بازداشت ۴۰ سینماگر و فشار امنیتی بر ۱۵۰ هنرمند سینما در جریان خیزش سراسری مردم ایران

عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی جزئیات فشارهای امنیتی بر هنرمندان را شرح داد

مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشت‌شده، از بازداشت حدود ۴۰ سینماگر در جریان خیزش سراسری مردم ایران خبر داد و اعلام کرد که اکثر این افراد چهره‌های گمنامی‌اند که خانواده‌هایشان اسامی‌ آنان را اعلام نکرده‌اند.

مهدی کوهیان در گفت‌وگو با روزنامه شرق، به فشارهای امنیتی بر دیگر هنرمندان نیز اشاره کرد و گفت: «ما لیستی ۱۵۰ نفره از افرادی را داریم که در طول وقایع اخیر، احضار شدند، بازداشت شدند، تفهیم اتهام شدند، ممنوع‌الخروج شدند یا به شکل‌های مختلف به نهادهای مربوطه احضار و با محدودیت‌هایی مواجه شدند.»

خبرگزاری هرانا عصر شنبه، ۱۲ آذر، از بازداشت میترا حجار، بازیگر سینما و از فعالان محیط زیست که پیش از این از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده بود، خبر داد. هرانا نوشت که ماموران امنیتی او را بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، ساعتی پس از انتشار این خبر، اعلام کرد: «گفته می‌شود او امروز به دادسرا احضار شده و با قرار وثیقه آزاد است.»

باشگاه خبرنگاران جوان نیز به نقل از نماینده هیئت مدیره در کمیته حمایت حقوقی خانه سینما، هدف از «احضار» حجار را «بازجویی» از او اعلام کرد.

میترا حجار در نهایت، عصر یکشنبه و پس از بازجویی، با تودیع وثیقه آزاد شد. پیش از او، هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی به علت کشف حجاب و حمایت از خیزش سراسری مردم ایران بازداشت شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی کوهیان در مورد بازداشت چهره‌های هنری گفت: «تاکید ما بر این است که نباید تصور شود تعداد بازداشت‌شدگان اهالی سینما کم است یا فقط به چهره‌ها محدود می‌شود.»

این عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی از گفت‌وگوهای مفصل این نهاد با سازمان‌هایی امنیتی، خبر داد و گفت: «ما چهارشنبه گذشته در خدمت یکی از مسئولان قوه قضاییه بودیم. در جریان این دیدار، او بسیار خوش‌بین بود که این فضا تغییر کند؛ ولی دیدیم که چند روز بعد این اتفاق رخ داد و یک نفر دیگر هم بازداشت شد. تعجب می‌کنیم که نهادهای تصمیم‌گیر قصد دارند این فضا را مدیریت ‌کنند و التهابات را کاهش دهند یا در جهت افزایش سوءتفاهم و بدبینی‌های موجود میان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گام برمی‌دارند.»

ایندیپندنت فارسی پیش از این در گزارشی، به بازداشت و احضار و تهدید هنرمندان اشاره کرده بود. بر اساس این گزارش، یکی از بازیگران سینما که جزو اولین افرادی بود که به اعتراض‌های سراسری واکنش نشان داد، در زمان احضار به اطلاعات فراجا ضرب‌وشتم شده است. بر اساس اطلاعات رسیده به ایندیپندنت فارسی، این فرد پس از بازجویی به دلیل میزان لطمات ناشی از این ضرب‌ و جرح، مدت کوتاهی هم در بیمارستان بستری شده است.

بسیاری از این بازیگران تحت فشارند تا درباره بازداشت یا احضار خود به سازمان اطلاعات سپاه خبری منتشر نکنند. البته این دست اخبار ابتدا در کانال‌های تلگرامی منتسب به سپاه منتشر و پس از ساعاتی، با دستور مقام‌های بالاتر تکذیب می‌شوند.