سیاستمداران ایتالیایی و مالتی به دلیل بدرفتاری با مهاجران آفریقایی به جنایت علیه بشریت متهم شدند

سازمان غیردولتی آلمانی، نخست‌وزیر مالت، رئیس حزب راست افراطی لیگ ایتالیا و معاون نخست و وزیر زیرساخت این کشور را متهم کرده است

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از دو میلیون نفر در جهان می‌کوشند به کشورهای امن پناهنده شوند -- ELVIS BARUKCIC / AFP

یک موسسه خیریه آلمانی روز چهارشنبه، ۳۰ نوامبر (۹ آذر)، اعلام کرد که سیاستمداران ارشد اروپایی، از جمله ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا، را با اتهام جنایت علیه بشریت و به دلیل بدرفتاری با مهاجران، به دادگاه کیفری بین‌المللی گزارش کرده‌ است.

سیاستمدارانی که مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) آنان را متهم کرده است، عبارتند از رابرت آبلا، نخست‌وزیر مالت، ماتئو سالوینی، رئیس حزب راست افراطی لیگ ایتالیا، و نیز معاون نخست و وزیر زیرساخت ایتالیا. 
شکایت کمیسیون حقوق بشر اروپا، با حمایت سازمان غیردولتی «دیده‌بان دریا»، بر سیاست رهگیری پناهندگانی متمرکز است که قصد عبور از دریای مدیترانه را داشتند، و و اغلب به شرایط غیرانسانی در بازداشتگاه‌های نگهداری پناهجویان در لیبی بازگردانده شده‌اند.

سالوینی در واکنش به این اقدام، در فیس‌بوک گفت: «حتی یک کمله درباره قاچاق زنان و مردان نگفتند، اما سازمان‌های غیردولتی در عوض من را گزارش می‌کنند.»
از دفتر نخست‌وزیر مالت هنوز هیچ اظهارنظری درباره این موضوع منتشر نشده است.

از سال ۲۰۱۶، نهادهای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، قرادادهایی را امضا کردند که در ازای کمک‌ گارد ساحلی لیبی در محدود کردن گذرگاه‌هایی که مهاجران آفریقایی برای عبور از دریای مدیترانه و رسیدن به اروپا از شمال آفریقا استفاده می‌کنند، کمک‌های اقتصادی و پشتیبانی فنی به لیبی ارائه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر (ECCHR) می‌گوید که سیاستمدارانی، از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و مارکو مینیتی، وزیر کشور سابق ایتالیا، غیرمستقیم مسئول سوء‌استفاده‌هایی‌اند که از مهاجران شده است. 
این سازمان غیردولتی مستقر در برلین، می‌گوید که این مقام‌ها، مسئول محرومیت‌های شدیدی‌اند که با اجرای سیاست رهگیری در دریا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، علیه حقوق و آزادی‌های پناهجویان اعمال شد. 

همزمان با انتشار این خبر، ایتالیا روز چهارشنبه در چارچوب «کریدور بشردوستانه» که سازمان‌های خیریه مسیحی سازماندهی‌ کرده‌اند، از ۱۱۴ مهاجری استقبال کرد که از مبدا لیبی به ایتالیا رسیدند و اعضای دولت راستگرای جورجیا ملونی، نخست‌وزیرایتالیا، گفتند که از کانال‌های مهاجرت قانونی حمایت می‌کنند. این مهاجران هفته‌ها پس از درگیری شدید بین ایتالیا و فرانسه، وارد رم شدند. ایتالیا چندین هفته‌ مانع پهلو گرفتن قایق حامل بیش از ۲۰۰ پناهجوی مهاجر در سواحل ایتالیا شده بود.

داده‌های وزارت کشور ایتالیا نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ۹۵ هزار مهاجر از شمال آفریقا و از راه دریای مدیترانه خود را به ایتالیا رسانده‌اند. این رقم در سال گذشته ۶۳ هزار مهاجر را شامل می‌شد. 

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از دو میلیون نفر در جهان می‌کوشند به کشورهای امن پناهنده شوند.

بیشتر از جهان