مبارزه با نازی‌ها در اعماق منظومه شمسی

ناسا نام یکی از دوردست‌ترین صخره‌های فضایی را به دلیل ارتباط آن با دیدگاه نازی‌ها تغییر داد

کلمه تولی در گذشته تداعی‌ کننده نگرش نازی‌ها بود/HO / NASA / AFP

ناسا نام صخره فضایی دوردستی را عوض کرد، زیرا بحث‌هایی وجود داشت که این نام قدیمی تداعی‌کننده دیدگاه‌های نازی‌ها است.

این جرم فضایی در گذشته معروف به آلتیما تولی بود. این نام را انتخاب کرده بودند تا مفهومی مثل «دورترین مکان» را تداعی کنند اما این انتخاب خیلی زود مخالفت‌هایی را برانگیخت زیرا کلمه تولی در گذشته تداعی‌ کننده نگرش نازی‌ها بود.

به گفته سازمان فضایی ناسا، این صخره که طی دوربردترین پرواز انجام گرفته توسط سفینه‌ای فضایی مورد مطالعه قرار گرفته است اکنون به آروکوت معروف است که کلمه‌ای در زبان بومیان آمریکا به معنای آسمان است.

به گفته ناسا، نام جدید برگرفته از زبان بومیان پوهاتان/آلگونکیان است و با همکاری کهن‌سالان قبیله پوهاتان انتخاب شده است. این نام را اعضای گروه افق‌های نو پیشنهاد کرده‌اند که مأموریت بررسی این جسم فضایی را به عهده دارند و نام جدید را به اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی و مرکز بررسی ریزسیاره‌ها، متولیان رسمی نام‌گذاری و دسته‌بندی اجرام کمربند کوییپر، ارایه دادند.

نام قبلی این جرم فضایی تداعی‌ کننده نظرات کارشناسان علوم خفیه نازی‌ها بود که از همان اول از این بابت مورد انتقاد بود و نام جدید، آن تداعی را از بین می‌برد.

ناسا آن نام را بر اساس استعاره‌ای لاتینی برگزیده بود و به معنای مکان‌هایی است که آن قدر دور هستند که به کلی ناشناخته‌اند. این نام با همین معنا صدها سال روی نقشه‌ها درج می‌شده است.

اما نازی‌ها در اسطوره‌پردازی‌های خود از نام ثولی به معنای خاستگاه نژاد آریایی استفاده کردند. انجمن ثولی آلمان بخشی کلیدی از نگرش تاریخی نازی‌ها بود و امروزه هنوز هم نو-نازی‌ها و افراطی‌ها از این واژه استفاده می‌کنند.

آن‌هایی که در گروه افق‌های نو نام قدیمی را انتخاب کرده بودند می‌گفتند از آن تداعی‌های مناقشه برانگیز خبر دارند اما به‌رغم آن تداعی‌ها می‌خواستند از آن نام دفاع کنند. آلن استرن محقق ارشد گروه در نشستی مطبوعاتی و در پاسخ به سئوالی راجع به آن تداعی‌ها گفته بود: به صرف آن که برخی از افراد نادرست زمانی از این اصطلاح خوش‌شان می‌آمده است نمی‌توانیم بگذاریم که آن را مصادره کنند.

ناسا می‌گوید نام قدیمی همیشه حالت موقتی داشته و نام مستعار بوده است و نام جدید دائمی و رسمی است.

این گروه، نام جدید این جرم فضایی را به این دلیل برگزیده است که تداعی‌کننده فرهنگ مردمی است که در منطقه کشف این جرم آسمانی زندگی می‌کنند. هم خاستگاه تلسکوپ فضایی هابل که برای نخستین بار این جرم را رصد کرد هم خاستگاه ماموریت فضاپیمای افق‌های نو که از کنار این جرم فضایی عبور کرد ایالت مریلند است و منطقه خلیج چساپیک در این ایالت نیز دقیقاً تداعی کننده بومیان پوهاتان است که اجازه دادند ناسا از نام جدید استفاده کند.

لوری گلیز مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا می‌گوید: در کمال افتخار این هدیه را از مردم قبیله پوهاتان می‌پذیریم. اعطای نام آروکوت جلوه‌ای از قدرت و استقامت بومیان آلگونکیان در منطقه چساپیک است. میراث این قوم هم‌چنان چراغ راهنمای تمامی کسانی است که در پی معنا و شناخت خاستگاه‌های کائنات و پیوندهای آسمانی بشریت هستند.

ناسا نیز گفت نام‌ جدید روح این ماموریت را بازتاب می‌دهد.

آلن استرن محقق ارشد گروه افق‌های نو از موسسه تحقیقاتی ساوت‌وست واقع در شهر بولدر ایالت کلرادو می‌گوید: اسم آروکوت شوق نگریستن به آسمان‌ها و حیرت کردن از ستارگان و جهان اطراف خودمان را بازتاب می‌دهد. این شوق آموختن نیز رکن ماموریت افق‌های نو است و افتخار می‌کنیم که در این جشن کاوش و کشف همراه قبیله پوهاتان و مردم ایالت مریلند هستیم.

جسمی که اکنون آروکوت نام گرفته است یکی از هزاران قلمروهای یخی کوچک کشف شده در کمربند کوییپر است که در دوردست‌های منظومه شمسی و  فراتر از زمین ما و سایر سیارات آن قرار دارد و نخستین بار تلسکوپ فضایی هابل آن را در سال ۲۰۱۴ رصد کرد.

سپس مهندسان ناسا فضاپیمای افق‌های نو را از کنار آن گذر دادند. این فضا پیما قبل از آن در ماموریتی پیشتازانه به منظومه پلوتون رسیده بود و در روز سال نو ۲۰۱۹  به آرکورت رسید.

مارک بویه عضو گروه افق‌های نو می‌گوید: داده‌هایی که از جرم فضایی تازه‌نام آروکوت دریافت کردیم سرنخ‌هایی در مورد شکل‌گیری سیارات و خاستگاه کیهان به ما داده است. به نظر ما با اطلاعات برگرفته از این توده باستانی که با تلفیق دو بخش مجزا به یک هستار تبدیل شده است می‌توان به پرسش‌هایی پاسخ داد که به شناخت ما از خاستگاه پیدایش زمین کمک می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان