عفو بین‌الملل: ۲۸ نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات ایران در خطر اعدام

«مقام‌های جمهوری اسلامی در ایران، از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و ارعاب مردم استفاده می‌کنند»

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای هشدار داد که دست‌کم ۲۸ نفر از جمله سه کودک، در ارتباط با تظاهرات سراسری ضد حاکمیت در ایران در خطر اعدام قرار دارند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز جمعه دوم دسامبر منتشر کرد نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی در ایران، از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و ارعاب مردم استفاده می‌کنند تا به خیزش سراسری مردم پایان دهند.

تاکنون دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران شش نفر از افرادی را که در جریان اعتراضات بازداشت کرده است، به اتهام محاربه یا فساد فی‌الارض اعدام محکوم کرده است.

عفو بین‌الملل نوشته است که فرصت برای تقاضای تجدید نظر در این احکام هست و با انتشار تصاویر پنج نفر از بازداشت‌شدگان در خطر اعدام، فراخوانی همگانی صادر کرده و از همه افراد در سراسر جهان خواسته تا به سفارت جمهوری اسلامی ایران در در اتحادیه اروپا واقع در بروکسل نامه بنویسند و خواستار حذف حکم اعدام افراد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل نمونه‌‌ای از یک نامه درخواست برای لغو احکام اعدام و آزادی فوری بازداشت‌شدگان را منتشر کرده و از همگان خواسته تا رونوشتی از این نامه را با نمایندگی جمهوری اسلامی در بروکسل و خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ارسال کنند.

در این نامه آمده است که اسامی شش نفری که برایشان حکم اعدام صادر شده به طور عمومی اعلام نشده اما مطابق اطلاعات عفو بین‌الملل اسامی آنان عبارت است از: سهند نورمحمدزاده، ماهان صدارت مدنی، منوچهر مهمان‌نواز، محمد بروقانی، محمد قبادلو، ابوالفضل مهری حسین حاجیلو، محسن رضازاده قراقلو، سامان (یاسین) سیدی، و  سعید شیرازی.

در این متن آمده که ۱۵ نفر به اتهام محاربه در کرج محاکمه می‌شوند و افزوده است که زوجی به نام فرزانه و حمید قره‌حسنلو، و سه نوجوان ۱۷ ساله به نام امین‌محمد (مهدی) شکراللهی، امیرمحمد (مهدی) جعفری و آرین فرزام‌نیا از این جمله‌اند.

نام دیگر افراد این فهرست از این قرار است: محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارابی، محمدامین اخلاقی، رضا شاکر زواردهی، جواد زرگران، بهرنگ علی کناری، و علی معظمی گودرزی.

به گفته عفو بین‌الملل مقامات جمهوری اسلامی همچنین به دنبال صدور حکم اعدام برای اکبر غفاری و مجیدرضا رهنورد هستند که در استان تهران و خراسان رضوی محاکمه می‌شوند. توماج صالحی، خواننده رپ، نیز به دلیل محتوای موسیقی خود و همچنین فعالیت‌هایش در رسانه‌های اجتماعی، و ابراهیم ریگی از اقوام بلوچ در خطر دریافت حکم اعدامند.

عفو بین‌الملل در فراخوان خود خواسته است که افراد خواستار آزادی و لغو فوری احکام اعدام شوند و از محسنی اژه‌ای بخواهند تا مانع صدور احکام بیشتر برای شهروندان شود و استانداردهای بین‌المللی قضایی در منع حکم اعدام و مقررات مربوط به به کودکان را بر دادگاه‌ها اعمال کند.

این بیانیه همچنین خواستار آزادی فوری کسانی می‌شود که با استفاده از حق آزادی بیان، در تظاهرات صلح‌آمیز شرکت کرده‌اند. بیانیه می‌خواهد که حق تماس با خانواده و وکیل به بازداشت‌شدگان داده شود، از آنان در مقابل شکنجه محافظت شود و به بازرسان مستقل سفارتخانه‌های خارجی اجازه داده شود تا در دادگاه‌های مربوط به بازداشت‌شدگان اعتراضات حضور یابند.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون و در جریان اعتراضات سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، دست‌کم ۴۴۸ نفر از جمله ۶۰ کودک و ۲۹ زن کشته شده‌اند، و تاکید کرده است که شمار واقعی به مراتب بیش از موارد تاییدشده است.