رونمایی از بی-۲۱؛ بمب‌افکن هسته‌ای فوق پیشرفته نیروی هوایی آمریکا

بی-۲۱ می‌تواند سلاح‌های متعارف و هسته‌ای را با استفاده از قابلیت‌ سوخت‌گیری دوربرد و در هوا، به سراسر جهان ارسال کند

شرکت نورثروب گرومن روز جمعه، دوم دسامبر، از جدیدترین محصول جدید به نام  بی-۲۱ (مهاجم) که اولین جنگنده فوق پیشرفته از نوع بمب‌افکن‌های‌هسته‌ای رادارگریز دوربرد است، رونمایی کرد.

بی-۲۱ که مانند جنگنده قبلی این شرکت یعنی بی-۲، ظاهری شبیه «بال پرنده»، دارد، می‌تواند سلاح‌های متعارف و هسته‌ای را با استفاده از قابلیت‌ سوخت‌گیری دوربرد و در هوا، به سراسر جهان ارسال کند.

در سال ۲۰۱۰ تخمین‌زده می‌شد که قیمت این هواپیمای جنگنده حدود ۵۵۰ میلیون دلار باشد که با احتساب تورم اکنون حدود ۷۵۰ میلیون دلار است.

نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد ۱۰۰ فروند از این هواپیماهای جنگنده را خریداری و جایگزین بمب‌افکن‌های بی-۱ و بی-۲ کند.

نورثروب در سال ۲۰۱۵ موفق شد که در رقابت با ائتلافی متشکل از شرکت‌های بوئینگ و لاکهید مارتین، قرارداد ساخت نسل جدید بمب‌افکن‌ها را از آن خود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت موتورسازی پرت و ویتنی، شرکت‌های هوانوردی کالینز و جی‌کی‌ان، ب‌آی‌ایی سیستم و شرکت سیستم‌های هوانوردی اسپریت از جمله تامین‌کننده‌های قطعات و امکانات این بمب‌افکن‌ در ۴۰ ایالت آمریکا هستند.

این جنگنده، نسل ششم بمب‌افکن‌های ساخت شرکت نورثروب است و امکان اتصال به جنگنده‌های نسل‌های قبل را دارد و طراحی آن به گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توند با سلاح‌هایی که در آینده تولید می‌شوند، انطباق پیدا کند.

داگ یان مدیرعامل شرکت هوافضایی نورثروپ  گرومن به رویترز گفت: این بمب‌افکن دوام بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارد و مواد استفاده‌شده در سطح آن برای مشاهده‌پذیری کمتر این بمب‌افکن، هزینه‌های نگه‌داری پایین‌تری دارد و هزینه زمان عملیات و خاموشی را به حداقل کاهش داده است.

در مراسم رونمایی از بی-۲۱، اولین ویدئوها و تصاویر از این بمب افکن جدید نمایش داده شد. پیش از این طراح‌هایی ابتدایی از آن منتشر شده بود.  

شش فروند از این هواپیماها که قرار است اولین پرواز خود را در اواسط سال ۲۰۲۳ انجام دهند، اکنون در مراحل مختلف مونتاژ هستند. در حال حاضر بیش از هشت هزار نفر از شرکت صنعتی و هوانوردی نورثروب در این پروژه کار می‌کنند.

بیشتر از جهان