افزایش آسیب پذیری روانی در میان سربازان ارتش اسرائیل ‏

هراس از جنگ، سربازان اسرائیلی را مبتلا به اختلالات روانی کرده است

پس از جنگ 2006، شمار زیادی از سربازان اسرائیلی دچار اختلالات روان پریشی شدند. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی) .‏

در حالی که افزایش تهدیدها در خاورمیانه، مستلزم تلاش های بیشتر دولت اسرائیل برای تقویت نیروهای نظامی این کشور است و فرماندهان نظامی برجسته اسرائیل در صدد اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با درگیری های احتمالی هستند، اما در این اواخر ارتش اسرائیل با پدیده افزایش بیماری های روانی در میان سربازان این کشور رو به رو شده است. پس از این که ارتش اسرائیل در جریان چند سال گذشته توانسته بود میزان معافیت از خدمت سربازی به دلیل اختلالات روانی را کاهش دهد، امروز  ارتش اسرائیل بار دیگر دچار این چالش شده و شمار سربازانی که مبتلا به بیماری های روانی هستند، هر روز افزایش می یابد.

طبق آمار اعلام شده از سوی ارتش اسرائیل، تعداد جوانانی که در سال 2018، معافیت نظامی دریافت کرده‌اند در مقایسه با سال ۲۰۱۷، بیشتر از 30 درصد افزایش را نشان می دهد طوری که شمار جوانان معاف شده از خدمت سربازی در سال 2017، 3500 نفر بوده اما این رقم در سال 2018 به 4500 نفر رسیده است.

در پیوند به همین موضوع، ارتش اسرائیل گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد تمام جوانانی که در سال 2018، در مراکز استخدام سربازی با مدارک پزشکی مراجعه کرده بودند، مبتلا به بیماری های روانی بوده و بیشتر آنان از بیماری روان گسیختگی (اسکیزوفرنی) رنج می بردند. 

با آن که نسل جوان در جامعه امروز اسرائیل به صورت عموم دچار مشکلات روانشناختی است اما میزان این بیماری ها در میان توده های غیر مذهبی بیشتر مشاهده می شود، طوری که شمار افراد معاف شده از خدمت سربازی از این طبقه، در دو سال گذشته، از 1625 نفر به 2097 نفر افزایش یافته است اما شمار جوانان مذهبی معاف شده در همین مدت از 262 به 391 نفر رسیده است.

در همین راستا، ارتش اسرائیل نگرانی خود را در این مسئله پنهان نکرده و افزوده است که بیش از 10 درصد از فارغ التحصیلان مراکز آموزشی ویژه که دانش آموزان طبقه مرفه جامعه در آن ها تحصیل می کنند، به دلیل ابتلا به بیماری های روانشناختی از خدمت سربازی معاف می شوند.

فرماندهان نظامی اسرائیل نگرانی خود را نسبت به  گسترش فزاینده این چالش ابراز کرده و هشدار می دهند که این روند، ارتش را با دشواری های زیادی رو به رو می کند. اما برخی از افسران ادارات نیروی انسانی ارتش اسرائیل بدین باور اند که علت افزایش معافیت فرزندان طبقه ثروتمند، سهولت دریافت معافیت از خدمت سربازی است و حتی فرزندان برخی از افراد پر نفوذ، بدون داشتن مدرک پزشکی، از خدمت سربازی معاف می شوند.

به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، افزایش احتمال وقوع جنگ در منطقه، عامل اصلی طفره روی از خدمت سربازی در اسرائیل است زیرا همه می دانند که جنگ های آینده، نهایت هولناک و تباه کننده خواهد بود.

البته افزایش معافیت های پزشکی در ارتش اسرائیل به یک مسئله ای  بحث بر انگیز تبدیل شده است و برخی از مقامات دولتی، افسران نظامی را متهم به قانون شکنی می کنند و باور دارند که در فرایند معافیت از خدمت سربازی، عدالت اجتماعی به صورت درست رعایت نمی شود. برای بیرون رفت از این ناسازگاری، ارتش اسرائیل، کمیسیون ویژه ای را برای پیگیری این اتهام تشکیل داده است تا مدارک پزشکی تمام افراد معاف شده را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و هر گونه خلاف ورزی از قانون را به مسئولان ذیربط اطلاع دهد.

البته این نخستین بار نیست که ارتش اسرائیل با چنین چالشی رو به رو می شود، پس از پایان جنگ دوم لبنان در سال 2006، میزان ابتلا به اختلالات روانی در میان سربازان ارتش اسرائیل افزایش یافت و در نتیجه، شمار زیادی از سربازان اسرائیلی پس از این که مدارک پزشکی لازم را به دست آوردند، از خدمت سربازی معاف شدند. یک سال پس از ختم جنگ دوم لبنان و در پی افزایش عملیات انتحاری فلسطینی ها، ارتش اسرائیل با پدیده خودکشی سربازان مواجه شد و 58 تن از سربازان اسرائیلی در مدت کوتاهی دست به خودکشی زدند.

فرماندهان ارتش اسرائیل که پیوسته به توانمندی دفاعی و قهرمانی های نیروهای مسلح کشور افتخار می کردند، پس از نشر گزارش های در مورد وضعیت روانی رقت انگیز سربازان اسرائیلی، به شدت دچار نا امیدی و سرخوردگی شدند. سپس ارتش اسرائیل برای رهایی از این بحران، اقدام به ساخت یک مرکز درمانی ویژه کرد تا سربازان آسیب دیده از جنگ به صورت محرمانه در این مرکز درمان شوند و اعتبار ارتش اسرائیل بیشتر از این، زیر سوال نرود. طبق برخی گزارش ها، ده ها تن از سربازانی که برای درمان به این مرکز انتقال داده شده بودند، دست به خودکشی زدند.

پدیده فرار از خدمت سربازی، دولت اسرائیل را به شدت نگران کرده است زیرا ممکن است با شنیدن خبر احتمال وقوع جنگ با لبنان و یا غزه، شمار بیشتری از سربازان اسرائیلی دچار اختلالات روانی شوند و میزان معافیت از خدمت سربازی بیشتر از پیش افزایش یابد.

البته تشدید تنش میان اسرائیل و ایران در چند ماه اخیر، خطر احتمال وقوع درگیری میان دو کشور را افزایش داده است، به ویژه این که برخی از کارشناسان اسرائیلی، بدین باور اند که جنگ اسرائیل و ایران در سال آینده، یک امر حتمی و غیر قابل اجتناب است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه