نگرانی اسرائیل از پیامدهای همکاری نظامی روسیه و ایران در اوکراین

رابطه نظامی نزدیک ایران با روسیه به کارزار اسرائیل برای مقابله با احیای برجام کمک می‌کند

انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه باعث شد نگرانی از آینده همکاری ایران و روسیه به‌طور قابل توجهی افزایش یابد-IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

اسرائیل از همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین به‌شدت ابراز نگرانی می‌کند و معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با ادامه این همکاری می‌تواند به دانش و فناوری نظامی و مهارت‌‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای بیشتری دست پیدا کند که توانایی آن را برای حمله به اهدافی در خاورمیانه افزایش دهد.

انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و آغاز همکاری میان دو کشور در این زمینه، باعث شد نگرانی از آینده همکاری ایران و روسیه به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. با توجه به همین نگرانی، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، هفته گذشته در کنفرانس موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در بحرین، هشدار داد که ایران ممکن است به عنوان بخشی از همکاری‌های روزافزونش با روسیه، موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردی را نیز در اختیار مسکو قرار دهد.

در همین راستا، یک مقام دولتی به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که سفیر اسرائیل در مسکو، در گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه روسیه، نگرانی‌ کشورش درباره این موضوع را مطرح کرد. همچنین یک منبع آگاه دیگر افزود: «ایران تاکنون تجربه عملی چندانی در زمینه استفاده از ابزارهای جنگی نداشت، اما همکاری آن کشور در نبرد اوکراین که در آن از تجهیزات جنگی که با آن‌ها آشنایی دارد، استفاده می‌شود، می‌تواند آن‌ها را قادر به استفاده موثرتر از پهپادهای ساخت ایران کند و قابلیت‌های موشکی‌شان را افزایش دهد.»

از سوی دیگر، نزدیکی روزافزون ایران و روسیه احتمال امضای توافق هسته‌ای جدید با تهران را به‌شدت تضعیف کرده است. هرچند پرونده هسته‌ای تا به‌حال از روی میز برداشته نشده است، اما براساس ارزیابی فعلی اسرائیل، احتمال اینکه ایالات متحده و اروپا در حال حاضر به‌دنبال دستیابی به چنین توافقی باشند، «نزدیک به صفر» است.

در واقع، جهان غرب برای مدت طولانی چنین تصور می‌کرد که ایران ممکن است برای دستیابی به توافق هسته‌ای، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد و انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در هفتم نوامبر فرصت کوتاهی را برای دستیابی به این هدف فراهم می‌کند، اما واقعیت کنونی برعکس این تصور را بازتاب می‌دهد. البته تنش بین اروپا و روسیه به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین و نزدیکی روزافزون مسکو با تهران، توانایی غرب برای تشکیل جبهه مشترک با روسیه علیه ایران در رابطه با پرونده هسته‌ای را کاهش می‌دهد، به‌ویژه اینکه در شرایط فعلی، طرف‌های دیگر مذاکرات احیای برجام، درباره توانایی روسیه برای ایفای نقشی که در توافق اولی به‌منظور نظارت بر اورانیوم غنی‌شده و انتقال آن به خارج از ایران، به مسکو محول شده بود، ابراز نگرانی می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه گذشته (۶ آبان)، آرون هالیوا، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، پیش‌بینی کرد که ایران «به‌زودی غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح ۹۰ درصد که برای ساخت سلاح هسته‌ای نیاز است، آغاز خواهد کرد». روز بعد، تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح زیر ۶۰درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش دهد.

هرچند همبستگی روزافزون تهران و مسکو مقام‌های دفاعی اسرائیل را از نظر تقویت قابلیت‌های تهاجمی ایران نگران می‌کند، اما این امر منجربه تسهیل کارزار اسرائیل برای جلوگیری از انعقاد توافق هسته‌ای جدید با ایران می‌شود.

مقام‌های ارشد اسرائیلی که در طول یک سال گذشته پیوسته از دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، می‌خواستند برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را علیه رژیم جمهوری اسلامی تشدید کند، اکنون متوجه شده‌اند که واشنگتن به‌دلیل افراط‌گرایی ایران در سایر پرونده‌ها، خود را متعهد به لزوم تشدید تحریم‌ها علیه تهران می‌داند، به ویژه اینکه کمک‌های این کشور به روسیه، گسترش روزافزون دامنه اعتراضات مردمی در شهرهای ایران و انتشار گزارش‌های متعدد درباره نقض حقوق بشر، آمریکا و اروپا را به تشدید تحریم‌ها علیه رژیم جمهوری اسلامی وا می‌دارد.

در ماه سپتامبر گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، اطلاعاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد که نشان می‌داد برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. او در دیدار کوتاهی که با سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت، ضمن تاکید بر لزوم مقابله با تهران، افزود که باید جامعه جهانی با گزینه‌های مختلف عملی، دیپلماتیک و اقتصادی به مقابله با تهران بپردازد و شورای امنیت گام‌هایی بلند و عملی رادر این راستا بردارد. او همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تحقیقات خود را درمورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌هایی که ایران هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای در آن‌ها را اعلام‌ نکرده است، تکمیل کند.

گانتز تاکید کرد که ایران در سال گذشته میزان تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خود را افزایش داده و صدها دستگاه سانتریفیوژ دیگر تولید کرده است و اکنون  شمار این دستگاه‌ها در تاسیسات نطنز و فردو نسبت‌به گذشته حداقل دوبرابر شده است. علاوه‌بر آن، ایران توانایی‌های غنی‌سازی‌اش در تاسیسات فردو را به سه‌برابر افزایش داده است، درحالی‌که برجام که ایران تابه‌حال از عضویت آن خارج نشده، اجازه هیچ‌گونه غنی‌سازی در این تاسیسات را نمی‌دهد.

برگرفته از شبکه العربیه

بیشتر از جهان