در جستجوی دو ستاره‌ی دورمانده: جهانبخش و عزت‌اللهی

بر آن‌ها چه می‌گذرد که از تیم ملی جدا شده‌اند؟

جهانبخش و عزت‌اللهی در دوران حضور کیروش همواره به تیم ملی دعوت می‌شدند-عکس از ورزش سه

در آستانه بازی حساس عراق - ایران در راه جام جهانی قطر، دو چهره جوان و جذاب تیم کارلوس کی‌روش، غایبان بزرگ تیم مارک ویلموتس هستند. اما چه بر آن‌ها می‌گذرد که از تیم ملی دور مانده‌اند؟

شاید اگر یک سال قبل از سه، چهار بازیکن موفق ایرانی حرف می‌زدیم، بی‌شک دو نفر از آن‌ها علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی بودند. علیرضا به تازگی با انتقالی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار به برایتون در لیگ برتر انگلیس رفته بود و سعید با پیراهن تیم «ردینگ» انگلیس در«چمپیونشیپ» بازی می‌کرد. یک سال بعد از آن روزها، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی نه تنها در باشگاه‌های‌شان بازی نمی‌کنند بلکه به تیم ملی ایران هم دعوت نمی‌شوند. دوری از لیست ۲۳ نفره مارک ویلموتس دلایل متعددی دارد که به گفته مربی بلژیکی، یکی از آنها دوری این دو ستاره از شرایط بازی است. مارک ویلموتس بر خلاف کارلوس کی‌روش لژیونرهایش را در هر شرایطی به تیم ملی دعوت نمی‌کند و اهل حمایت‌های جانانه از ستاره‌هایش نیست.

بازگشت به هلند، راه فرار علیرضا از مخمصه

وقتی انتهای فصل ۲۰۱۹ - ۲۰۱۸ لیگ برتر، «کریس هیوتن» جای خود را به «گراهام پاتر» داد، بر این تصور بودیم که زمینه برای درخشش جهانبخش فراهم شده است. هیوتن مردی بود با تفکرات دفاعی که به جهانبخش می‌گفت تمرکز خود را روی دفاع بگذارد و نه حمله به سوی دروازه حریف. همین یکی از دلایلی بود که علیرضا نتوانست درخشش با پیراهن آلکمار را در برایتون هم تکرار کند. تیم‌های پاتر میل بسیاری به حمله داشتند و این را در اوسترسوند هم دیدیم، همان باشگاهی که «سامان قدوس» را به یک ستاره بین‌المللی تبدیل کرد.

پاتر اما از همان تمرینات پیش‌فصل هم نشان داد که اعتقادی ویژه به توانایی‌های جهانبخش ندارد. جذب چند بازیکن برای بازی در خط حمله و همچنین کناره‌ها و البته استفاده از علیرضا در پست پیستون راست نشان می‌داد که او قصد ندارد از ستاره ایرانی و گران‌قیمت خود در ترکیب اصلی سود ببرد. «مائوپای» فرانسوی از «برنتفورد» و «تروسارد» بلژیکی از «گنک» فرانسه، هر دو با مبلغی بیش از ۲۰ میلیون یورو به خط حمله برایتون آمدند تا عرصه بر علیرضا تنگ شود و عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ برایتون نیز از کف برود. 

ویلتموس سرمربی تیم ملی ایران در کنار علیرضا جهانبخش

جهانبخش البته در روزهای پایانی نقل و انتقالات تابستانی -حدود هفته پنجم لیگ برتر- تصمیم خود را برای بازگشت به هلند و بازی برای یکی از تیم‌های فاینورد و آیندهوون گرفته بود اما پاتر ساز مخالفت را کوک کرد و اجازه جدایی به بازیکن ایرانی‌اش نداد. جهانبخش با این حرکت انگیزه گرفت و امیدوار بود به جز جام اتحادیه که در ترکیب برایتون قرار گرفت، در لیگ برتر برای این تیم بازی کند. این اتفاق البته تا پایان هفته دوازدهم هرگز رخ نداده و موفقیت جهانبخش تنها به سه حضور در لیست ۱۸ نفره برایتون خلاصه شده است.

