عفو بین‌الملل به سفارت‌های خارجی در تهران: به محاکمه معترضان ناظر بفرستید

سازمان «عفو بین‌الملل» اعلام کرد که به‌‌ویژه نگران اعدام کودکان است 

عفو بین‌الملل درباره گزارش‌های مربوط به صدور حکم اعدام برای کودکان ابراز نگرانی کرد-Odd ANDERSEN / AFP

سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» از تمام دولت‌هایی که در تهران سفارتخانه دارند، درخواست کرد ناظرانی را به جلسات محاکمه‌ معترضان که در آن‌ها متهمان در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند، بفرستند. 

این سازمان به‌طور مشخص، خواستار فرستادن ناظر به محاکمه دسته‌جمعی ۱۱ نفر در شعبه یک دادگاه انقلاب در کرج، مرکز استان البرز، شد که از روز چهارشنبه، نهم آذرماه آغاز می‌شود. از میان ۱۱نفری که در آن‌جا محاکمه خواهند شد، ۱۰ نفرشان کودک‌اند و به اتهاماتی همچون محاربه، فساد فی‌الارض و قتل محاکمه می‌شوند که همگی می‌تواند حکم اعدام داشته باشد. 

این سازمان اعلام کرد «به‌ شدت نگران» گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد کودکان در معرض دریافت حکم اعدام قرار دارند. «عفو بین‌الملل» تاکید کرد که چنین کاری نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود. ایران از کشورهای انگشت‌شمار جهان است که کودک-مجرمانی را که در زمان انجام جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، اعدام می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» در رابطه با محاکمه روز چهارشنبه کرج اعلام کرد: «این افراد از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و قرار است وکلای مورد تایید قوه قضاییه (ماده ۴۸) در این جلسه از آنان دفاع کنند.»

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، روز ۲۱ آبان‌ماه گفته بود که برای ۱۱ شهروند کیفرخواست صادر شده و پرونده آن‌ها با اتهامات امنیتی همچون «فساد فی‌الارض» به شعبه یک دادگاه انقلاب البرز فرستاده شده است. این شهروندان به نقش‌داشتن در ماجرای کشته‌شدن یکی‌از نیروهای بسیج در جریان اعتراضات ۱۲ آبان در کمال‌شهر کرج متهم شده‌اند. 

در مجموع حدود ۱۸هزار نفر در جریان خیزش سراسری اخیر دستگیر و بسیاری از چهره‌های حکومت ایران، ازجمله نمایندگان مجلس، خواهان برخورد شدید و اعدام آن‌ها شده‌اند. در جریان اعتراضات درضمن بیش‌از ۴۰۰ نفر که بسیاری‌شان کودک بودند، به‌دست نیروهای حکومتی کشته شدند.