انفجار در مدرسه دینی «الجهاد» در استان سمنگان جان بیش از ۱۰ کودک را گرفت

منابعی از بیمارستان مرکزی سمنگان جان باختن حدود ۳۰ تن را تایید کردند

منابع در بیمارستان مرکزی سمنگان گفتند که وضعیت شماری از زخمیان وخیم است - @HashteSubhDaily/twitter

حوالی ظهر چهارشنبه، ۹ آذر (۳۰ نوامبر)، انفجار نیرومندی در میان نمازگزاران در مدرسه دینی «الجهاد» واقع در شهر ایبک، مرکز استان سمنگان، رخ داد. منابعی در بیمارستان مرکزی سمنگان به ایندیپندنت فارسی گفتند که در این حادثه حدود ۳۰ تن کشته و بیش از ۳۰ دیگر زخمی شده‌اند. به گفته آنان، بیشتر قربانیان، کودکانی‌اند که طلبه‌های این مدرسه بودند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، ساعاتی پس از این حادثه، در توییتی وقوع آن را تایید کرد و نوشت که در اثر انفجار ۱۰ تن از طلبه‌های این مدرسه کشته، و شماری دیگر زخمی شده‌اند. 

اما یکی از کارکنان کادر درمانی بیمارستان مرکزی استان سمنگان گفت که در این حادثه دست‌کم ۳۰ تن کشته، و شمار بیشتری نیز زخمی شده‌اند. او وضعیت بیمارستان را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که شرایط شماری از کودکان و نوجوانان زخمی نیز وخیم است. 

مدرسه الجهاد در جاده بندر، از نقاط مرکزی شهر ایبک، واقع است و گفته می‌شود که ده‌ها کودک و نوجوان در آنجا به فراگیری آموزش‌های دینی مشغول بوده‌اند. مسئولیت این حادثه را هنوز هیچ شخص یا گروهی بر عهده نگرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجربه حوادث مشابه در سال‌های اخیر، به ویژه یک سال گذشته و در پی دستیابی طالبان به قدرت، نشان می‌دهد که اغلب مدارس دینی را در افغانستان، گروه داعش هدف حمله قرار می‌دهد. با این حال، ماجرای دیگری نیز پشت این حملات وجود دارد. در حملات اخیر به مدارس دینی در بیش از یک سال گذشته در افغانستان، هرازگاهی رد پای طالبان و اسلامگرایان سلفی نیز دیده شده است. 

در تابستان سال جاری، پس از اینکه یک روحانی سلفی به دست طالبان به قتل رسید، انفجاری در مدرسه‌ای وابسته به شیخ عبدالرحیم حقانی، از روحانیون صاحب‌نفوذ و مغزمتفکر طالبان، رخ داد. در این حادثه، این روحانی معروف کشته شد و شماری نیز زخمی شدند. در ادامه، حملات متقابلی میان طالبان و گروه‌های سلفی رخ داد و شماری از افراد بانفوذ از دو طرف کشته شدند.

طالبان در یک سال گذشته و در پی بازگشت به قدرت در افغانستان، تاکید شدیدی به احداث و احیای مدارس دینی در سراسر کشور دارند. این در حالی است که در این مدت، مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم مسدود است و مدارس عادی پسرانه نیز دیگر رونق پیشین را ندارند.