تجهیزات امنیتی هوشمند برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی در خلیج فارس

برخی تحلیلگران منطقه می‌گویند آمریکا از رویارویی مستقیم با ایران طفره می‌رود

تیم هاوکنیز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، با اشاره به طرح استقرار ۱۰۰ شناور بدون سرنشین هدایت‌پذیر از دور (شهپاد) در آب‌های خلیج فارس و دریای سرخ با هدف مقابله با تهدیدهای رژیم ایران، گفت: «هرچه شمار دوربین‌های امنیتی در مراکز خرید بیشتر باشد، آمار دزدی کاهش می‌یابد.»

هاوکینز به ایندیپندنت فارسی گفت: «راهبرد جدیدی که نیروی دریایی آمریکا راه‌اندازی کرده است، شامل فناوری‌های جدید و پیشرفته است که عملیات نظارت گسترده‌ دریاها را برای مقابله با دزدی دریایی، قاچاق سلاح و مواد مخدر، و حفاظت از کشتی‌های تجاری با هدف تامین امنیت ناوبری بین‌المللی تسهیل می‌کند. البته هدف از راه‌اندازی این طرح، کاهش میزان تهدیدهای رژیم ایران و تلاش برای پایان دادن به این تحریم‌ها است.»

در پاسخ به این پرسش که آیا تا زمانی ‌که رژیم جمهوری اسلامی ایران بر سر قدرت باشد، می‌توان به تهدیدهای آن پایان داد؟ سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با «سیاسی» توصیف کردن این پرسش، از ارائه پاسخ خودداری کرد، اما گفت که «تقویت همکاری‌ و مشارکت‌ و استفاده از فناوری‌های جدید نظارتی در دریاها، ما را در راستای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران و عملیات غیرقانونی قاچاق که چه مستقیم و به دست عناصر رژیم، و چه با افراد و باندهای وابسته به آن انجام می‌شود، کمک می‌کند.»

به گفته سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، فناوری امنیتی جدید «شامل ۱۵ نوع جدید پهپاد و شهپاد» است که ۱۰ نوع آن برای نخستین بار استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با اثربخشی این فناوری و قدرت بازدارندگی آن، و این پرسش که آیا واقعا آمریکایی‌ها برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران عملکرد جدی دارند، دکتر فهد الشلیمی، رئیس مجمع صلح و امنیت خلیج فارس، به ایندیپندنت فارسی، گفت: «شکی نیست که این فناوری می‌تواند در جلوگیری از تهدیدهای رژیم ایران نقش موثری ایفا کند، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها می‌کوشند از رویارویی مستقیم با ایرانیان خودداری کنند و برای مقابله با تهدیدهای آن، به فناوری دیده‌بانی و تجهیزات امنیتی اتکا کنند.» 

بر این مبنا و بر اساس سخنان الشلیمی، «هدف از طرح امنیتی جدید، انجام یک ماموریت بزرگ، بدون قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در معرض خطر تماس مستقیم است». این در حالی است که سخنان فهد الشلیمی با اظهارات سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که طرح جدید را با هدف انجام ماموریت‌های موثرتری در مقابله با تهدیدهای رژیم ایران تلقی می‌کرد، تفاوت بسیاری دارد.

هرچند دیپلمات‌ها و سیاستمداران آمریکایی برای رسیدن به اهداف مرتبط با با مذاکرات هسته‌ای، در برخی موارد در برابر رژیم ایران حسن‌نیت نشان می‌دهند، اما تلاش‌های این کشور برای مقابله با تهدیدهایی که منطقه و نیروهای آمریکایی در معرض آن قرار می‌گیرند، حداقل از لحاظ نظامی، جدی و قاطع است.

