قدردانی وزیر ارشاد از نهادهای امنیتی بازداشت‌کننده هنرمندان

اسماعیلی همچنین وعده داد اسامی افرادی را که با هزینه وزارت ارشاد به قطر رفته‌اند منتشر کند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، صبح روز شنبه ۱۲ آذر، در نشستی خبری با اشاره به آزاد شدن برخی از هنرمندان بازداشتی، از نهادهای امنیتی و قضایی که دستور بازداشت را صادر کرده بودند، قدردانی و تشکر کرد.

اسماعیلی در مورد نقش وزارتخانه ارشاد در این آزادی‌ها گفت: «ما پیگیر رفع مسائلشان بودیم و از دوستانمان در جریانات امنیتی و قضایی تشکر می‌کنم که این کار باعث شد مشکلات این عزیزان کمتر شود.»

اسماعیلی همچنین در خصوص حواشی پیرامون حضور برخی افراد به نام خبرنگار در جام جهانی نیز وعده داد اسامی افرادی که با هزینه وزارت ارشاد به قطر رفته‌اند را منتشر کند و گفت: «دستور داده‌ام در هفته جاری فهرست هر کسی که ما اعزام کردیم را منتشر کنند و وابستگی صنفی، روزنامه‌ای و خبرگزاری‌اش مشخص شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهم‌ترین بخش سوال‌ها در این نشست، به اعتراض خبرنگارانی اختصاص داشت که معتقد بودند وزارت ارشاد به‌‌جای اولویت دادن به اعزام خبرنگاران ورزشی، افرادی را به قطر اعزام کرده بود که نتوانستند وظیفه خبری را به نحو احسن انجام دهند.

اسماعیلی در پاسخ به این نقد، با اعلام اینکه این وزارتخانه بابت معرفی افراد غیررسانه‌ای مسئولیتی نداشته است، گفت: «به رسانه‌ها اعلام کردیم آن‌ها هم خبرنگار معرفی کرده‌اند ما که انتخاب نکرده‌ایم. ما سهمیه به خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دادیم. من که نمی‌توانم به‌جای مدیرمسئول رسانه‌ها تصمیم بگیرم. ما سهمیه داده‌ایم و آن‌ها اسامی داده‌اند، ما هم تعدادی را انتخاب کردیم و بردیم.»

اسماعیلی همچنین ضمن دفاع از عملکرد افراد اعزام شده، گفته است: «این‌که هیچ دستاوردی نداشتند، پیش‌داوری است. طبیعتا بخش خبررسانی که برای مردم صورت می‌گیرد، از سوی همین خبرنگاران بوده است.»

در این نشست، اسماعیلی وعده داد به‌‌زودی نشستی با حضور معاونت رسانه‌ای این وزارتخانه و منتقدان برگزار و انتقاد افراد شنیده می‌شود.

نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی در حالی از نهادهای امنیتی بابت آزادی برخی چهره‌های هنری تشکر کرد که طی روزهای اخیر تعدادی دیگری از نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران ایرانی بازداشت شدند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، هم‌زمان با آزادی کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی به قید وثیقه، حمید پورآذری و سهیلا گلستانی تازه‌ترین چهره‌های سینما و تئاتر ایران‌اند که بازداشت شده‌اند.

در کنار این دو چهره تئاتری، طی روزهای اخیر فرشاد رستمی، سرپرست گروه موسیقی آرشاویر در قصر شیرین، نسترن فرخه، خبرنگار روزنامه شرق و علی آدینه، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران نیز بازداشت شدند که نشان می‌دهد برخلاف ادعای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روند بازداشت و برخورد با هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه در ایران شدت بیشتری گرفته است.