ترامپ در سال ۲۰۲۴ چه کسی را به معاونت خود انتخاب می‌کند؟

پنس گفت که به اعلام نامزدی خود در دور بعدی انتخابات عمومی، «امیدوارانه می‌اندیشد»

اگر ترامپ در انتخابات در پی همراهی باشد که از بی‌آبرو شدن هراسی نداشته باشد، سندرز گزینه خوبی خواهد بود - AFP

حالا که دونالد ترامپ سومین کارزار ریاست‌جمهوری خود را رسما آغاز کرده، یکی از معدود موارد قطعی در مورد اقدام‌های او در صورت کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، این است که با مایک پنس، معاون پیشین خود، نامزد نخواهد شد.

پنس نه‌تنها گفت که به اعلام نامزدی خود در دور بعدی انتخابات عمومی، «امیدوارانه می‌اندیشد»، بلکه از وقتی این معاون سابق رئیس‌جمهوری از تایید نکردن آرای انتخاباتی خودداری کرد که به حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره منجر شد، رابطه ترامپ و پنس خوب نبوده است.

بر اساس گزارش پولیتیکو و سایر خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهوری سابق که دو بار استیضاح شده و در سال ۲۰۲۰ توانسته است در صدر نامزدهای انتخابی جمهوری‌خواهان  قرار گیرد، حالا دنبال یاری بسیار مطیع‌تر از فرماندار سابق ایندیانا می‌گردد؛ کسی که انتخاب او به عنوان یار کارزار سال ۲۰۱۶ به این علت بود که ترامپ می‌خواست خیال محافظه‌کاران اجتماعی را راحت کند که بر خلاف سابقه‌‌اش در کمک مالی به دموکرات‌ها و حمایتش از سقط جنین، با برنامه‌های آن‌ها موافق است.

مایکل کپوتو، مشاور سابق ترامپ، پارسال گفت هرکس که ترامپ به فکر انتخاب او باشد، «باید آنچه را در ۲۰۲۰ رخ داد، تقبیح کند»- یعنی دروغ‌های پرتکرار رئیس‌جمهوری سابق را در مورد اینکه به دلیل دزدیدن رای‌هایش در انتخابات شکست خورد، کاملا تایید کند.

در ادامه به چند نامزد مناسب برای این شرایط می‌پردازیم.

مارجوری تیلر گرین

گرین، نماینده جورجیا در کنگره، به رغم محرومیت از حضور در کمیته به دلیل یک رشته اظهارات عجیب و جنجالی که پیش و پس از ورود به کنگره مطرح کرد، اخیرا برای بار دوم به کنگره راه یافت. او گفت برایش «باعث افتخار» است که در رقابت انتخاباتی کنار ترامپ باشد.

گرین در مصاحبه‌ با شبکه راستگرای صدای آمریکای واقعی (Real America’s Voice) در پاسخ به سوالی در مورد احتمال این اتفاق، گفت که اگر از من درخواست شود، «قطعا به طور جدی به آن فکر می‌کنم».

او افزود: «من همواره از او دفاع می‌کنم. قسم می‌خورم در راه آن مرد مبارزه خواهم کرد؛ زیرا او برای ما مبارزه کرد و ما دوباره به چنین رئیس‌جمهوری نیاز داریم و اگر قرار باشد از من درخواست کند [معاون رئیس‌جمهوری باشم]، البته باعث افتخارم خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مالک باشگاه ورزشی کراس‌فیت که حالا قانون‌گذاری بی‌تجربه است، مانعی برای ترامپ نخواهد بود؛ زیرا او دیگر به داشتن یاری ارشد در کنار خود نیازی ندارد. با آنکه از قدیم، نمایندگان کنگره گزینه‌های موفقی برای معاونت ریاست‌جمهوری نبوده‌اند، چنین انتخابی سابقه‌دار است. در سال ۲۰۱۲، میت رامنی (که حالا نماینده یوتا در سنا است)، پل رایان (سخنگوی آینده کنگره که آن موقع رئیس کمیسیون بودجه مجلس بود) را به عنوان یار انتخاباتی خود برگزید اما آن‌ها در برابر باراک اوباما و جو بایدن، شکست خوردند.

