«بی۲۱»؛ بمب‌افکن هسته‌ای جدید آمریکا

شرکت «نورتراپ گرومان» هفت سال است که برای ساخت این هواپیما تلاش می‌کند

در حال حاضر شش فروند «بی۲۱» در مراحل مختلف ساخت است-Frederic J. BROWN / AFP

آمریکا از یک هواپیمای بمب‌افکن جدید هسته‌ای به نام «بی۲۱» رونمایی کرد. رونمایی از این بمب‌فکن جدید جمعه شب در مراسمی مفصل در ایالت کالیفرنیا انجام شد. باوجود پر زرق و برق بودن این مراسم، آمریکا تلاش کرده است جزئیات این هواپیمای راهبردی جدید برملا نشوند.

هواپیما در ساعات شب و زیر نوری آبی از آشیانه خود خارج شد و به جز این‌که ظاهرش مشابه «بی۲» است قابلیت‌های دیگر آن فاش نشد. این هم‌شکلی البته اتفاقی است؛ این نسل جدید هواپیما قرار است جای «بی۲» را بگیرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، شاید مهمترین فرد از میان ۶۰۰ مهمان ویژه‌ای بود که در کنار ۲۰۰۰ کارمند شرکت تولید اسلحه «نورتراپ گرومان» در این مراسم حضور داشتند. این شرکت هفت سال است که برای ساخت این هواپیمای جدید تلاش می‌کند و رونمایی از آن بالاخره در «کارخانه ۴۲» آن در شهر پالمدیلِ کالیفرنیا انجام شد.

این جت جدید لقب «رِیدر» به معنای «یورش‌گر» را دارد و اولین نمونه از ناوگان جدید بمب‌افکن‌های هسته‌ای دوربرد آمریکا است. از این هواپیما اغلب به عنوان «هسته‌ای» نام برده می‌شود گرچه قابلیت حمل سلاح‌های کلاسیک را هم خواهد داشت. قابلیت‌های دوربرد و سوخت‌گیری هوایی باعث شده است این جت امکان حمله به نقاط مختلفی در سراسر جهان را داشته باشد.

آستین گفت: «بی ۲۱ ظاهر مهیبی دارد اما آن‌چه زیر این پوسته و شکل فضایی آن هست حتی چشمگیرتر از ظاهر آن است. مثلا بُرد ۲۱ را ببینید. هیچ بمب‌افکن دوربرد دیگری در کارآمدی به پای آن نمی‌رسد. لازم نیست محل استقرارش در جبهه جنگ باشد. نیازی به پشتیبانی لجستیکی ندارد. پنجاه سال پیشرفت در فن‌آوریِ «کاهش مشاهده‌پذیری» خرج این هواپیما شده است و حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی هم به آسانی قادر به شناسایی بی ۲۱ در آسمان نخواهند بود.» این هواپیما در واقع این قابلیت را دارد که از چشم بیشتر رادارهای پیشرفته در جهان مخفی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود ساخت هر یک از این هواپیماها ۵۵۰ میلیون دلار با قیمت ۲۰۱۰ خرج بردارد که به معنای حدود ۷۵۰ میلیون دلار با حساب تورم امروز است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد حداقل ۱۰۰ نمونه از این هواپیماها تهیه کند تا آن‌ها به تدریج در چند سال آینده جای بمب‌افکن‌های «بی۲» و «بی۱» را بگیرند که در حال حاضر به همراه «بی۵۲» سه هواپیمای بمب‌افکن راهبردی نیرو هوایی آمریکا محسوب می‌شوند. هواپیمای «بی۲»، که آن هم ساخت نورتراپ است، قابلیت ماموریت‌های ۵۰ هزار پایی و ۱۹ هزار کیلومتر برد دارد و در سال ۱۹۹۷ وارد کار شد. اولین عملیات عمده آن جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بود و سپس به پای ثابت جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان و لیبی تبدیل شد. حالا پس از ربع قرن به تدریج باید جای خود را به این هواپیمای جدید بدهد. هواپیمای «بی۱» قدیمی‌تر است و طرح آن به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد گرچه بازنشسته شدن کامل این هواپیماها قرار است حدود ۱۴ سال دیگر طول بکشد.

شرکت نورتراپ در سال ۲۰۱۵ در جریان یک مزایده تیم مشترک دو شرکت بوئینگ و لاکهید مارتین را شکست داد تا مسئول ساخت «بی۲۱» شود. این هواپیما در ضمن با همکاری بیش از ۴۰۰ شرکت در ۴۰ ایالت آمریکا ساخته می‌شود: از «پرت اند ویتنی» که کار ساخت موتور را انجام می‌دهد تا «کالینز ایرواسپیس»، «جی‌کی ان ایرواسپیس»، «بی‌ای‌ئی سیستمز» و «اسپیریت ایرسیستمز.»

نورتراپ این هواپیمای جدید را «نسل ششمی» می‌نامد چرا که قابلیت وصل شدن به سایر هواپیماها و هماهنگی با تسلیحات آینده را دارد. مسئولان این شرکت می‌گویند از مهمترین ویژگی‌های این هواپیما این است که کمتر از نمونه‌های قبلی به تعمیرات مدام نیاز خواهد داشت.

در حال حاضر شش فروند «بی۲۱» در مراحل مختلف ساخت است و انتظار می‌رود اولین پرواز خود را کم‌تر از یک سال دیگر داشته باشند. در حال حاضر بیش از هشت هزار نفر از کارمندان نورتراپ، سایر شرکت‌ها و نیروی هوایی آمریکا مشغول این پروژه‌اند.

بیشتر از جهان