واکنش اوکراین به تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه: اقتصاد مسکو نابود می‌شود

گروه هفت سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه تعیین کرده است

هدف از این اقدام کاهش درآمد نفتی روسیه و جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت است‌ـ Arun SANKAR / AFP

ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه، سوم  دسامبر، اعلام کرد که توافق اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه، اقتصاد روسیه را نابود خواهد کرد.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: «ما مثل همیشه به هدف خود می‌رسیم و اقتصاد روسیه نابود خواهد شد و این کشور تاوان تمام جنایات خود را خواهد داد و پاسخگو خواهد شد».

او افزود که البته سقف ۳۰ دلاری آن را می‌توانست سریع‌تر اقتصاد روسیه را نابود کند.

گروه هفت و استرالیا به عنوان بخشی از کارزاری بین‌المللی و چندجانبه برای محدود کردن منابع مالی روسیه در جنگ با اوکراین، درباره سقف قیمت ۶۰ دلاری به ازای هر شبکه نفت روسیه، به توافق رسیدند.

این کشورها روز جمعه، دوم دسامبر، در بیانیه‌ای اعلام کردند که این محدودیت از روز ۵ دسامبر یا کمی بعد از آن، اعمال خواهد شد و هدف آن کاهش درآمد نفتی روسیه و جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت‌های عضو اتحادیه اروپا که اختلافات خود را بر سر سقف حل کرده‌اند، اکنون فقط باید آن را به طور رسمی تصویب کنند.

لئونید اسلتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه به خبرگزاری تاس گفت که اتحادیه اروپا با تعیین سقف، امنیت انرژی خود را به خطر می‌اندازد.

سفارت روسیه در آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که به آنچه «تغییر شکل دادن» به اصول بازار آزاد است، انتقاد و تاکید دارد که برای نفت این کشور علی‌رغم این اقدامات، همچنان تقاضای بالایی خواهد بود و تنها این چنین اقدامات، منجر به افزایش عدم اطمینان و تحمیل هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان مواد خام خواهد شد.

کاخ سفید هم روز جمعه، دوم دسامبر، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از آن‌جایی که هنوز شرایط مهیا نیست، قصدی برای گفت‌وگو با همتای روس خود، ولادمیر پوتین، درباره پایان جنگ اوکراین ندارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا گفت: «ما اکنون در نقطه‌ای نیستیم که گفت‌وگو اثری داشته باشد.» اظهارات او بر شکاف میان اوکراین و پشتیبان اصلی این کشور و روسیه در مورد مذاکرات، ۹ ماه پس از شعله‌ور شده جنگ با حمله پوتین، تاکید کرد. در جنگ تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته‌، میلیون‌ها نفر آواره و شهرهای زیادی نابود شده‌اند.

بیشتر از جهان