوزهایی که شناسایی نشده‌اند، جمعیت این‌گونه جانوری در ایران احتمالا کمتر از ۳۰ قلاده است.