مقام آمریکایی عکس خود را روی مجله تایم جعل کرد

مینا چانگ به ارایه اطلاعات نادرست در مورد سابقه تحصیلی و کاری خود متهم است

مینا چانگ، ‌معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا (US Department of State)

ان‌بی‌سی نیوز ادعا می‌کند مینا چانگ، یکی از دستیاران قائم‌مقام اداره عملیات درگیری و ثبات وزارت امور خارجه، نسخه‌ای از مجله تایم را با عکس چهره خود جعل و به دروغ ادعا کرده دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد است. اوعلاوه بر دیگر اظهارات گمراه‌ کننده در زندگی‌نامه خود در وب‌سایت وزارت امور خارجه و بخش سابقه‌های خود در وبسایت لینکدین (LinkedIn)، به عهده‌دار شدن پست‌هایی در سازمان ملل اشاره کرده که اصلا وجود خارجی ندارد.

مجری شبکه ان‌بی‌سی همچنین گفت او ادعا کرده است در کنگره و جلوی کنوانسیون‌های دموکرات و جمهوری‌خواه شهادت داده است، گرچه هیچ مدرکی دال بر اثبات این ادعا وجود ندارد.

نه خانم چانگ و نه وزارت امور خارجه به درخواست‌های ایندیپندنت برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

ظاهرا خانم چانگ پیش از پیوستن به وزارت امور خارجه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به‌عنوان مدیرعامل یک سازمان غیرانتفاعی به نام «مرتبط کردن جهان» (Linking the World) مشغول به کار بوده است. در ماه مه سال جاری، بعد از آنکه این سازمان نتوانست مدارک مالیاتی سه سال گذشته خود را ارائه دهد، سازمان خدمات درآمد داخلی ایالات متحده وضعیت معاف از مالیات آن را لغو کرد.

خانم چانگ ادعا کرده است این سازمان در کمک به ساخت مدارس در سراسر جهان، از جمله افغانستان، میانمار، هائیتی و کنیا مشغول بوده است ولی بررسی ان‌بی‌سی از مدارک مالیاتی ارائه شده به خدمات درآمد داخلی آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هیچ اطلاعاتی درباره ساخت یا اداره مدارس، کارمندان آن‌ها یا اینکه اگر هرگونه کمکی مالی برای هر کاری در آن کشورها انجام شده است، پیدا نکرد. به‌رغم ادعاهای وی مبنی بر انجام پروژه‌های عظیم انسان‌دوستانه و یاری‌رسان در خارج، در مدارک مالیاتی این سازمان خیریه برای سال ۲۰۱۵ نشانی از هیچ کارمندی در خارج از کشور وجود ندارد.

در ویدئویی در وبسایت این سازمان خیریه، خانم چانگ جلد مجله تایم با چهره خود به روی آن را جلوی دوربین نگاه داشته است. سخنگوی مجله تایم به ان‌بی‌سی گفته است طراحی این جلد «واقعی نیست.»

به‌عنوان دستیار قائم‌مقام در اداره‌ای که ۶ میلیون دلار بودجه دارد، دستمزد خانم چانگ دستمزدی شش رقمی است.

زندگی‌نامه وی در سایت وزارت امور خارجه که از زمان انتشار گزارش ان‌بی‌سی نیوز بدون تغییر باقی مانده است، شامل ادعاهایی نظیر این است که او «دانش‌آموخته» دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد است و مدارک لیسانسی از دانشگاه‌ متودیست جنوبی (Southern Methodist Universit) و دانشگاه ملل (University of the Nations)، دارد. 

برای بیش از ۴۲ هزار فالوئر وی در اینستاگرام، او فردی انسان‌دوست است که به دور دنیا سفر کرده و دوست نزدیک بعضی از افراد برجسته واشنگتن است، از رییس‌جمهور سابق، بیل کلینتون و سرلشکر بازنشسته ارتش، ژنرال دیوید پترائوس گرفته تا چهره‌های فعال جمهوری‌خواه مانند کارل روو و مادلین آلبرات، وزیر امور خارجه سابق.

ادعاهای مطرح شده درباره سابقه خانم چانگ باعث طرح شدن این سوال شده که آیا کابینه آقای ترامپ از نزدیک سابقه نامزدهای مناصب مختلف دولتی را بررسی می‌کند یا خیر.

در میان تعداد بی‌سابقه کارمندانی که از کاخ سفید ترامپ خارج شده‌اند، چند تن از مقامات و کارمندان به دلیل این اخراج شدند که بنا بر گزارش‌های واصله به نظر می‌آمد آن‌ها از تجارت و پیش‌نیازهای لازم برای کار بی‌بهره بودند.

سال گذشته رانی جکسون که یکی از گزینه‌های رییس‌جمهور برای ریاست بر وزارت امور کهنه‌سربازان بود از قرار معلوم سر کار به‌عنوان دکتر ارشد کاخ سفید، مشروب می‌نوشیده و همچنین ظاهرا بدون نسخه به یکی از مشاوران نظامی قرص پرکوست (Percocet) ‌داده است. 

در ماه اوت، جان راتکلیف، نماینده مجلس از ایالت تگزاس قرار بود به‌عنوان دبیر بعدی اطلاعات ملی انتخاب شود ولی بعد کنار گذاشته شد وقتی گزارش‌های متعددی مبنی بر اغراق وی در ذکر تجربه خود منتشر شد از جمله این که هدایت دستگیری ۳۰۰ مهاجر غیرقانونی را بر عهده داشته است.

© The Independent