وزیر دفاع طالبان با رئیس دولت امارات متحده عربی دیدار کرد

دو طرف در مورد همکاری‌های بیشتر و موضوع‌های موردعلاقه صحبت کردند

مولوی یعقوب شنبه ۱۲ آذر به همراه انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، وارد امارات شد-WAMNEWS_ENG/Twitter@

خبرگزاری امارات روز دوشنبه ۱۴ آذر، از دیدار مولوی محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، در شهر ابوظبی، پایتخت این کشور، خبر داد. در این خبر به جزئیات زیادی اشاره نشده و فقط ذکر شده است که دو طرف در مورد «همکاری‌های بیشتر و موضوع‌های موردعلاقه» صحبت کرده‌اند.

وزارت دفاع طالبان هم در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که این ملاقات شامگاه یکشنبه انجام شده است و مولوی یعقوب و شیخ زاید در این دیدار، درباره «تحکیم روابط، همکاری‌های دوجانبه بین طالبان و امارات متحده عربی و دیگر موضوع‌های مهم» بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

مولوی یعقوب روز شنبه ۱۲ آذر به همراه انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، وارد امارات شد. آن‌ها در دو روز گذشته، با شماری از مقام‌های امارات متحده عربی و تعدادی از افغان‌های ساکن امارات دیدار کرده‌اند.

این دومین سفر ملا یعقوب به یک کشور عربی است. او در تیرماه به قطر رفت و با مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا یعقوب در سفر به قطر، از رهبران آن کشور تقاضا کرد به نیروهای این گروه برای تامین یونیفرم، برگزاری برنامه‌های آموزشی و پرداخت حقوق ماهانه کمک کنند. 

وضع محدودیت بر سفر شماری از رهبران طالبان زمینه را برای سفرهای ملا یعقوب که نامش در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا قرار ندارد، فراهم کرده است.

در حالی که از حاکمیت طالبان بر افغانستان بیش از ۱۵ ماه می‌گذرد، در این مدت هیچ کشوری آنان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته است. دولت‌هایی که از آن‌ها به عنوان دولت‌های همسو و حامی طالبان نام برده می‌شوند، نیز از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کرده‌اند.

ملا یعقوب فرزند ملا عمر، بنیان‌گذار طالبان، است و در میان این گروه نفوذ گسترده‌ای دارد. از او بیشتر به عنوان رهبر جناح قندهار طالبان نام برده می‌شود که افراد وفادار به ملا عمر را دور خود جمع کرده است.

همان‌طور که گفته شد، جزئیات مذاکرات مولوی یعقوب با رهبران امارات متحده عربی مشخص نیست، اما او در ملاقات با افغان‌های ساکن امارات، گفت که برای تحکیم ثبات در افغانستان و گسترش همکاری با کشورهای منطقه و جهان تلاش می‌کند.