پایان بی‌معناترین جام جهانی تاریخ برای ایران

انگلیس و آمریکا از گروه ب (B) صعود کردند

آمریکا دقیقه ۲+۴۵ به گل دیگری رسید، اما مهاجم آمریکا در منطقه آفساید بود و گل آمریکا پذیرفته نشد-GLYN KIRK / AFP

ایران مثل حضورهای پیشین خود در جام‌های جهانی باز هم ۳ بازی در جام جهانی را تجربه کرد، اما این‌بار مهم‌تر از پیروزی و شکست، صعود و سقوط در میدان بازی، این بود که بسیاری از علاقمندان فوتبال ایران از تیم ملی نمایندگی مردم معترض را می‌خواستند و بازیکنان تیم ملی این همدلی با مردم را نتوانستند به تصویر بکشند. 

بازی ایران - آمریکا در جام جهانی قطر به‌شدت تحت تاثیر خیزش سراسری مردم ایران بود. از تماشاگران ایرانی که با شعار زن، زندگی، آزادی خود را به ورزشگاه الثمامه دوحه رسانده بودند و جمعی از آن‌ها با ممانعت مسئولان حفاظت ورزشگاه برای ورود مواجه شدند تا البته تماشاگرانی که با بودجه‌های دولتی از طرف جمهوری اسلامی به قطر رفته بودند تا تصویری از حامیان حاکمیت باشند.

ایران به رغم شکست سنگین مقابل انگلیس، با پیروزی مقابل ولز به این فرصت دست یافته بود که برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال به مرحله حذفی جام جهانی برسد.

آمریکا اگرچه شاید یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبالش را ساخته است، اما تساوی نتیجه‌ای دور از دسترس برای تیم کی‌روش نبود. اما خیال صعود با تساوی، ایران را دچار این بحران کرده بود که برای تغییر نتیجه پس از آنکه یک بر صفر عقب افتاد، برنامه‌های متنوعی نداشت.

کارلوس کی‌روش برای دیدار با آمریکا علیرضا بیرانوند را پس از مصدومیت مقابل انگلیس، به دروازه برگرداند. او در این بازی علیرضا جهانبخش را به‌دلیل دریافت ۲ کارت زرد در بازی‌های پیشین، در اختیار نداشت.

ایران و آمریکا در نیمه اول نمایشی نزدیک به هم را ارائه کردند، اما این آمریکا بود که نیمه اول برنده زمین را ترک کرد. حمله‌های ایران کیفیت کافی برای رسیدن به گل را نداشت و شاید بازیکنان با تصور اینکه با تساوی نیز به مرحله حذفی صعود می‌کنند، عجله‌ و کوشش کافی برای گل زدن نداشتند و به‌رغم تسلط در بعضی از دقایق بر بازی، محتاط بازی می‌کردند. اما آمریکا برای صعود به پیروزی نیاز داشت و برای این هدفش شوق بیشتری داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دقیقه ۳۹، سانتر توپ وستون مک‌کنی به پشت مدافعان ایران را سرجینیو دِست با سر به حوالی دروازه ایران پاس داد و پولیشیچ توانست از مجید حسینی و رامین رضاییان بگذرد و گل آمریکا را به ثمر برساند.

آمریکا دقیقه ۲+۴۵ به گل دیگری رسید، اما مهاجم آمریکا در منطقه آفساید بود و گل آمریکا پذیرفته نشد.

کارلوس کی‌روش در نیمه دوم با تعویض‌هایش تلاش می‌کرد آرایش هجومی‌تری برای تیمش بسازد تا گل خورده را جبران کند. البته او مجبور به تعویض اجباری علی کریمی به جای میلاد محمدی در پایان نیمه اول شد، مثل آمریکا که از آغاز نیمه دوم کریستین پولیشیچ را در اختیار نداشت و وستون مک‌کنی را نیز میانه نیمه دوم به‌دلیل مصدومیت از دست داد. کی‌روش با سامان قدوس، مهدی ترابی، ابوالفضل جلالی و کریم انصاری‌فرد همه مهره‌هایش را برای رسیدن به گل امتحان کرد.

گرگ برهالتر، سرمربی آمریکا از حدود دقیقه ۸۰ با تعویض‌هایش به سمت محکم‌کاری در دفاع رفت و البته در این کار موفق بود و آمریکا یک - صفر به پیروزی رسید.

انگلیس مقابل ولز به پیروزی ۳-صفر رسید. انگلیس و آمریکا از گروه ب (B) به مرحله حذفی جام جهانی صعود کردند.

بیشتر از فوتبال