افشای بولتن‌ محرمانه خبرگزاری فارس؛ ترس خامنه‌ای از خیزش سراسری مردم

بر اساس اسنادی که گروه هکری «بلک ریوارد» افشا کرد، علی خامنه‌ای به نیروهای امنیتی اذعان کرده است که قیام مردم «به این زودی تمام نمی‌شود»

بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس حاوی اطلاعات مهم و ناگفته‌ای است - منبع عکس: فارس

پس از آنکه روز شنبه، پنجم آذر (۲۶ نوامبر)، گروه هکری «بلک ریوارد» خبر داد خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را هک کرده و به تمامی سرور‌ها و کامپیوترهای وابسته به آن دسترسی یافته است، حالا بولتن‌های محرمانه‌ای از این مجموعه رسانه‌‌ای نظام جمهوری اسلامی منتشر شده است. ‌

این بولتن‌های محرمانه، اطلاعاتی را درباره خیزش سراسری مردم ایران و ابعاد و زوایای گوناگون آن روشن می‌کند که مقام‌های جمهوری اسلامی در پی سرپوش گذاشتن بر آن‌ها بودند. بر اساس ادعای این گروه هکری، بولتن‌های سری مورد نظر با نظارت عباس درویش توانگر، قائم‌ مقام خبرگزاری فارس، به صورت دوره‌ای تهیه و تنظیم شده و سپس در اختیار دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، قرار می‌گرفت.

بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس حاوی اطلاعات مهم و ناگفته‌ای است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

تلاش برای بی‌اعتبار کردن مولوی عبدالحمید: بر اساس اسنادی که گروه هکری «بلک ریوارد» منتشر کرده است، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران به شورای عالی امنیت ملی و فراجا که جمع‌بندی آن‌ها برای مقابله با اعتراضات گسترده در زاهدان، بازداشت مولوی عبدالحمید بود، دستور داده است او نباید بازداشت شود، بلکه باید کاری کرد که ‌آبرو و اعتبارش را از دست بدهد. علی خامنه‌ای تاکید کرده است که سیاست نظام این است که نباید خشم مولوی عبدالحمید، به حضور بیشتر طرفداران او و اهل سنت در خیابان منجر شود، بلکه باید به تدریج توانایی او سلب شود.

انتقاد از عملکرد دولت: بولتن محرمانه خبرگزاری فارس همچنین از نارضایتی علی خامنه‌ای ازعملکرد دولت ابراهیم رئیسی حکایت دارد. در این اسناد تهیه‌شده برای فرمانده کل سپاه، آمده که محمدباقر قالیباف به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است: «من هر کاری می‌کنم که به دستور شما دولت را راضی نگه دارم، ولی دولت برنامه و هدفی در کارها ندارد و نمی‌تواند تصمیم بگیرد.» خامنه‌ای نیز بی‌برنامه بودن، کندی و بی‌تصمیمی دولت را تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ضعف و ناتوانی بسیج: یکی دیگر از موضوعات مهم موجود در بولتن افشا شده خبرگزاری حکومتی فارس، تاکید بر ضعف «بسیج» در مقابل قیام مردم است. در این اسناد تاکید شده است که غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با علی خامنه‌ای، چنین گفته است: «یک جمعیت بزرگ می‌تواند اعتراض‌ها را مهار کند، اما بسیج ضعیف شده و قدرت بسیج‌کنندگی ندارد.» به گفته حدادعادل، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار به او گفته «نیروهای شما در این شلوغی‌های اخیر کجا بودند؟... باید مدیریت و سازماندهی به گونه‌ای باشد که نیروهای جریان انقلاب و شورای ائتلاف به میدان بیایند.»

دستور حضور گسترده نیروهای انقلابی در عرصه رسانه‌: در یکی از این بولتن‌ها اشاره شده است که «جریان انقلابی» فاقد مدیریت رسانه‌ای و فرهنگی است؛ تا آنجا که علی خامنه‌ای خطاب به نیروهای امنیتی گفته است: «چرا ما عقبیم؟ هرچه می‌توانید به آقایان بگویید که از ابزار رسانه به نحو مطلوب استفاده کنند. اغتشاشات به این زودی تمام نمی‌شود.» در عین حال، در این بولتن اشاره شده است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌ گرفته، کمتر از ۱۴ درصد مردم اخبار صداوسیما را «صادقانه» می‌دانند. در این اسناد تاکید شده است که خامنه‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی خواسته است که با شناسایی «عناصر انقلابی»، در مساجد محلات شبکه منسجمی برای مقابله با «تحرکات ضدانقلاب» تشکیل دهند.

گسترش مخالفت با حجاب اجباری: در یکی از این اسناد، به موضوع حجاب و شکل‌ گرفتن موج‌های رو به گسترش مخالفت با آن اشاره شده است. بر اساس این مطالب این بولتن، دولت به مجلس و قوه قضائیه پیشنهاد کرده است که با اعمال محدودیت برای چهره‌های مشهور و محبوب هنجارشکن که حجاب از سر برمی‌دارند، با آنان برخورد قانونی شود. همچنین، تاکید شده است که بر اساس نظرسنجی‌ وزارت کشور، بیش از نیمی از مردم ایران معتقدند که حجاب باید اختیاری باشد.

قرار گرفتن مردم در وضعیت انقلابی: بر اساس نظرسنجی وزارت کشور، در بولتن تهیه‌شده برای فرمانده سپاه آمده است، ۵۶ درصد مردم فکر می‌کنند که اعتراض‌ها به زودی تمام نمی‌شود. همچنین، در بخش دیگری از بولتن اشاره شده است که «روس‌ها حاصل شنودهای منطقه‌ای خود را از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی درباره ایران، در اختیار مقام‌های ایرانی قرار داده‌اند که نشان می‌دهد مردم در وضعیت انقلاب قرار گرفته‌اند.» در بخش دیگری از این اسناد نیز فاش شده است که ترس مردم از نیروی نظامی و انتظامی ریخته است.