استیضاح ترامپ؛ تلاش جمهوری‌خواهان در دفاع از رئیس جمهور

جمهوریخواهان در یک پیش‌نویس موارد دفاع از دونالد ترامپ را گردآوری کرده‌اند

ترامپ بارها گفته است که تماس وی با آقای زلنسکی «بی‌نقص» بوده- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

بنا بر گزارش‌ها، نمایندگان جمهوریخواهی که در جلسات استیضاح پشت درهای بسته شرکت کرده‌اند، پیش‌نویسی از نکات کلیدی آماده کرده‌اند تا در جلسات عمومی استیضاح که هفته آینده برگزار خواهد شد با تأکید بر آن‌ها از دونالد ترامپ دفاع کنند.

این یادداشت توسط اعضای جمهوریخواه سه کمیته مجلس نمایندگان تهیه شده است که طرح استیضاح رئیس جمهور را پیش می‌برند. رئیس جمهور متهم است به دولت اکراین اعلام کرده است اگر در مورد جو بایدن، یکی از رقبای سیاسی وی، تحقیق نکنند، اجازه صدور کمک‌های حساس نظامی آمریکا به این کشور را نخواهد داد.

چهار نکته تعیین شده در این یادداشت که به اعضای جمهوریخواه کمیته‌های مجلس نمایندگان داده شده و سی‌ان‌ان به آن دسترسی پیدا کرده است، عمدتا تکرار سخنانی است که رئیس جمهور قبلا در دفاع از نحوه برخورد خود با دولت اوکراین بیان کرده است.

اولین نکته موجود در این یادداشت برای دفاع از تماس تلفنی ترامپ در تاریخ ۲۵ ژوئیه – که در آن از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، درخواست کرده است «لطفی» در حق او بکند – این است که در متن تماس ارائه شده توسط کاخ سفید «هیچ گونه شرط یا شواهدی دال بر وجود فشار دیده نمی‌شود».

ترامپ بارها گفته است که تماس وی با آقای زلنسکی «بی‌نقص» بوده و متن تماس بی‌گناهی وی را در این موضوع ثابت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه سپتامبر، کاخ سفید خلاصه‌ای از متن گفتگو را منتشر کرد، اما به‌رغم ادعای رئیس جمهور، هنوز متن کامل تماس در دسترس عموم قرار نگرفته است. در مقابل، شاهدان اصلی در پرونده استیضاح به مأموران تحقیق مجلس نمایندگان گفته‌اند که متن کلمه به کلمه این تماس به سرور امن‌تری منتقل شده است که اطلاعات خیلی محرمانه در آن نگهداری می‌شود.

همچنین، طبق گزارش‌ها، در این یادداشت از جمهوریخواهان خواسته شده که با تکرار ادعاهای رئیس جمهور از وی دفاع کنند و تأکید کنند که «رئیس جمهور زلنسکی و رئیس جمهور ترامپ هر دو گفته‌اند که در این تماس هیچ گونه فشاری وجود نداشته است».

طبق گزارش‌ها، دفاعیه کلیدی سوم که در این یادداشت بر آن تأکید شده این است که «دولت اوکراین از تصمیم دولت آمریکا برای تعلیق کمک‌ها اطلاع نداشته است»، اگرچه سی‌ان‌ان گزارش داده است که کاخ سفید کمک نظامی به این کشور را تعلیق کرده است.

شاهدان پرونده استیضاح که در دولت ترامپ در حوزه روابط آمریکا و اوکراین کار می‌کردند گفته‌اند کاخ سفید از آقای زلنسکی خواسته است در یک بیانیه عمومی اعلام کند که دولت اوکراین در مورد جو بایدن و پسر او و همینطور در مورد منشأ تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، به رهبری رابرت مولر، مشاور ویژه سابق، تحقیق خواهد کرد.

و در پایان، طبق گزارش‌ها این یادداشت به اعضای جمهوریخواه کمیته‌های مجلس نمایندگان یادآوری می‌کند که تعلیق کمک‌های امنیتی به اوکراین در ۱۱ سپتامبر لغو شده است، یعنی کمک‌های مالی و منابع نظامی مورد نظر در نهایت تحویل داده شده است، و نمایندگان باید با تأکید بر این نکته از رئیس جمهور دفاع کنند.

البته کمک‌های مالی پس از آن فرستاده شد که گزارش تماس تلفنی و شکایت فرد افشا کننده به رسانه‌ها درز کرد.

بیل تیلور، از شاهدان پرونده استیضاح و سفیر سابق آمریکا در اوکراین، شهادت داده است که کاملا واضح بود که کاخ سفید از دولت اوکراین می‌خواست در عوض کمک‌های نظامی که از این کشور در مقابل روسیه محافظت می‌کند، تحقیقات سیاسی مشخصی انجام دهد.

ظاهرا ترامپ تلاش کرده است توجه مردم و تحقیق کنندگان را به تماس پیشتر خود با رئیس جمهوری جدید اوکراین در ماه آوریل جلب کند که در آن پیروزی آقای زلنسکی را به وی تبریک گفته است.

رئیس جمهور هفته گذشته ادعا کرد که می‌خواهد متن آن تماس را منتشر کند، که به گفته او «هیچ کسی از آن اطلاع ندارد» - البته او مدت‌ها قبل در اجلاس عمومی سازمان ملل به طورعلنی در مورد آن با خبرنگاران صحبت کرده بود.

صبح روز سه‌شنبه – یک روز قبل از آنکه قرار بود جلسات استیضاح علنی شود – ترامپ در توئیتی نوشت: «قبل از تعطیلات آخر هفته، متن تماس اول و بنابراین مهم‌ترم با رئیس جمهور اوکراین را منتشر خواهم کرد!»

جلسات عمومی پرونده استیضاح صبح روز چهارشنبه شروع خواهد شد و ویلیام تیلور، ارشدترین دیپلمات آمریکا در اوکراین، و جورج کنت، از مقامات وزارت امور خارجه، شهادت خواهند داد.

روز جمعه، ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین شهادت خواهد داد، که به طور ناگهانی فراخوانده شد و اخراج گردید. ظاهراً او به دلیل عدم همکاری با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، در تلاش‌های دولت آمریکا برای فشار آوردن به مقامات اوکراین جهت تحقیق در مورد رقبای سیاسی ترامپ اخراج شده است.




 

© The Independent