جدایی مارتینز از بلژیک؛ پایان یک ماموریت شکست‌خورده

جام جهانی ۲۰۲۲ سومین مسابقات بزرگی است که مربی اسپانیایی با نسل طلایی بلژیک در آن ناکام شد

مارتینز برای بازی با کرواسی تغییرات پرشماری در ترکیبش داشت که مهم‌ترین آن‌ها نیمکت‌نشین کردن کاپیتان ناآماده تیمش بود- GABRIEL BOUYS/ AFP

روبرتو مارتینز بعد از حذف بلژیک در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد. این اتمام ماموریت شش‌ساله مربی اسپانیایی است که بدون موفقیت قابل توجهی با نسل طلایی بلژیک به پایان رسید. جدایی مارتینز که قراردادش تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ بود، به معنی یک خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی بلژیک و شروع یک پروژه جدید با یک مربی تازه است.

بلژیک بعد از شکست غیرمنتظره مقابل مراکش در بازی دوم، برای صعود باید کرواسی را شکست می‌داد، ولی با وجود حمله‌های پرشمارش نتوانست به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل برسد و بعد از مراکش و کرواسی در رده سوم گروه اف (F) ایستاد.

بعد از شکست مقابل مراکش خبر رسید که تعدادی از بازیکنان باسابقه بلژیک در رختکن درگیر شده‌اند، با این حال، آن‌ها وعده دادند که برای بازی آخر با تمام وجود می‌جنگند. مارتینز برای بازی با کرواسی هم تغییرات پرشماری در ترکیبش داشت که مهم‌ترین آن‌ها نیمکت‌نشین کردن ادن هازار، کاپیتان ناآماده تیم، بود. او بعد از تساوی بدون گل نیمه اول روملو لوکاکو را به زمین فرستاد، ولی گلزن مشهور اینتر بهترین فرصت‌های تیمش را از دست داد. لوکاکو در پایان بازی از شدت عصبانیت با مشت به دیواره نیمکت کوبید و آن را شکست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتینز در مصاحبه تلویزیونی بعد از بازی گفت: «این آخرین بازی من به‌عنوان سرمربی بلژیک بود. من شش سال اینجا بودم. هدف اولیه ما صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ بود. بعد از آن ما کاملا به پروژه دل بستیم و به مدال برنز جام جهانی رسیدیم. به این بازیکنان افتخار می‌کنم. این دوران فوق‌العاده‌ای بود.»

مارتینز که تیمش مدت زیادی در رتبه اول رنکینگ فیفا بود، اضافه کرد: «در این شش سال، ما موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم. این تیم به مردم خوشحالی زیادی بخشید. ولی زمان رفتن من فرا رسیده است. من استعفا نمی‌دهم. قرارداد من به پایان رسیده است. از سال ۲۰۱۸ من فرصت‌های زیادی برای جدایی و مربیگری در باشگاه داشتم، ولی می‌خواستم بمانم.»

فدراسیون فوتبال بلژیک هم ساعتی بعد از بازی در بیانیه‌ای نوشت: «این پایان یک دوره است. همکاری روبرتو مارتینز و فدراسیون فوتبال بلژیک به پایان می‌رسد.»

مارتینز بعد از یورو ۲۰۱۶ جانشین مارک ویلموتس شد و فدراسیون بلژیک امیدوار بود که این مربی بتواند نسل طلایی بلژیک را به یک موفقیت بزرگ برساند. بلژیک در جام جهانی ۲۰۱۸ موفق به حذف برزیل شد، ولی در نیمه‌نهایی به فرانسه، قهرمان این تورنمنت باخت. اوضاع در یورو ۲۰۲۰ خیلی خوب پیش نرفت و آن‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب ایتالیا شدند؛ تیمی که در نهایت جام را فتح کرد. بلژیک در لیگ ملت‌های اروپای ۲۰۲۱ هم به رتبه‌ای بهتر از سومی نرسید.

به نظر می‌رسد که جام جهانی ۲۰۲۲ آخرین فرصت نسل طلایی بلژیک شامل بازیکنانی مثل دبروین، هازار، کورتوا، فرتونگن و ویتسل بود. ۱۵ نفر از ۲۶ بازیکن فهرست بلژیک ۲۹ ساله یا مسن‌تر بودند و انتظار می‌رود که جانشین مارتینز کارش را با بازیکنان جوان‌تر و باانگیزه‌تر شروع کند.

بیشتر از فوتبال