اعلام نتایج انتخابات افغانستان در آبان ماه غیرممکن است

هوادران دکتر عبدالله عبدالله جلو بازشماری آرا را گرفتند

عبدالله عبدالله کاندیداری رسایت جمهوری افغانستان پس از نشست خبری در کابل 30 سپتامبر 2019 -  Sajjad HUSSAIN / AFP

روز چهارشنبه بازشماری آرا در سراسر افغانستان متوقف شد. مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات دلایل متوقف شدن بازشماری را متناقض و متفاوت جواب می‌دهند. در حالی که یکی از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات دلیل توقف بازشماری آرا را تنش‌های موجود بر سر چگونگی شمارش آرا می‌داند، سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که رسیدگی به شکایت نامزدهای انتخابات و تعدادی از احزاب سیاسی دلیل توقف روند بازشماری آرا شده است. اما واقعیت این است که تیم ثبات و همگرایی که خود را پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری می‌داند، در مخالفت با روند بازشماری آرا قرار گرفته است.

هواداران این تیم به رهبری دکتر عبدالله عبدالله در پانزده استان افغانستان جلو بازشماری آرا را در دفاتر کمیسیون انتخابات گرفته‌اند و حتی در شماری از استان‌ها، دفاتر کمیسیون انتخابات را مهر و موم کرده‌اند. دکتر عبدالله عبدالله و هوادرانش مخالف آغاز روند بازشماری ۸۲۵۵ محل رای دهی هستند. به باور تیم ثبات و همگرایی پیش از این که بازشماری آرا آغاز شود، باید سرنوشت ۳۰۰ هزار رای که به‌زعم این تیم بی اعتبار است معلوم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده تیم ثبات و همگرایی، ۱۳۷ هزار رای که قبلا از سوی کمپانی درملوگ (مسئول تهیه دستگاه‌های بیومتریک) قرنطینه شده بود، باید باطل اعلام شود. همچنین حدود ۱۰۲ هزار رای دیگر نیز که قبل و بعد از وقت به صندوق‌ها ریخته شده بود نیز باید باطل عنوان شود و در قدم سوم ، بیش از ۷۰ هزار رای که گویا عکس تکراری دارد نیز باطل شود. اما کمیسیون انتخابات با این درخواست موافق نیست. کمیسیون انتخابات می‌گوید ۱۳۷ هزار رای که توسط شرکت درملوگ قرنطینه شده بود، چون هیچ‌گونه مشکلی در آن دیده نشد دوباره با عنوان آرای بیومتریک شده و با اعتبار در مرکز داده‌های کمیسیون ثبت شده است.

همچنین در مورد بقیه آرایی که از دید تیم ثبات و همگرایی باطل است، هیچ‌گونه شکایتی به این کمیسیون نرسیده است. همچنین تیم ثبات و همگرایی می‌گوید تمام آرایی که در دستگاه‌های بیومتریک یا کارت‌های حافظه این دستگاه‌ها مفقود شده باید باطل شود. در حالی که کمیسیون می‌گوید در صورتی که علیه این آرا شکایتی درج نشده، نمی‌توان به بهانه گم شدن دستگاه‌های بیومتریک و کارت‌های حافظه آن حق مردم را نادیده گرفت. کمیسوین می‌گوید در صورت گم شدن دستگاه‌ها، صندوق‌های رای بهترین ملاک برای مشخص کردن آرای منطقه است.

تیم دولت ساز وارد فاز صبر و حوصله شده است  

در حالی که وضعیت اعلام نتایج انتخابات کاملا مبهم و نامعلوم شده است، تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی به هوادارانش توصیه کرده است که صبرو حوصله داشته باشند.

این تیم در خبرنامه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرده گفته است که توقع تیم دولت‌ساز این است که کمیسیون بتواند نتایج انتخابات را مطابق با زمان تعیین شده اعلام کند. این تیم هرچند از نظریات و کارکرد بعضی از اعضای کمیسیون اعلام نارضایتی کرده است، با این حال از هوادارانش خواسته است تا (صبر پیروزی) داشته باشند و با اعتمادی که به کمیسیون دارند منتظر اعلام نتایج باشند.

به نظر می‌رسد که تیم دولت‌ساز چنان به پیروزی خود در انتخابات مطمئن است که واکنش نشان دادن در مقابل مخالفت تیم‌های رقیب را هم کنار گذاشته است. در حالی که تیم‌های رقیب توانسته‌اند روند باز شماری آرا را کاملا متوقف کنند. ولی این تیم از هوادارانش خواسته است تا (صبر پیروزی را) به کار ببندند.

نتیجه چه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد ماه آبان ماه اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری نباشد. اعلامیه‌ای را که کمیسیون انتخابات منتشر کرده این حکایت را دارد که تا اطلاع بعدی مقامات کمیسیون، بازشماری آرا متوقف شده است. یعنی برای مدت نامعلوم. این روند دقیقا تکرار روند سال ۲۰۱۴ است. در ان زمان هم نتایج انتخابات بارها به‌تعویق افتاد و حتی نتایج نهایی انتخابات ماه‌ها پس از آغاز به کار حکومت وحدت ملی اعلام شد. حالا نیز روند همان تکرار را نشان می‌دهد.

مسلما تعویق دوباره اعلام نتایج بحران انتخاباتی در افغانستان را متشنج‌تر می‌کند. تیم‌های انتخاباتی با باور بر این‌که می‌توانند بر روند انتخابات اثر گذار باشند‌، نخواهند گذاشت تا نتایج انتخابات بر خلاف میل آنان اعلام شود و چون هر دو تیم پیشتاز، رهبری حکومت را نیز به دست دارند، می‌توانند با استفاده از این قدرت وضعیت را بحرانی‌تر از آنچه که هست بکنند. به همین دلیل دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان این است که هرچه روند اعلام نتایج طولانی‌تر شود، بحران عمیق‌تر خواهد شد.

بیشتر از