حکیم جفریز؛ رهبر جدید فراکسیون دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان

با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان به اکثریت دست یافتند، پیش‌بینی می‌شود که یکی از چهره‌های این حزب (احتمالا کوین مک‌کارتی) رئیس مجلس نمایندگان شود

این نماینده ۵۲ ساله متولد منطقه بروکلین در شهر نیویورک است و اینک هم از نمایندگان همین شهر در کنگره آمریکا است-Getty Images via AFP

حکیم جفریز، عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک، روز چهارشنبه، ۳۰ نوامبر (۹ آذر)، به رهبری فراکسیون حزب دموکرات در این مجلس انتخاب شد. او اولین سیاهپوستی است که رهبری یک حزب سیاسی عمده در کنگره آمریکا را بر عهده می‌گیرد. نانسی پلوسی، دموکرات باسابقه و رئیس کنونی مجلس و همراهانش، حالا کنار می‌روند تا جای خود را به نسل جدیدی از دموکرات‌ها بدهند. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر مجلس نمایندگان به اکثریت دست یافتند، پیش‌بینی می‌شود که یکی از چهره‌های این حزب (احتمالا کوین مک‌کارتی) رئیس مجلس نمایندگان شود و در مقابل، حکیم جفریز به جایگاه رهبری اقلیت دست می‌یابد. 

حزب دموکرات، به‌رغم از دست دادن اکثریت خود در مجلس نمایندگان در انتخابات چند هفته پیش وحدت حزبی را حفظ کرده است و جفریز به اتفاق‌آرا انتخاب شد. این نماینده ۵۲ ساله متولد منطقه بروکلین در شهر نیویورک است و اینک هم از نمایندگان همین شهر در کنگره آمریکا است. سایر چهره‌های رهبری حزب دموکرات نیز با تشویق همگانی در فراکسیون این حزب و بدون رقیب، انتخاب شدند. وحدت دموکرات‌ها در حالی است که در حزب جمهوری‌خواه، انتخاب احتمالی مک‌کارتی به کرسی ریاست مجلس، با چالش‌هایی از جانب برخی چهره‌های جناح راست این حزب مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما هیچ‌یک از چپگرایان دموکرات با نامزدی جفریز و دو چهره دیگر مخالفت نکردند: کاترین مک‌کلارک، نماینده ۵۹ ساله از ایالت ماساچوست، به مسند ناظم ارشد حزب دموکرات انتخاب شد و پیت آگیلار از ایالت کالیفرنیا، به ریاست فراکسیون. این تیم سه‌نفره جای پلوسی، جیمز کلایبرن (نماینده از کارولینای جنوبی و ناظم ارشد کنونی دموکرات‌ها) و استنی هویر (نماینده از مریلند و رهبر اکثریت کنونی) را پر می‌کنند که همه آنان ۸۰ و اندی سال سن داشتند و به پایان دوران سیاسی خود رسیده‌اند.

نانسی پلوسی، نماینده کالیفرنیا و نخستین رئیس زن مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا، ۲۰ سال است که رهبر اصلی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بوده است. کوری بوش، نماینده از ایالت میسوری، که عضو سازمان سوسیالیست‌های دموکرات و از چپ‌ترین نمایندگان کنگره است، انتخابات روز چهارشنبه را «تاریخی» و «زمانی برای تغییر» خواند. رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار از میشیگان و از دیگر اعضای سازمان سوسیالیست‌های دموکرات، نیز از انتخاب جفریز استقبال کرد. 

برخی دمکرات‌ها امیدوارند باتوجه به اختلافات درونی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها به‌رغم در اقلیت بودن، بتوانند نقشی تاثیرگذار در ۱۱۸‌مین دوره کنگره ایفا کنند. در عین حال، جفریز و مک‌کارتی، به‌رغم هم‌نسل بودن، سابقه همکاری ندارند و این باعث نگرانی برخی در مورد روابط رهبری دو حزب در قوه مقننه است. جفریز جزو مدیران محاکمه دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری جمهوری‌خواه سابق، در مجلس طی استیضاح اول او بود و به حمله سرسختانه به جمهوری‌خواهان معروف است. او ضمن محکوم کردن «ترامپیسم»، گفت امیدوار است که «هر وقت ممکن باشد»، به نقاط مشترکی با حزب «قرمز» برسد، اما افزود: «هر وقت لازم باشد، افراط‌گرایی را محکوم می‌کنیم.»

در مجلس سنا، بخش دیگر کنگره آمریکا، دموکرات‌ها اکثریت خود را حفظ کرده‌اند و رهبر اکثریت، چاک شومر، خواهد بود. شومر و جفریز هر دو از منطقه بروکلین در شهر نیویورک برخاسته‌اند و خانه‌هایشان کمتر از دو کیلومتر با یکدیگر فاصله دارد. شومر گفت، جفریز بهترین نامزد برای همکاری با «جمهوری‌خواهان بستر اصلی» است که نمی‌خواهند این حزب به سمت جنبش ترامپ برود.

مک‌کلارک نیز چهره‌ای است که از توان و قابلیت تشکیل ائتلاف برخوردار است. این احتمال مطرح است که آگیلار که نفر سوم تیم رهبری خواهد بود، بتواند جناح راست حزب دموکرات و برخی از جمهوری‌خواهان را با اکثریت حزب همراه کند. کلایبورن که در حال حاضر عالی‌رتبه‌ترین نماینده سیاهپوست کنگره است، نامزد سمت معاونت رهبری فراکسیون است. حامیان او می‌گویند که او باید بخشی از رهبری بماند تا بتواند در انتقال قدرت به نسل جدید نقش ایفا کند، اما او با چالش روبه‌رو شده است: دیوید سیسیلین، نماینده دموکرات از ایالت رد‌آیلند، که علنا هم‌جنسگرا است، روز چهارشنبه در نامه‌ای به همکاران خود نوشت که یکی از اعضای جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌‌پلاس» باید در میز رهبری حضور داشته باشد، و این ‌را نشان‌دهنده «احترام کامل به تنوع فراکسیون ما» دانست. 

انتخاب معاونت رهبری فراکسیون و چند مسند دیگر روز پنجشنبه، اول دسامبر (۱۰ آذر)، برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان