افشای نیمه‌ پنهان تیم فوتبال در قطر؛ از دخالت سپاه تا حواله واردات خودرو به بازیکنان

پیش از مسابقه با آمریکا به بازیکنان فوتبال حواله واردات خودرو داده شد

شادی مردم ایران از ناکامی تیم فوتبالی که با دخالت سازمان اطلاعات سپاه و وعده‌های هنگفت مالی راهی قطر شده بود، واکنش حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران را برانگیخت.

ساختار تیم فوتبالی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شرکت کرد، از ماه‌ها پیش با دخالت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و با انتخاب مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال شکل گرفت و پس از بازگشت پرحاشیه کارلوس کی‌روش به دنیای فوتبال در ایران، کامل شد.

هک خبرگزاری فارس و انتشار بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری، حالا فاش کرده است که مهدی تاج برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال حمایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را داشته و به علی خامنه‌ای ضمانت‌‌های لازم برای اجرای فرمان‌هایش در حوزه فوتبال را داده است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که «نهادهای امنیتی هیچ‌گاه به استعلام‌ها درباره (صلاحیت) تاج پاسخ» ندادند تا مقدمات حضور او در فدراسیون فوتبال را فراهم کنند.

مهدی تاج با وجود گزارش‌های متعدد از «فسادهای مالی گسترده‌اش»، هشتم شهریورماه برای دومین بار با حمایت خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌‌های وابسته به سپاه پاسداران، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی شد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاج در مدت کوتاهی پس از حضور در فدراسیون، کارلوس کی‌روش، مربی پرتغالی را به هدایت تیم فوتبال بازگرداند تا از تجربه او برای شکست احتمالی تیم‌های انگلیس و آمریکا در قطر استفاده کند.

اما خیزش سراسری مردم ایران و افزایش انتقاد‌ها به مواضع بازیکنان تیم فوتبال در قبال اعتراض‌ها، تلاش‌های سیاسی و تبلیغاتی بیت خامنه‌ای و سپاه پاسداران برای بهره‌برداری از جام جهانی قطر را خنثی کرد و به رقم خوردن یکی از بد‌ترین نتایج تیم فوتبال ایران در تاریخ حضور در این جام منجر شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از برد این تیم مقابل ولز، امید فراوانی داشتند با شکست تیم ملی آمریکا، هم مانوری سیاسی علیه ایالات متحده به راه بیندازند، هم اعتراض‌ها در ایران را به حاشیه ببرند و هم با تفسیر‌های آسمانی و الهی از این موفقیت احتمالی، حامیان ناامید و هراسیده خود را سازماندهی مجدد کنند.

با گذشت چند روز پس از شکست این برنامه‌ریزی‌ها و بازگشت اعضای تیم، رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌‌اند که مقام‌های دولتی پیش از مسابقه با تیم آمریکا، به بازیکنان تیم فوتبال مجوز واردات بدون عوارض خودرو داده‌اند.

این پاداش که بازیکنان فوتبال از مدت‌ها پیش در پی تحقق آن بودند، البته نتوانست هیچ یک از طرفین را به آرزوی خود برساند که همین مسئله با شادی مردم ایران همراه شد.

جمعیت چشمگیری از مردم ایران پس از باخت تیم جمهوری اسلامی در مقابل تیم ملی فوتبال آمریکا، به خیابان‌ها آمدند و به شادی پرداختند که گزارش شده است یگان ویژه در مناطقی با این شادی‌ها برخورد کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، هم به این موج گسترده شادی‌ها که مخالفت مردم ایران با جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، واکنش نشان داد و گفت این شادی ناشی از «بذر فتنه‌ای» بود که «دشمنان» در دل جوانان ایران کاشته‌اند.

سلامی افزود جوانان ایران «به نیابت از دشمنان» در کشور جشن گرفته‌اند که البته این مسئله «برای ما اهمیتی ندارد.»

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی نه‌تنها از شادی مردم ایران خشمگین‌اند، بلکه تلاش داشتند با تهدید‌ و تشویق اعضای تیم فوتبال، بهره‌برداری گسترده داخلی و خارجی از کامیابی این تیم داشته باشند که در تحقق آن ناکام ماندند.