شعله‌ور شدن اختلافات بر سر جانشینی محمود عباس در فلسطین

جنبش فتح جز محمود عباس، نامزد دیگری برای انتخابات پیش رو ندارد

محمود عباس، در نشست کابینه فلسطین در شهر رام الله. عکس از: خبر گزاری فلسطین (اندیپندنت عربی)

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فلسطین، تنش ها در باره جانشینی محمود عباس در فلسطین افزایش یافته است، برخی از رهبران فلسطینی تا هنوز خواهان نامزدی مجدد محمود عباس هستند اما برخی دیگر، رئیس کنونی تشکیلات خود گردان فلسطین را که 85 سال سن دارد، دیگری شایسته رهبری کشور نمی دانند.

در همین راستا، جبریل رجوب، دبیر کمیته مرکزی سازمان فتح، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا محمود عباس قصد نامزد شدن در انتخابات پیش رو را دارد، گفت: بهتر است در حال حاضر در تلاش برای فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات باشیم و هنگامی که شرایط مورد نظر برای اجرای انتخابات مهیا شد، آن زمان می توانیم بحث نامزد ها را در میان گذاریم.

البته چندی پیش، جبریل رجوب با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که محمود عباس، دیگر قصد نامزدی و رقابت را نداشته و می خواهد به عنوان پدر معنوی ملت فلسطین تلاش های خود را در راستای آشتی ملی و پایان دادن به اشغال اسرائیل ادامه دهد. وی افزود: تحقق اهداف والای ملی و تشکیل یک دولت کاملا آزاد و متحد، عمده ترین آرمان ملت فلسطین است، بنابر این، رهبری دولت را بایستی کسی در دست گیرد که توانایی و شایستگی لازم را داشته باشد، اما محمود عباس در حال حاضر هشتاد و پنج سال سن دارد. رهبری سازمان فتح تا کنون مسئله نامزد ریاست جمهوری را تا کنون به بحث و بررسی نگرفته است، اما رهبران سازمان فتح پس از یک نشست اضطراری در شهر رام الله که روز شنبه گذشته دایر شد، اظهار داشتند که محمود عباس، ‏تنها نامزد سازمان فتح در انتخابات پیش رو است. آن ها خاطر نشان کردند که محمود عباس، تنها رهبری است که در داخل و خارج کشور، جایگاه خاص و پذیرفته شده ای دارد و می تواند کشور را در این شرایط بحرانی رهبری کند. البته محمود عباس که از سال 2005 تا کنون قدرت را در دست دارد، بارها تأکید کرده است که دیگر قصد نامزد شدن در انتخابات را ندارد اما شورای انقلابی جنبش فتح، از مدت دو سال بدین سو، محمود عباس را توصیه به نامزدی در انتخابات می کند.

در همین حال، منابع آگاه به اندیپندنت عربی گفتند که اختلاف نظر میان جناح های مختلف جنبش فتح بر سر جانشینی محمود عباس، شدت گرفته است و به رغم این که تاریخ برگزاری انتخابات تا هنوز مشخص نشده است اما درگیری میان گروه های رقیب به شدت در افزایش است.

نبیل عمرو، یکی از رهبران جنبش فتح به اندیپندنت عربی گفت بعید است با حضور داشت محمود عباس، سازمان فتح به تواند نامزد دیگری را برای انتخابات پیش رو معرفی کند و شاید بتوان گفت که معرفی محمود عباس برای تصدی ریاست دولت به هدف جلوگیری از افزایش اختلافات میان رهبران جنبش فتح صورت می گیرد. زیرا در حال حاضر، هیچ یک از رهبران فلسطینی، جایگاه محمود عباس را ندارد و نه می تواند حمایت همگان را به دست آورد، تردیدی نیست که در صورت درگذشت محمود عباس، سازمان فتح با اختلافات شدیدی رو به رو می شود.

نبیل عمرو، علاوه داشت که جنبش فتح در گذشته، رهبران سیاسی برجسته ای داشت که می توانستند به عنوان جانشین رئیس دولت معرفی شوند بدون این که جنبش فتح دچار اختلاف و ناسازگاری شود، اما اکنون آن شخصیت ها، دیگر وجود ندارند، بنا بر این، مسئله ای جانشینی محمود عباس منجر به تنش های زیادی خواهد شد. پس از درگذشت یاسر عرفات، در سال 2004، محمود عباس به شیوه مسالمت آمیز و بدون این که با مخالفتی مواجه شود، قدرت را در دست گرفت، اما امروز سازمان فتح آن گونه رهبری ندارد که برای همگان قابل پذیرش باشد.

از سوی دیگر، نبیل عمرو، افزود که تاریخ برگزاری انتخابات فلسطین تا کنون معین نشده است و البته دلیلی وجود ندارد که نامزد جنبش فتح حتما به پیروزی می رسد، زیرا جنبش فتح برای پیروزی در انتخابات پارلمانی که چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزاری می شود تا هنوز با موانع بسیاری رو به رو است. با آن که جنبش فتح در سال 2006، قدرت و نفوذ بیشتری نسبت به شرایط کنونی داشت، اما در انتخابات پارلمانی آن زمان، نتوانست به پیروزی برسد و سازمان حماس برنده انتخابات شد. البته در صورتی که سازمان فتح در انتخابات پارلمانی با شکست مواجه شود، ممکن است برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فلسطین برای مدتی به تعویق افتد.

در پیوند به همین نگرانی ها، جهاد حرب، یکی از پژوهشگران سیاسی گفت: تا زمانی که جنبش فتح دارای یک رهبر سیاسی پر نفوذ و مورد حمایت عمومی نشود، اختلاف نظر بر سر مسئله ای رهبری همچنان باقی می ماند و معرفی مکرر محمود عباس در انتخابات نیز به منظور جلوگیری از وقوع تنش ها میان رهبران جنبش فتح صورت می گیرد. مشکل اساسی سازمان فتح در مسئله ای رهبری این است که نسل جوان فلسطین حضور فعالی در این سازمان ندارند و اغلب شخصیت های مطرح در این حزب، افراد کهنسال هستند و هیچ رهبر جوان و پر نفوذی وجود ندارد که بتواند به مقام رهبری برسد. البته یگانه فردی که می تواند با محمود عباس رقابت کند، مروان برغوثی، عضو کمیته مرکزی سازمان فتح است که حدود 18 سال است که در زندان های اسرائیل به سر می برد.

جبریل رجوب، خاطرنشان کرد که محمود عباس نه تنها رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین بوده بلکه ریاست سازمان فتح را نیز به دوش دارد، البته دولت فلسطین تنها بر قلمرو مناطق باقی مانده پس از جنگ 1967 حاکمیت دارد.

در حالی که جبریل رجوب، سمت ریاست دولت فلسطین را جز در مورد مذاکرات با اسرائیل و نمایندگی ملت فلسطین در خارج از کشور، حایز اهمیت زیادی نمی بیند اما جهاد حرب، بدین باور است که رئیس دولت فلسطین، دارای نفوذ و قدرت فراوان است و تمام مسئولیت های نظامی و مالی فلسطین را در اختیار دارد و یگانه نهاد اجرایی است که شورای ملی فلسطین آن را به عنوان رهبر خود انتخاب کرده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه