ایران در آینه جهان؛ جام جهانی تمام شد اما مبارزه ایرانی‌ها برای آزادی ادامه دارد

دولت به‌جای خفه کردن صداهای خواهان اصلاح و تغییر، باید دهه‌ها سرکوب را کنار بگذارد و اجازه بدهد همه از آزادی برخوردار باشند

در حالی که بیش از دو ماه از خیزش انقلابی مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. قتل مهران سماک پس از مسابقه ایران و آمریکا، بازگشت تیم ملی به ایران و استقبال دولتی از بازیکنان، خشونت علیه معترضان و احتمال صدور حکم اعدام برای آن‌ها از موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده داشته است. در ادامه به تحولات ایران از نگاه شماری از رسانه‌های بین‌المللی می‌پردازیم.

جام جهانی برای ایران تمام شد، اما مبارزه ایرانیان برای آزادی ادامه دارد

مجله نیوزویک در مطلبی به قلم مریم شجاعی، فعال مدنی و خواهر مسعود شجاعی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، می‌نویسد جام جهانی برای ایران تمام شد اما در هر سه بازی تیم ایران، تماشاگران معترض موفق شدند توجه جهان را به سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران جلب کنند.

نویسنده در ادامه به محدودیت‌هایی که قطر بر تماشاگران معترض اعمال کرد و همچنین به محدودیت‌هایی که زنان ایرانی از جمله خود او در دهه‌های گذشته با آن مواجه بوده‌اند اشاره می‌کند، از جمله ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه.

شجاعی در پایان می‌نویسد: «شاید جام جهانی تمام شده باشد، اما مبارزه ما برای حقوق اولیه در ایران ادامه دارد. دولت به‌جای خفه کردن صداهای خواهان اصلاح و تغییر، باید دهه‌ها سرکوب را کنار بگذارد و اجازه بدهد همه از آزادی برخوردار باشند.»

دنیای فوتبال باید از تیم ایران محافظت کند

نشریه بلومبرگ نیز در مقاله‌ای به وضعیت تیم ملی فوتبال پس از بازگشت به ایران می‌پردازد. نویسنده به شرایط دشوار بازیکنان اشاره می‌کند که هم از سوی حکومت و هم معترضان مخالف حکومت تحت فشار قرار داشتند و هرچند با امتناع از خواندن سرود ملی پیش از بازی اول سعی داشتند به معترضان پیام بدهند که از آن‌ها حمایت می‌کنند، این اقدام فقط خشم و تهدیدهای حکومت را در پی داشت و همچنان در نظر معترضان «تیم ملا» باقی ماندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده در ادامه می‌افزاید اکنون آن‌ها پس از شکست در بازی با آمریکا، به کشور بازگشته‌اند، نتیجه‌ای که اگر پیروزی بود شاید از خشم حکومت می‌کاست و از نخواندن سرود ملی که به سرافکندگی بیشتر جمهوری اسلامی در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان منجر شد، چشم‌پوشی می‌کرد.

به‌عقیده نویسنده، فیفا موظف است رفتار جمهوری اسلامی با بازیکنانی که به ایران بازگشته‌اند را رصد کند. او در ادامه متذکر می‌شود شاید ایرانیان دیگر در جام جهانی حضور نداشته باشند، اما به این معنا نیست که فیفا نباید صدای آن‌ها باشد.

در ادامه این مقاله آمده است فیفا باید به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای هرگونه بدرفتاری هشدار بدهد، از جمله احتمال محرومیت از تمام رقابت‌های بین‌المللی، و دنیای فوتبال باید سپر تیم ملی ایران در مقابل انتقام‌جویی جمهوری اسلامی باشد.

چرا چین باید در مورد اعتراض‌ها در ایران موضع بی‌طرف داشته باشد؟

نشریه اینترنشنال پالسی دایجست تحلیلی به قلم نادر حبیبی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، منتشر کرده که بر موضع‌گیری چین در قبال خیزش سراسری ایرانیان متمرکز است.

هرچند چین در نشست کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه علیه سرکوب خشن معترضان ایرانی رای منفی داد و مدعی شد دخالت سازمان ملل حق حاکمیت ایران را نقض می‌کند، به عقیده حبیبی، پکن باید تصمیم بگیرد آیا حمایت از جمهوری اسلامی ارزش هزینه‌هایی را که در پی خواهد داشت دارد یا خیر.

در هر صورت، چین نشان داده است که در قبال ایران موضع بی‌طرف ندارد و رای مخالفی که به‌جای رای ممتنع به پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل داد حاکی از حمایت آشکار این کشور از جمهوری اسلامی است.

به عقیده نویسنده، اعتراض‌های جاری نه تنها شکاف سیاسی و فرهنگی عمیق در ایران را نشان می‌دهد بلکه مخالفت اکثریت جامعه ایران با سیاست‌های رژیم را آشکار می‌کند. با توجه به گسترش و تداوم اعتراض‌ها، منافع اقتصادی و دیپلماتیک چین در این است که مشابه موضع‌گیری‌اش در مورد بهار عربی در مصر، در قبال اعتراض‌ها در ایران نیز بی‌طرف بماند.

حبیبی در ادامه می‌افزاید جانبداری چین از جمهوری اسلامی فقط احساسات ضدچینی ایرانیان را تشدید می‌کند و در صورت هرگونه نفوذ مخالفان حکومت بر سیاست‌‌‌گذاری‌ها، این احساسات منفی اثری سوء بر روابط ایران و چین خواهد داشت؛ و حتی اگر حکومت فعلی و رابطه حسنه‌اش با چین ادامه پیدا کند، این احساسات منفی ایرانی‌ها می‌تواند به خرابکاری و کارشکنی علیه سرمابه‌گذاری‌های چین و خشونت علیه شهروندان چینی در ایران منجر شود.