تیم هاوکینز گفت: «ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا طی دو سال گذشته با خنثی‌سازی قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار و توقیف ۹ هزار قبضه سلاح که از ایران به سمت یمن در حرکت بود، به موفقیت بزرگی دست یافت. افزون بر این، در یک عملیات دریایی دیگر، قطعات یدکی موشک کشف و ضبط شد و این قطعات با موشک‌هایی که در حمله به ریاض و ابوظبی استفاده شده بود، کاملا شباهت و همسانی داشت.»

با این حال، رئیس «مجمع امنیت و سیاست خلیج فارس»، ضمن اینکه «جدیت و تاثیرگذاری» طرح جدید نیروی دریایی آمریکا را در مقابله با تهدیدهای رژیم ایران کم‌اهمیت جلوه داد، گفت: «فارغ از آنچه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، خود آمریکایی‌ها می‌دانند که اقدام‌های کنونی آنان، برای جلوگیری از خطر روزافزون تهدیدهای رژیم ایران کافی نیست.» 

او افزود: «فشارهای سیاستمداران بر ارتش در حال افزایش است و قوانین درگیری عملا دگرگون شده است، زیرا در گذشته، عبور از یک کیلومتری کشتی‌ها یا نیروهای آمریکایی، خطری قریب‌الوقوع محسوب می‌شد و سربازان آمریکایی در صورت روبه‌رو شدن با چنین اتفاقی، شروع به تیراندازی می‌کردند. در حالیکه امروز قایق‌های ایرانی به ۳۰۰ متری کشتی‌های آمریکایی نزدیک می‌شوند، اما هیچ اقدام یا تیراندازی صورت نمی‌گیرد و سربازان آمریکایی تنها به نظارت قایق‌های ایرانی بسنده می‌کنند.» به باور الشلیمی، تهدیدهای رژیم ایران همچنان ادامه دارد و تلاش‌هایی که برای مقابله با آن انجام می‌شود، در مقایسه با حجم تهدید، مثبت و موثر نیست.

در مقابل، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی خاطرنشان کرد که «تلاش‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه، بر تامین امنیت آب‌های خلیج فارس و دریای سرخ متمرکز است و استفاده از فناوری‌های جدید و استقرار شهپادها، در کاهش تهدیدهای رژیم ایران و پایان دادن به آن‌ها نقش موثری ایفا خواهد کرد».

در پاسخ به این پرسش که «آمریکایی‌ها باید در قبال متحدان و شرکای خود در منطقه به چه اقدامی دست بزنند؟»، رئیس «مجمع امنیت و صلح خلیج فارس» گفت: «در این اواخر سیاست آمریکا مبتنی بر آرامش نظامی با ایران است؛ به این معنا که آمریکایی‌ها در حالت دفاعی قرار دارند و طرح ویژه و مشخصی برای پایان دادن به تهدیدهای رژیم ایران روی دست ندارند».

الشعلیمی با اشاره به آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، گفت: «چرا آمریکایی‌ها با قایق‌هایی ایرانی که از بندرگاه‌های ایران خارج می‌شوند، و با منابع تهدید رژیم ایران مقابله نمی‌کنند؛ در حالیکه برای پایان دادن به تهدید، باید نخست به سراغ مبدا و منبع آن رفت، نه اینکه آمریکایی‌ها برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران، در موضع دفاعی و پدافند غیرعامل قرار گیرند.»

در فرجام، این پرسش مطرح است که چرا آمریکایی‌ها به‌رغم آگاهی از منبع تهدید و نقطه شروع آن (بندرعباس یا سایر بندرگاه‌های ایران)، تهدید را در منبع آن خنثی نمی‌کنند. البته ارتش آمریکا پاسخی برای این پرسش ندارد و باید رهبران سیاسی و دولت‌های ایالات متحده به آن پاسخ دهند. اینک، می‌توان پرسید که آیا تا زمانی‌ که رژیم جمهوری اسلامی ایران بر سر قدرت باشد، تهدیدهایی که منطقه را در معرض آشفتگی قرار می‌دهند، پایان خواهند یافت؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه