روسیه: اعمال سقف قیمت بر نفتمان را نمی‌پذیریم

کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا روز جمعه برسر سقف قیمت ۶۰ دلاری برای خرید نفت روسیه توافق کردند

اعمال سقف قیمت با هدف محدود کردن منبع اصلی تامین مالی مسکو برای جنگ در اوکراین انجام شده است- KRISTIAN BUUS/ GREENPEACE/ AFP

درپی توافق قدرت‌های غربی برسر سقف قیمت ۶۰ دلاری برای خرید نفت روسیه که با هدف محدود کردن منبع اصلی تامین مالی مسکو برای جنگ در اوکراین انجام شده است، کرملین اعلام کرد که سقف قیمت نفت خود را نمی‌پذیرد و درحال بررسی نحوه واکنش به آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، روز شنبه، ۱۲ آذرماه، به‌نقل از دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که مسکو خود را برای سقف قیمت که کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا روز جمعه اعلام کردند، خود را آماده کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، پسکوف گفت: «ما این سقف قیمت را نمی‌پذیریم.» او افزود روسیه پس ‌از بررسی سریع توافق کشورهای غربی، به آن پاسخ خواهد داد.  

روسیه پیش از این بارها اعلام کرده است به کشورهایی که این سقف قیمت را اعمال کنند، نفت نمی‌فروشد؛ موضعی که میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز روز شنبه در حساب توییتر خود، بار دیگر بر آن تاکید کرد و درباره‌اش چنین نوشت: «از امسال اروپا بدون نفت روسیه سرخواهد کرد.»

سقف قیمتی که گروه هفت برای نفت روسیه گذاشته است، به کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد به واردات نفت خام روسیه از طریق دریا ادامه دهند، اما شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌های اتکایی را از حمل‌ونقل محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع می‌کند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از ۶۰ دلار فروخته شود. این مسئله می‌تواند حمل‌ونقل نفت خام روسیه را که با قیمتی بالاتر از این سقف قیمت فروخته شود، با مشکل مواجه کند؛ ولو اگر این دادوستد با کشورهایی باشد که بخشی از این توافقنامه نیستند.

سقف قیمت ۶۰دلاری درحالی تعیین شده است که نفت خام اورال روسیه روز جمعه به قیمت هر بشکه حدود ۶۷ دلار معامله شد.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، گفت که این سقف قیمت، به‌ویژه به نفع کشورهای با درآمد کم و متوسط است که [درپی حمله روسیه به اوکراین] بار سنگین قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی در جهان را متحمل شده‌اند.

یلن در فرازی از بیانیه خود نوشت: «با توجه به اینکه اقتصاد روسیه در حال انقباض است و بودجه آن کشور به‌طور فزاینده‌ای کاهش پیدا کرده است، سقف قیمت فورا مهم‌ترین منبع درآمد پوتین را کاهش خواهد داد.» 

سفارت روسیه در ایالات متحده نیز در واکنش ‌به توافق غرب برسر سقف قیمت برای نفت روسیه، در حسابش در تلگرام، این حرکت غرب را «خطرناک» خواند و از آن انتقاد کرد و نوشت که مسکو به یافتن خریداران برای نفت خود ادامه خواهد داد.

در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «قدم‌هایی مانند این، ناگزیر منجربه افزایش بلاتکلیفی و تحمیل هزینه‌های بالاتر بر مصرف‌کنندگان مواد خام خواهد شد.»

بیشتر از اقتصاد