در غیاب جهانبخش، آرون کونولی ۱۹ ساله و ایرلندی در کنار مائوپای فرانسوی و ۲۳ ساله در خط حمله بازی می‌کنند و تروسارد گران‌قیمت و بلژیکی و آلزاته جوان و ۲۱ ساله در دو سمت خط میانی به میدان می‌روند. به اینها باید «آرون موی» استرالیایی و«پاسکال گروب» آلمانی را هم اضافه کنیم که کم و بیش در ترکیب برایتون قرار گرفته و برای این تیم بازی کرده‌اند. نکته جالب اما سکونشینی جهانبخش و فرصت اندکی است که در اختیار «گلن مورای» ۳۶ ساله قرار می‌گیرد. بهترین مهاجم برایتون در دو فصل اخیر که روی هم ۲۵ گل زده اما بیشتر از ۳۲۲ دقیقه در تفکرات پاتر جا نگرفته است.

آخرین مصاحبه پاتر باز هم امیدوارمان می‌کند، جایی که می‌گوید جهانبخش در تمرینات فعال است، به هم‌تیمی‌هایش کمک می‌کند، می‌تواند به ترکیب اصلی برسد و برای برایتون بازی کند. این اما خلاف آن کنایه‌ای است که می‌زند و معتقد است ستاره ایرانی، بازیکن خوبی است اما حیف که بیشتر از ۱۹ - ۱۸ سال دارد. این یعنی جهانبخش امید آنچنانی برای بازی در برایتون نداشته باشد، مگر اینکه اتفاق خاصی در هفته‌های آینده رخ دهد. اتفاقی که اگر نیفتد باید شاهد جدایی بازیکن ایرانی و ۲۶ ساله برایتون از این تیم باشیم. احتمالا به مقصد هلند و حضور دوباره در لیگی که آنجا شکوفا شد و به‌عنوان آقای گلی «اردی‌ویژه» رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید و چند نفر دیگر، رقبای سرسخت سعید

سعید عزت‌اللهی در بلژیک شرایطی مانند جهانبخش را تجربه می‌کند. او بعد از اینکه پیشنهاد بازی در لیگ ایران و باشگاه استقلال را رد کرد، با  توجه به تعهد دو ساله به روستوف، ترجیح داد با انتقالی قرضی به بلژیک برود و برای «یوپن» بازی کند. تیمی که تحت مالکیت «اسپایر» قرار دارد و به همین دلیل هم بود که مرتضی پورعلی‌گنجی با جدایی از این باشگاه به قطر برگشت و پیراهن العربی را پوشید.

عزت‌اللهی در بدو ورود، تنها یک هفته انتظار کشید تا در ترکیب یوپن قرار بگیرد. او مقابل «زولته وارژیم» روی نیمکت نشست اما در بازی بعد به ترکیب یازده نفره رسید و بازی برابر«استاندارد لیژ» را تجربه کرد. دیداری میان تیم کم‌توان یوپن مقابل یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال بلژیک، یعنی استاندارد لیژ. یوپن بازی را با نتیجه سه بر صفر باخت و عزت‌اللهی هم دقیقه ۶۷ تعویض شد. بازی بعد در جام حذفی و مقابل کاپیلن بود که هافبک دفاعی و سابق تیم ملی ایران در ترکیب ثابت قرار گرفت و ۱۲۰ دقیقه در زمین حضور داشت. یوپن بازی را برد اما از همان لحظه دیگر اثری از سعید عزت‌اللهی در ترکیب این تیم ندیدیم.

 عزت‌اللهی مدتی‌ست که در تیم باشگاهی خود یا سکونشین است و یا نیمکت نشین.

کمی بعد از عزت‌اللهی، امید ابراهیمی هم از الاهلی جدا شد و پیراهن یوپن را پوشید. امید که در تیم ملی هم یکی از رقبای عزت‌اللهی بود، در یوپن از او سبقت گرفت و به مهره قابل اطمینان سرمربی اسپانیایی این تیم تبدیل شد. زوج امید با «سلیمان ماره»، هافبک دفاعی اهل گامبیا که سابقه بازی در «گرانادا» و «آلمریا» در لالیگا را دارد، باعث شده تا عزت‌اللهی یا روی نیمکت بنشیند، یا روی سکو. به این‌ها باید جان آمانی ۲۱ ساله و عضو تیم زیر ۲۳ ساله‌های ساحل عاج را هم اضافه کنیم تا به سختی کار عزت‌اللهی برای بازی در ترکیب اصلی پی ببریم.

معمای علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کردیم پیچیده شده و کسی نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظار این دو بازیکن خواهد بود. سوگلی‌های کارلوس کی‌روش احتمالا در نقل و انتقالات زمستانی مسیر جدیدی را انتخاب خواهند کرد. مسیری که شاید برای عزت‌اللهی به ایران و برای جهانبخش به هلند ختم شود.

بیشتر از ورزش