حمایت از اعتراض‌های ۱۴ تا ۱۶ آذر؛ معلمان به خیابان بازمی‌گردند

دانشگاه‌ها و جوانان شهرهای مختلف برای اعتراض‌های سه‌روزه آذرماه فراخوان صادر کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران حمایت خود را از خیزش سراسری مردم ایران در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر اعلام کرد. این شورا با صدور یک بیانیه‌، خبر داد که در اعتراض‌های سه روزه منتهی به ۱۶ آذر، همراه با اقشار و گروه‌های مختلف کف خیابان و به طور خاص جلو دانشگاه‌ها، حضور خواهد داشت.

معلمان در این بیانیه، با اشاره به نقش کلیدی نوجوانان و جوانان، دانشجویان ‌و دانش‌آموزان، خاطرنشان کردند که «آن‌ها به‌درستی تشخیص داده‌اند که قلب جهان مدرن و راه عبور از هر نوع استبداد و رسیدن به برابری و رهایی، خیابان است ‌و بنابراین، قلب تپنده این جنبش را خیابان قرار داده‌اند».

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان آمده است: «آن‌ها با جسارت و خوش‌فهمی و تیزبینی خود، راه را به ما نشان می‌دهند؛ ما از دانش‌آموزانی که کف خیابان خون می‌دهند، یاد می‌گیریم. علاوه بر این، ما معلمان نیز طی بیش از ۲۰ سال گذشته و به‌خصوص چند ماه اخیر، هزینه‌های زیادی داده‌ایم. تعداد کثیری از همکاران ما بازداشت و زندانی شده‌اند و تعدادی نیز به خون غلتیده‌اند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران با اشاره به اینکه در تمام این مدت سعی کرده است از این جنبش حمایت و نقش تاریخی خود را ایفا کند، در این بیانیه اعلام کرد: «این‌ شورا امروز که در آستانه روز دانشجو  قرار داریم، اعلام می‌کند از فراخوان‌های اعتراضی اقشار مختلف حمایت می‌کند و از همکاران گرامی درخواست می‌کنیم کنار دانشجویان و دانش‌آموزان خود قرار گیرند و حامی آن‌ها باشند.»

این اولین بار در خیزش سراسری مردم ایران است که معلمان علاوه بر اعتصاب، اعلام می‌کنند که همراه مردم به خیابان خواهند آمد. معلمان طی دست‌کم دو سال گذشته برای پیگیری حقوق صنفی خود بارها در خیابان‌ها حضور فعال داشته‌اند و شعار «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون» ابتدا در اعتراض‌های خیابانی معلمان سر داده شد. اکنون با پیوستن معلمان به این اعتراض‌ها، می‌توان گفت اعتراض‌های سه روزه آذرماه می‌توانند به یک نقطه عطف در خیزش سراسری مردم ایران تبدیل شوند.

اعلام حمایت دانشگاه‌ها و گروه‌های مختلف مردمی از این اعتراض‌ها سه روزه کماکان ادامه دارد. ‌در همین راستا، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج با صدور بیانیه‌ای، از اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه حمایت و اعلام کردند که کلاس‌های درس را تحریم خواهند کرد. این دانشجویان در بیانیه خود نوشتند: «راه پرفرازونشیبمان روزی هموار خواهد شد. سختی و مرارت‌های آن نشان افتخاری خواهد شد تا همه بدانند که دانشجو، دانشجو است؛ حتی اگر سد راهش اخراج و تعلیق و زندان و شکنجه باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعی از دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کردند که در کنار دانشجویان زندانی و تعلیق‌شده ایستاده‌اند. دانشجویان دانشگاه علامه در بخشی از بیانیه خود نوشته‌اند: «ما از مردم و با مردمیم و این روزها رسم اتحاد را نه در کلاس درس که در کنار هم به‌خوبی آموخته‌ایم. ما سال بد، سال اشک، سال خون را نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم. قسم به خون یاران که ما با هم و برای هم ایستاده‌ایم تا پای جان؛ و در علامه متحد بار دیگر دست در دست هم می‌گوییم: دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز با پخش تراکت‌هایی در محیط دانشگاه و همچنین نصب فراخوان‌های شانزدهم آذر به درختان محوطه این دانشکده، ضمن یادآوری اینکه شانزدهم آذر در سال ۱۳۳۲ از این دانشکده آغاز شد، از دانشجویان دعوت کردند در این روز مهم، کنار مردم باشند و در اعتراض‌ها شرکت کنند.

جوانان محلات همدان نیز در فراخوانی نوشتند: «۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر متحد در کنار هم برای طلوع آزادی برای خون‌های ریخته‌شده» به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های سراسری خواهند پیوست.

پیش از این، جوانان محلات کرج، ایلام،‌ یاسوج، گرگان، رشت و یزد هم برای اعتصاب‌ها و اعتراض‌های سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر فراخوان داده بودند. گروهی از جوانان محلات شهرهای مختلف از جمله بندرعباس، میناب، قشم،‌ اراک،‌ مشهد، دزفول، شیراز،‌ اصفهان، تهران،‌ البرز و زاگرس نیز در بیانیه‌ای مشترک، برای پیوستن به اعتراض‌های سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر فراخوان صادر کرده‌اند.

جوانان محلات اهواز نیز با صدور فراخوانی، ضمن حمایت از این اعتراض‌های سه روزه، بر این نکته تاکید کردند که «با اتحاد مردمی، جمهوری اسلامی به‌زودی سرنگون خواهد شد».

بیشتر از