الیز استفنیک

استفنیک، نماینده دیگر کنگره، برای ریاست کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان انتخاب شد؛ چون لیز چنی، رئیس قبلی این کنفرانس، بارها از ترامپ انتقاد کرده بود و به همین دلیل، ترامپ تقاضا کرد برکنار شود.

این نماینده نیویورک همچنین یکی از مقام‌‌های اندک‌شمار حزب جمهوری‌خواه بود که از اوایل این ماه، هنگامی که ترامپ گفت به میدان می‌آید، از او حمایت کرد.

استفنیک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «خیلی واضح است که رئیس‌جمهوری ترامپ رهبر حزب جمهوری‌خواه است.» او افزود: «وقت آن است که جمهوری‌خواهان حول محبوب‌ترین جمهوری‌خواه آمریکا متحد شوند؛ فردی که دارای سابقه محرز حکمرانی محافظه‌کارانه است.»

مایکل فلین

فلین، یک ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده، با حمایت از ترامپ در همایش سال ۲۰۱۶ حزب جمهوری‌خواه در محافل محافظه‌کار شهرت یافت و ترامپ نیز با سپردن سمت وزین مشاور امنیت ملی به او پاداش داد.

البته این سمت پایدار نبود و پس از آنکه مشخص شد او در مورد گفت‌وگوهای خود با سفیر روسیه در ایالات متحده به پنس دروغ گفته است، ترامپ به برکناری او حکم داد.

فلین بعدتر بابت اتهام دروغ گفتن به اف‌بی‌آی درباره همان گفت‌وگوها، در دادگاه محکوم شد اما پیش از آنکه حتی یک روز را در زندان بگذراند، ترامپ او را بخشید. در روزهای آخر دولت ترامپ، او در تلویزیون‌های دست‌راستی و محافل کاخ سفید ترامپ را ترغیب می‌کرد برای ماندن در قدرت، حکومت نظامی اعلام و دستگاه‌های رای‌گیری را توقیف کند.

او از سال ۲۰۲۱، در چارچوب نمایش‌های خیابانی افراطی‌های شیفته نظریه توطئه کیو انان (QAnon) در سراسر کشور در سفر بود اما حالت مسیحایی او در میان وفادارترین پیروان شعار «عظمت را دوباره به آمریکا برمی‌گردانیم» (Maga) و شوق او به حفظ ترامپ با هر هزینه‌ای، می‌تواند او را به بالاترین رده‌های محفل ترامپ بازگرداند.

سارا هاکبی سندرز

ساندرز اوایل این ماه با پیروزی در انتخابات فرمانداری آرکانزاس، در عرصه انتخابات پروبالی گرفت. آرکانزاس ایالت زادگاه او است و زمانی پدرش، مایک هاکبی، آنجا همان سمتی را داشت که او به‌زودی آن را به عهده خواهد گرفت.

اما پیش از آنکه (به لطف تایید و حمایت ترامپ) به عرصه سیاست انتخاباتی روی بیاورد، زمانی سرسخت‌ترین مدافع ترامپ بود که در اتاق نشست‌های خبری کاخ سفید حضور می‌یافت تا با توسل به هر دروغی که لازم بود، کاخ سفید دوران ترامپ را از معرکه‌های خبری عبور دهد (تا اینکه به کلی از برگزاری گزارش‌های مطبوعاتی دست کشید).

با آنکه وقتی انتخابات ۲۰۲۴ فرا برسد، از اقامت او در عمارت فرمانداری فقط دو سال گذشته است، اگر ترامپ در انتخابات در پی همراهی باشد که از بی‌آبرو شدن هراسی نداشته باشد، سندرز گزینه خوبی خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از جهان