شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، موضوع رزمایش مشترک اسرائيل و آمریکا

رزمایش مشترک از سه‌شنبه تا پنجشنبه انجام می‌شود 

اسرائیل و ایران در سال‌های اخیر درگیر جنگی غیرمستقیم بوده‌اند که ابعاد مختلفی دارد-JACK GUEZ / AFP

نیروی هوایی اسرائیل در هفته جاری یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های مشترک سالیان اخیر خود را با آمریکا برگزار می‌کند و طی آن، حمله به برنامه هسته‌ای ایران شبیه‌سازی می‌شود. این رزمایش از سه‌شنبه (۲۹ نوامبر- ۹ آذر) تا پنجشنبه (اول دسامبر – ۱۱ آذر) بر فراز دریای مدیترانه و خاک اسرائیل انجام می‌گیرد و شامل پروازهای دوربرد، از جمله مشابه آنچه خلبان‌های اسرائیلی در صورت حمله احتمالی به ایران باید انجام دهند، خواهد بود. به گزارش روزنامه «اورشلیم پست»، هواپیماهای تجدید سوخت‌گیری و هواپیماهای جنگنده از هر دو ارتش آمریکا و اسرائیل، در این رزمایش شرکت خواهند داشت.

واشنگتن و اسرائيل توافقی امضا کرده‌اند که به موجب آن، آمریکا هنگام وقوع جنگ، در زمینه پدافند موشکی به اسرائیل کمک می‌کند. ارتش‌های دو کشور رابطه نزدیکی دارند و در سال‌های گذشته چندین بار عملیات‌های مشترک پدافند هوایی انجام داده‌اند. 

اسرائیل و ایران در سال‌های اخیر درگیر جنگی غیرمستقیم بوده‌اند که ابعاد مختلفی دارد. حکومت ایران، اسرائیل را مکرر به نابودی تهدید می‌کند. ایران بیش از هزار موشک بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد دارد، و به کشورهای منطقه و گروه‌های شبه‌نظامی ضداسرائیل مانند حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین نیز کمک گسترده تسلیحاتی و مالی می‌کند. گمان می‌رود که زرادخانه موشکی حزب‌الله که در نزدیکی مرزهای شمالی اسرائیل قرار دارد، اینک حدود ۵۰ هزار موشک در اختیار دارد. 

مقام‌های نظامی ارشد ایران و اسرائیل، بارها در مورد احتمال حمله به یکدیگر و قابلیت‌های نظامی خود در این زمینه، سخن گفته‌اند. اسرائیل اخیرا درجه آمادگی خود را افزایش داده است و در طول چند ماه گذشته، اقداماتی انجام داده است تا گزینه نظامی جدی و واقعی برای حمله احتمالی به تجهیزات هسته‌ای ایران آماده کند. این در حالی است که ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق اسرائیل، چند ماه پیش در یادداشتی در مجله «تایم»، گفته بود که گزینه‌ای نظامی برای نابودی کامل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، به زودی در صدر راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل، به مسند خود بازمی‌گردد. او در زمان دولت اوباما در آمریکا، یک بار تا یک قدمی حمله به ایران پیش رفت و حالا بار دیگر، باید در شرایطی به این گزینه فکر کند که توان نظامی و هسته‌‌ای ایران از آن زمان بسیار فراتر رفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودجه ارتش اسرائیل برای سال آینده، ۵۸ میلیارد «شکل» (نزدیک ۱۷ میلیارد دلار) تعیین شده است و پیش‌بینی می‌شود که این ارتش بتواند با این منابع سرشار، با اقدامات حکومت ایران در سراسر منطقه مقابله کند. به گفته تحلیلگران، حدود سه و نیم میلیارد شکل، مستقیما برای این کار تعیین شده است. 

سپهبد آویو کوخاوی،‌ رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هفته گذشته در سفرش به واشنگتن، در مورد رزمایش مشترک سخن گفت. در پی بمب‌گذاری مرگبار در اورشلیم، کوخاوی یک روز پیش از موعد به اسرائیل بازگشت، اما در جریان سفر خود به آمریکا با برخی از مقام‌های ارشد نظامی این کشور، از جمله ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، و ژنرال مایکل کوریلا، رئیس سنتکام (فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه)، دیدار کرد. از جمله نتایج «توافق ابراهیم» که روابط اسرائیل را با چند کشور عربی (امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان) عادی‌سازی کرد، این بود که حوزه اسرائیل به حیطه مسئولیت «سنتکام» منتقل شد و هماهنگی نیروهای آمریکا در خاورمیانه با آن تسهیل شده است. سال گذشته، ارتش اسرائیل و سنتکام چند ماموریت عملیاتی و رزمایش مشترک برگزار کردند. یک هفته پیش از سفر سپبهد کوخاوی به آمریکا، ژنرال کوریلا به اسرائیل رفت و از مرز شمالی این کشور و نیز جت‌های جنگنده اف ۳۵ «آدیر» نیروی هوایی اسرائیل دیدن کرد. 

سپهبد کوخاوی در زمان سفر کوریلا به اسرائیل، گفت: «ما در تمامی جبهه‌ها با هم کار می‌کنیم تا اطلاعات جمع‌آوری کنیم، خطرها را خنثی کنیم، و برای وضعیت‌های احتمالی مختلف در یک یا چند حوزه، آماده باشیم.» کوخاوی همچنین گفت که دو کشور «مشغول توسعه قابلیت‌های نظامی مشترک با سرعتی شتاب‌یافته» علیه ایران و سایر خطرات در خاورمیانه‌اند. 

کوخاوی در سفر خود به واشنگتن، علاوه بر دیدارهایش در پنتاگون، با مقام‌های کاخ سفید، از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، نیز دیدار کرد. او در این سفر از «شرایط حساس کنونی» گفت و بر لزوم همکاری آمریکا و اسرائیل علیه حکومت ایران و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن تاکید ورزید. 

بنی گانتز، رقیب سیاسی نتانیاهو و وزیر دفاع کنونی، که آخرین هفته‌های خود را در این مسند می‌گذراند، چند هفته پیش به رسانه‌ها گفته بود که اسرائیل قابلیت حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران را دارد، اما نتانیاهو باید پیش از صدور فرمان حمله، «با دقت» این مسئله را بررسی کند. گانتز گفته بود: «اسرائیل از قابلیت عمل در ایران برخوردار است. ما آمادگی، ظرفیت‌های توسعه، و برنامه‌های طولانی‌مدت داریم. باید برای این احتمال آماده شویم و در ضمن باید پیش از دست زدن به عمل، با دقت بسیار مسئله را بررسی کنیم.»

بیشتر از جهان